Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-22, 01:51
Medlem
Leonard0s avatar
Blåser kraftigt ikväll/ natt i Malmö. Funderar på hala ner flaggorna på jobb, som hänger på tre stora flaggstänger. Såg tidigare att de vinglade kratigt då flaggorna är stora. Kan flaggstängerna välta om man låter bli? Oroligt att de kan välta på morgonen när kollegorna börjar jobb, och att de ska skada nån. Någon med kunskap i ämnet?
Citera
2015-12-22, 01:55
Medlem
DRD4s avatar
Rätt monterat och en hel flaggstång ska nog hålla längre än tak och fönster törs jag gissa!

Har du slarvat med monteringen?
Citera
2015-12-22, 01:57
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Rätt monterat och en hel flaggstång ska nog hålla längre än tak och fönster törs jag gissa!

Har du slarvat med monteringen?

Vet ej vem som monterat de, misstänker att företaget anlitat någon montör. Möjligtvis företaget som säljer de. Är mest orolig att de kan välta om flaggorna är på. Och skada nån :/
Citera
2015-12-22, 02:05
Medlem
AlfaQhards avatar
För att den ska gå av krävs det att vinden får stången att resonera på rätt frekvens så att den i princip skakar sönder sig själv. Eftersom den är flexibel är det nästan omöjligt för den att gå sönder eftersom den likt ett träd rör sig med vinden.

Du har inget att oroa dig för, om något kanske flaggan som blåser bort i vinden men inte stången.
Citera
2015-12-22, 02:11
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
För att den ska gå av krävs det att vinden får stången att resonera på rätt frekvens så att den i princip skakar sönder sig själv. Eftersom den är flexibel är det nästan omöjligt för den att gå sönder eftersom den likt ett träd rör sig med vinden.

Du har inget att oroa dig för, om något kanske flaggan som blåser bort i vinden men inte stången.

Lättande att få höra! Minns en kollega som "varnade" om flaggorna är på så ökar kraften som i sin tur ökar risken för stången att välta. Detta vid kraftig vind, och då bör man hala ner.
Citera
2015-12-22, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonard0
Blåser kraftigt ikväll/ natt i Malmö. Funderar på hala ner flaggorna på jobb, som hänger på tre stora flaggstänger. Såg tidigare att de vinglade kratigt då flaggorna är stora. Kan flaggstängerna välta om man låter bli? Oroligt att de kan välta på morgonen när kollegorna börjar jobb, och att de ska skada nån. Någon med kunskap i ämnet?

Det krävs en rejäl jäkla vindskjuts om en flaggstång skall falla till marken.
Citera
2015-12-22, 02:15
Medlem
Kan väl hända den bästa flaggstången.Men det beror på hur mycket det blåser med.

http://www.unt.se/uppland/knivsta/flaggstang-foll-4034907.aspx
Citera
2015-12-22, 02:23
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odov
Kan väl hända den bästa flaggstången.Men det beror på hur mycket det blåser med.

http://www.unt.se/uppland/knivsta/flaggstang-foll-4034907.aspx

Den bröts mitt itu, jag är mer orolig att den ska falla från marken.
Citera
2015-12-22, 02:38
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonard0
Den bröts mitt itu, jag är mer orolig att den ska falla från marken.

Ta ner flaggorna då!
Citera
2015-12-22, 02:40
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ta ner flaggorna då!

Lite sent & långt från att göra de nu! Hoppas flaggorna förblir snälla mot flaggstängerna
Citera
2015-12-22, 06:14
Medlem
Bongomans avatar
Jag har sett en knäckt glasfiberstång som rasade ner på en busshållplats. Ingen flagga ens i den när den gick av.
Citera
2015-12-22, 06:26
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag har sett en knäckt glasfiberstång som rasade ner på en busshållplats. Ingen flagga ens i den när den gick av.

Då finns risken kvar där alltid. Men de lär vara större med flaggan på, som drar igång trycket ännu mer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in