2015-12-21, 19:02
Medlem
vasaduellers avatar
Jippi, jag har kommit på en egen konspirationsteori!

Eller troligtvis inte, det är nog bara jag som inte har hört talas om den tidigare.

Bakgrund:

Jordens fortsatta existens, såsom möjlig plats för liv, är beroende av dess magnetfält.

Då jag inte är fysiker, så vill jag inte ge mig på att försöka sammanfatta orsakssambanden i detalj, utan hänvisar till diverse nätencyklopedier om fördjupning önskas. Men jag kan nämna att planeterna genomgår olika cykler på sin väg mot solen. När en planets magnetfält försvinner, så upphör med tiden de fenomen som kontrollerar strålning, temperatur och övriga livskritiska parametrar på planetens yta.

Jordens magnetfält sägs avta kontinuerligt. Man säger "officiellt" att vi har långt kvar tills vi kommer att dö av strålning och brist på vatten/atmosfär etc. Samtidigt så säger man att vi riskerar att gå under av en skenande växthuseffekt, som orsakas av utsläpp av växthusgaser såsom koldioxid.

Kan det vara så, att vi egentligen håller på att uppleva planetens ålderstecken, och att klimatförändringar och andra till synes avvikande data, egentligen är de första synliga tecknen på planetens nära förestående död? Eller rättare skrivet, början till döden för livet på planeten? Och att man har manipulerat forskning inom relaterade områden, i syfte att dölja denna verkliga orsak, och i stället få människor att fokusera på den antroposofa klimatkatastrofen?

Det vore logisk ur ett globalt maktperspektiv. Om människor visste om att jordens undergång var nära (eller i varje fall undergången för de livsbetingelser vi har vant oss vid), så finns det stora risker för allmänna upplopp och att folk skulle lämna sina skitjobb för att supa, varvid sammhällssystemen brakar samman. Inte gott för makteliten, som kämpar mot klockan för att bygga färdigt sina överlevnadskokonger i lugn och ro.

Men genom den briljanta psykologiska finten, att substituera verkligheten mot en självförvållad och reversibel avledningsmanöver, så passiviserar man mänskligheten extremt kostnadseffektivt. Människor förspiller sin chans att rädda sig själva, genom att sopsortera och delta i manifestationer, i stället för att bygga på sina egna överlevnadskapslar. Och de förspiller sin chans att leva ut sina sista år, genom att genomlida tristessen på sina vuxendagis, så att de kan betala av huslånet på 50 år.

Det sägs att man inte skall bry sig om, det man inte kan påverka. Vilket för de flesta är lättare sagt än gjort. Att inte kunna påverka sin situation, tenderar att leda till känslor av maktlöshet, som i sin tur kan föda desperation och uppror.

Men om man ger människorna en gnutta hopp, genom att få dem att tro att de själva kan vara med och påverka till problemens lösning, så har de något att fokusera på. De upprätthåller systemen, efter som de tror att de kommer att bli gamla, och lämna nya generationer efter sig. De spenderar tid, kraft och resurser på att lösa det konstruerade problemet, så att de avleds ifrån att söka och finna sanningen.

För mig verkar upplägget logiskt ur ett globalt politiskt perspektiv.

Huruvida det skulle kunna gå att dölja jordens nära förestående undergång från fysiker har jag dock inget svar på. Förutom att mycket vetenskap bygger på antaganden i tidigare led, och om det smugit sig in ett felslut någonstans längs vägen, så kan all efterföljande forskning inom området vara gravt fel utan att det upptäcks.

Vad tror Flashbacks intelligentia? Och ni andra ?
Kan det finnas någon möjlighet att teorin stämmer?
Citera
2015-12-21, 19:35
Moderator
Unitys avatar
Definitivt inte P-U. Vi försöker på annat håll.

Politik - Utrikes --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2015-12-21, 20:03
Medlem
goseigens avatar
Problemet med det tankesättet är nog att jordens uppvärmning i så fall kanske skulle ses som en lösning, för de återkommande istiderna kan i viss mån sägas vara ett resultat av viss biologi.

Utifrån vårt perspektiv, och nutida flora och fauna är det kanske dumt med uppvärmning, men istiderna är inte något som alltid har funnits.

Fråga de utdöda djuren på Antarktis, liksom.

Sett ur ett längre sådant undergångsperspektiv kan det därför vara så att man skall propagera tvärtom, alltså, elda på så att vi inte fryser ihjäl.

Därmed inte sagt att förändrade förhållanden inte kommer att ha dramatiska effekter för olika länder och på politik.
Citera
2015-12-21, 22:06
Medlem
garm76s avatar
Vi har haft ett kilometertjockt istäcke över Sverige och ekar i Umeå på vikingatiden så nog kan klimatet spöka utan inblandning av människor och konspirationer utan att gå under.
Citera
2015-12-22, 00:03
Medlem
wearesexualperverts avatar
Tror snarare att den så kallade globala uppvärmningen och att oljan tar slut är ett påhitt av oljeindustrin för att vi ska behöva betala mer för soppan. Sedan understöds det av lättlurade trädkramare som ivrigt går på alla tiders undergångssagor och annat påhitt.
Citera
2015-12-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wearesexualpervert
Tror snarare att den så kallade globala uppvärmningen och att oljan tar slut är ett påhitt av oljeindustrin för att vi ska behöva betala mer för soppan. Sedan understöds det av lättlurade trädkramare som ivrigt går på alla tiders undergångssagor och annat påhitt.

Japp, bättre att äta McDonalds, åka miljöförpestande bilar, hata fack, osv

än att värna om miljön. Äckliga trädkramare.
Citera
2015-12-22, 13:02
Medlem
vasaduellers avatar
Jag tror att jag måste förtydliga, då några förefaller ha missförstått vad jag menar:
Vi vet att mycket kan påverka klimatet på kort och lång sikt. Det jag avser är dock inte kortsiktiga fluktuationer, utan planetens slutliga "nedsläckning". Enligt grundläggande fysik, så genomgår planeter olika cykler, på sin väg mot att slukas av solen. Detta är inget som vi överhuvudtaget kan påverka.

Istider och eventuell antropogen klimatpåverkan, är små krusningar på ytan, medans planetens slutliga död är ett vattenfall som ingen kan påverka. Dessa är alltså irrelevanta i sammanhanget, såsom egna faktorer.

Det jag frågar mig, är om den massmediala hysterin kring så kallade antropgena klimatförändringar, egentligen är syftat att dölja ovanstående, oundvikliga undergång?

Det är en frågeställning av både naturvetenskaplig (är planeten verkligen på väg att förlora sitt magnetfält etc.) karaktär, och politisk/konspiratorisk (har makten enats om att driva en global politik där man med alla medel söker dölja jordens nära förestående undergång, för folket, genom att avleda deras uppmärksamhet med en uppdiktad historia om antropogen klimatpåverkan).
Citera
2015-12-24, 19:21
Medlem
jorden är en levande organism som också dör till slut, likt allt levande?
allting i detta liv har ett slut, likt jorden.

global uppvärming har redan avslöjats som en myt, finns fakta på det över internet.

dom använder global uppvärming som ett sätt att sätta folk i räddsla, jorden blir varmare pga av naturliga orsaker, vilket eliten vet om men vänder det till att det är folkets fel att jorden värms upp.

sedan har miljöförstöring aldrig varit folkets fel, det är dom stora företagen som gör mest skada på jorden, och dom stora företagen drivs av rika människor vilket försöker få folket att tror att det är folkets fel till varför vi förstör miljön.

nu tänker ni, men det är ju folket som köper dessa miljöförstörares produkter som i sin tid förstör jorden, vilket är fel, då folk hjärnttvättas till att köpa dessa dåliga produkter via reklam, för att maximera vintster.
its al about the money...

att peka finger och skylla på någon annan när man själv är den som skyldig är ett ganska gammalt knep,
typ den som nämndet han klämdet...

likt ett barn som skyller alla sina fel på alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in