2015-12-27, 13:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truppminan
Värdeminskning på en så gammal V70 är i det närmsta obefintlig.
Service och reparationer är det som kostar på en sådan. Om de än så länge inte är så farliga, byt inte bil.

Billig pendling med bil, finns egentligen bara ett tips att ge: trillingbilarna. Alltså Toyota aygo, Citroën c1, Peugeot 107. Skatt och försäkring är billig (360:- skatt). De drar runt 0,5. Förvånansvärt bekväma även om de såklart inte är de tystaste inuti. Ingen kamrem och ingen lyx som krånglar. Köp en lågmilad med servicebok.

Japp! Detta är vad jag tänkte också. Köp en nyare begagnad Aygo med god servicehistorik, samt sköt serviceintervallen och du har en billig bra bil länge. Har en vän som har en sån som pendlarbil, andrabil och är hur nöjd som helst.

Visst, ingen lyx och bullrar en del, men det är en miljard ggr bättre än att åka buss, samt att dessutom behöva cykla 20 min i ur o skur.

Hur ofta behöver du en så stor bil som V70? troligen nästan aldrig om du inte har familj med tre ungar! Det där som så många säger att de måste ha en jättebil varje dag köper jag inte. Om du jagar o ska ha med tält osv kan du ju alltid fälla baksätet i Aygon och du får plats med en jädra massa prylar.
Vill du hoppa upp ett snäpp i storlek kan ju Yarisen vara ett alternativ, men det blir dyrare i inköp och säkert service med. Men den är lite tystare och bekvämare.

Men är du van att cykla i alla väder kommer du tycka att det är grymt att åka Aygo hela vägen fårn punkt A -> B utan att bli genomvåt och stelfrusen på kuppen!

Hade jag varit dig hade jag sålt V70:n och köpt en nyare Aygo. Bara en tidsfråga innan V70:n börjar bli dyr pga olika saker.
Citera
2015-12-28, 18:12
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Hej!

Jag har bryderier kring hur jag ska göra angående min nuvarande pendling och hoppas någon kunde komma med lite nya idéer. Situationen ser ut som följande:

Bor i större ort, pendlar dagligen (mån-fre, 0700-1600) till jobbet som ligger i mindre ort, 6 mil utanför bostadsorten.
Äger en volvo v70 2.5t 2001a (betald och klar), drar mellan 0,8-0,9 när man kör landsväg.

Åker nu för tiden buss men tycker det är bökigt och blir onödigt långa dagar. Det är en bit från hållplatsen till själva arbetet, tar ca 30 min att gå, 20 på cykel. Har ogärna cykel där för flera som åkt buss innan har fått samtliga cyklar vandaliserade under helger och kvällar, går därför just nu.

Till grejen hör att jag åker en hel del på fritiden (jagar på annan ord bl.a.) och lägger därför, trots att jag åker kollektivt, ca 2000 på bränsle i månaden ändå. Så slår man ut det går det ungefär jämt ut. Busskort går på 1100 månadsvis.

Funderingarna går då på att skaffa mig en mycket billigare bil, skrota busskortet och bara åka bil, eller ska man satsa på att köpa en lite nyare som man får betala längre på, men som kanske går billigare och som får ses som en investering för framtiden, eller ska man bita i det sura och fortsätta som det gör.. byta jobb är inte aktuellt iom att jag fått nya och möjligheter i nuvarande tjänst.

Totalen på transport blir ca 3500/månad som det är nu (högt räknat). Har efter räkningar och annat tjafs ca 6 kvar vid löning.

Någon som kan komma med någon klurig lösning?

Som flera andra säger så skulle jag ha sålt bilen du har och satsat på en småbil, om du inte är sugen på en "trillingbil" så finns det andra bra japanska småbilar som är vettiga pendlingsbilar.

Själv åker jag en 10k kronors bil som drar ungefär 0.6, skatten är inte ens en tusanlapp och försäkringen per år är inte så mkt mer.
Jag har själv busspendlat och räknar man bara bensinen så blir det något billigare med bil men fan så mkt skönare och restiden blir blir mindre än om man jämför med buss.
Citera
2015-12-28, 20:24
Medlem
Pendlar ca 11 mil/dag. Kör saab
9-5 2,0t 2005. Kommit fram till att det är den perfekta bilen rent ekonomiskt för mig. Varför?
Jo, kör 70 % motorväg 10 % stad och 20% lansväg. Bilen drar i verklig förbrukning ca 0,73 vid ecodriving. Rekordet 0,70. Utväxlingen är hög, bilen varvar ca 2100 rpm vid 100-110 kmh. Mycket billig i inköp och god komfort. Inga större fel/problem, om du håller dig till 04 och uppåt.

Så varför inte diesel för min del?

-krånglar min bensinare kan jag reparera det mesta själv.

Går en dieselpump eller spridare sönder på en dieselbil så kan jag inte utföra bytet själv och att sådana går sönder händer titt som tätt. Ca 50 lök respektive 20 lök. Så var den vinsten uppäten under flera år framåt. Lägg där till partikelfilter, egr mm.

-Läser man vi bilägare så verkar inte nya stora dieselbilar ligga mycket under mina 0,73 i verklig förbrukning.

Liten bil då?
-Varvar för mycket för motorväg och drar nog mycket i och med det också.

-Dessutom vill jag inte sitta i en liten bil vid en krock.

-Volvon. Har pendlat samma sträcka med Volvo V70 -99. Drog som din 0,8-0,9 och varvade väldigt mycket.

Så mitt råd (riktigt bra om du har lite mekkunskap också och kan gör service och ev. Fix själv.
Köp en saab 9-5, 04-05.
En som gått 18 000 mil kan du få för 25-30 tusen.
Senast redigerad av Uppvaknandet2015 2015-12-28 kl. 20:32.
Citera
2015-12-28, 20:32
Medlem
godboys avatar
För mig är vilken bil som helst bättre än buss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in