2020-08-20, 16:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Snacka om konstraster: i toppen sitter Johan Rheborg, uppvuxen i Täby, utbildad till jurist, privilegierad, berömd, hyllad, förmögen, bor i en bostadsrätt för 10 miljoner.

I andra änden har vi en ensamstående ung mamma från Rumänien, som inte har nånting.

Inte ens om man har ett hjärta av sten kan man sympatisera med Johan Rheborg i det här fallet.
Jag kan lätt sympatisera med Johan, och minnas en tid när det överhuvudtaget inte sprang runt en massa kriminella ziggisar på våra gator.
Hur är det mitt ansvar att Rumänien inte använt de miljoner vi gett dem till att hantera sina ziggisar på hemmaplan? Varför ska jag, eller Johan, acceptera att det springer runt kriminella missbrukare där vi bor?
Citera
2020-08-20, 16:53
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag kan lätt sympatisera med Johan, och minnas en tid när det överhuvudtaget inte sprang runt en massa kriminella ziggisar på våra gator.
Hur är det mitt ansvar att Rumänien inte använt de miljoner vi gett dem till att hantera sina ziggisar på hemmaplan? Varför ska jag, eller Johan, acceptera att det springer runt kriminella missbrukare där vi bor?

Johan är i hög grad medskyldig och en medlöpare med tanke på att han medverkat i X antal PK-shower med Schyffert & Co.
Citera
2020-08-20, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Själv sympatiserar jag med dom svagaste, inte dom starkaste.
Citera
2020-08-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ja det är väl en bra utgångspunkt. Inte ta ut sin egen frustration i livet på de som är underst i pyramiden.

Jag är vådligt förtjust i Rheborg som skådis men här gör han bort sig.
Citera
2020-08-20, 17:10
Bannlyst
Johan Rheborg hade ju kunnat nöja sig med att öppna dörren och säga "har får du inte vara, försvinn!"

Men istället väljer han att följa efter kvinnan och därmed eskalera situationen, vilket leder till att kvinnan kastar soppåsar på honom.

Detta hade ju kunnat undvikas.

Han hade kunnat ringa polisen och lämna signalement och nöjt sig med det.

Ringklockan täcks väl av försäkring.

Något inbrottsförsök var det ju inte tal om, hon stod ju inte utanför med rånarluva och kofot.

När sedan kvinnan grips då är inte tanken "hon verkar inte ha alla hästar hemma, hoppas hon får hjälp" nej då är det enda han tänker på "jag måste se till att får ersättning för jag blev kränkt!"

Det säger ganska mycket om honom som människa.

Han är ju gammal jurist och har arbetat i reklambranschen, det handlar väl om att hela tiden sko sig, skicka nästa faktura.

Samma tänk tycks han ha vad han än ägnar sig åt "måste se till att få ersättning, hur mycket kan man få för en kränkning? och ringklockan sen! måste få betalt för ringklockan, den var dyr! tog hon någon frukt tro? vad är kilopriset för apelsiner? måste fakturera för det också!"
Senast redigerad av creepingdeath 2020-08-20 kl. 17:13.
Citera
2020-08-20, 17:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Själv sympatiserar jag med de som uppför sig civiliserat, och inte ser världen som något slags free-for-all take what you want, utan interagerar som människor med sina medmänniskor.
Men du gör som du vill.
Ziggisar som stjäl av våra gamla är knappast 'dom svagaste'.
Citera
2020-08-20, 17:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Johan är i hög grad medskyldig och en medlöpare med tanke på att han medverkat i X antal PK-shower med Schyffert & Co.
Hade det varit Schyffert hade det varit karma, men Rheborg är inte lika PK-korkad.
Citera
2020-08-20, 18:42
Medlem
Rackabajsares avatar
Helt korrekt agerat av Rheborg. Vi skall in acceptera något brottsligt beteende från folk i vår omgivning zigenare eller inte. Anmäl allt ni ser även om det inte leder någon vart. Anmäl, anmäl, anmäl!
Citera
2020-08-20, 20:14
Bannlyst
Med tanke på Rheborgs överreaktion kan det vara en rasistisk motiverad zigenarattack från hans sida?

Har han uttryckt hat mot zigenare förut eller är det något som bubblar inom honom under årens lopp?
Citera
2020-08-20, 20:14
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Helt korrekt agerat av Rheborg. Vi skall in acceptera något brottsligt beteende från folk i vår omgivning zigenare eller inte. Anmäl allt ni ser även om det inte leder någon vart. Anmäl, anmäl, anmäl!
Rheborgs önskan är ju att zigenerskan inte bara skall ut och stjäla ihop värdet på låset utan dessutom för ytterligare tio tusen kronor hos en hälare vilket blir avsevärt mycket mer i reellt värde för de drabbade. Hur kan du tycka det vara ett korrekt agerande av den girige kulturarbetaren?
Citera
2020-08-20, 20:32
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Rheborgs önskan är ju att zigenerskan inte bara skall ut och stjäla ihop värdet på låset utan dessutom för ytterligare tio tusen kronor hos en hälare vilket blir avsevärt mycket mer i reellt värde för de drabbade. Hur kan du tycka det vara ett korrekt agerande av den girige kulturarbetaren?

Hon skall inte ut och stjäla. Hon skall bara ut. Hon är inte den drabbade här, det är Johan som är.
Citera
2020-08-20, 20:37
Medlem
Citat:
Snacka om konstraster: i toppen sitter Johan Rheborg, uppvuxen i Täby, utbildad till jurist, privilegierad, berömd, hyllad, förmögen, bor i en bostadsrätt för 10 miljoner.

I andra änden har vi en ensamstående ung mamma från Rumänien, som inte har nånting.

Inte ens om man har ett hjärta av sten kan man sympatisera med Johan Rheborg i det här fallet.

Är du på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in