Citat:
Ursprungligen postat av
Qurest
Tjena!
Har länge funderat över hur dem bär sig åt, alltså dem flesta kina/thai/asiatiska mathörnen som gör den gudomliga kycklingwoken på dem flesta bra haken. Jag käkade nydligen på en fint asiatiskt ställe vid mariatorget nydligen och beställde där Kycklingwoken med cashewnötter... Alltså helvete den såsen som dem gör i ordning till själva maträtten är något jag inte kan förklara med ord, det är så fantastiskt smarrigt.
Jag måste ta reda på hur dem gör den.. Har ni några idéer om vad det är jag pratar om? Såsen är väldigt lätt, dvs rörligt och inte för "gräddig" konsistens, mer som tyngre vatten. Den är även mörkfärgad och serveras alltid tillsammans med rätten kycklingwok och cashewnötter. Till detta så serverar dem gärna färskhackad chili och annat mums med. Jag vet att jag är rätt vag i min beskrivning, men någon måste veta vadfan det är jag talar om.
Varför jag tar upp frågan är för att jag måste ta reda på hur man kan göra den på hemmaplanen.. Jag skulle tamigfan inte äta något annat om jag får veta ingredienserna så jag kan göra i ordning detta i mitt egna kök.
Någon som har en idé vad jag pratar om, vad är det för mystiskt smarrig sås eller blandning dem har i dessa maträtter?
Mvh
Q
Kyckling med cashewnötter
(4 personer)
3 kycklingfiléer
2 tsk maizenamjöl
1½ tsk vatten
3 små gröna paprikor
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
3 cm färsk ingefära
2 dl saltade cashewnötter
Maizenamjöl + vatten till redning
Såsen:
3½ msk ostronsås
3 tsk sojasås
2 tsk socker
1 tsk sesamolja
4 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 tsk risvin
Gör såhär:
Strimla kycklingfiléerna och lägg dem i en bunke.
Strö över maizenamjöl och 1½ tsk vatten.
Blanda väl och ställ åt sidan medan du blandar alla ingredienser till såsen i en annan skål. Ställ även den åt sidan en stund.
Skär paprikan i bitar, skala och skär löken i tunna klyftor, riv ingefäran och skala vitlöken.
Hetta upp en stekpanna med lite olja.
Fräs kycklingen, salta och peppra med vitpeppar.
Tillsätt lök och paprika och låt steka en stund tills löken börjar mjukna.
Pressa i vitlöken, lägg i ingefäran och häll på såsen.
Låt puttra en stund.
Smaka av såsen och tillsätt eventuellt mer av smaksättarna.
Red av såsen med maizenamjöl utrört i vatten för att få en lite tjockare konsistens på såsen.
Strö över nötterna, hela eller hackade, så som du önskar.
Servera med jasminris.