2015-12-21, 12:29
Medlem
TealSeamTixs avatar
Hej!

Jag har bryderier kring hur jag ska göra angående min nuvarande pendling och hoppas någon kunde komma med lite nya idéer. Situationen ser ut som följande:

Bor i större ort, pendlar dagligen (mån-fre, 0700-1600) till jobbet som ligger i mindre ort, 6 mil utanför bostadsorten.
Äger en volvo v70 2.5t 2001a (betald och klar), drar mellan 0,8-0,9 när man kör landsväg.

Åker nu för tiden buss men tycker det är bökigt och blir onödigt långa dagar. Det är en bit från hållplatsen till själva arbetet, tar ca 30 min att gå, 20 på cykel. Har ogärna cykel där för flera som åkt buss innan har fått samtliga cyklar vandaliserade under helger och kvällar, går därför just nu.

Till grejen hör att jag åker en hel del på fritiden (jagar på annan ord bl.a.) och lägger därför, trots att jag åker kollektivt, ca 2000 på bränsle i månaden ändå. Så slår man ut det går det ungefär jämt ut. Busskort går på 1100 månadsvis.

Funderingarna går då på att skaffa mig en mycket billigare bil, skrota busskortet och bara åka bil, eller ska man satsa på att köpa en lite nyare som man får betala längre på, men som kanske går billigare och som får ses som en investering för framtiden, eller ska man bita i det sura och fortsätta som det gör.. byta jobb är inte aktuellt iom att jag fått nya och möjligheter i nuvarande tjänst.

Totalen på transport blir ca 3500/månad som det är nu (högt räknat). Har efter räkningar och annat tjafs ca 6 kvar vid löning.

Någon som kan komma med någon klurig lösning?
Citera
2015-12-21, 12:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix

Funderingarna går då på att skaffa mig en mycket billigare bil, skrota busskortet och bara åka bil, eller ska man satsa på att köpa en lite nyare som man får betala längre på, men som kanske går billigare och som får ses som en investering för framtiden, eller ska man bita i det sura och fortsätta som det gör.. byta jobb är inte aktuellt iom att jag fått nya och möjligheter i nuvarande tjänst.

Vilken bil är mycket billigare än din V70?
Vilken pendlarbil kan ses som en investering för framtiden?

Kör med bilen du har så länge det går, sen köper du en nyare.
Citera
2015-12-21, 13:01
Medlem
förstår inte riktigt hur du räknat. Har du 6 mil enkel resa blir det 12 mil varje dag i pendling. Kostar bensinen 11.90 per liter så innebär det att du har bensinräkning på 128 kronor per dag, alltså 640 kronor per vecka, detta gånger 4 blir 2 500 kronor i soppakostnad för att resa till jobbet. Ta detta gånger 11, det blir 28 000 kronor. Du har ju även rätt till avdrag i din inkomstdeklaration med 18,50 kronor per mil, har du räknat med detta?
Tror att det bästa är att åka kollektivt, värdeminskningen å servicekostnaderna på 12 mil per dag blir ganska saftiga.
Citera
2015-12-21, 13:18
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vilken bil är mycket billigare än din V70?
Vilken pendlarbil kan ses som en investering för framtiden?

Kör med bilen du har så länge det går, sen köper du en nyare.

Menade bränslemässigt i den meningen.

En nyare bil går ofta billigare, men å andra sidan får man betala på den istället.
Citera
2015-12-21, 13:23
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
förstår inte riktigt hur du räknat. Har du 6 mil enkel resa blir det 12 mil varje dag i pendling. Kostar bensinen 11.90 per liter så innebär det att du har bensinräkning på 128 kronor per dag, alltså 640 kronor per vecka, detta gånger 4 blir 2 500 kronor i soppakostnad för att resa till jobbet. Ta detta gånger 11, det blir 28 000 kronor. Du har ju även rätt till avdrag i din inkomstdeklaration med 18,50 kronor per mil, har du räknat med detta?
Tror att det bästa är att åka kollektivt, värdeminskningen å servicekostnaderna på 12 mil per dag blir ganska saftiga.

Jag räknar även med att jag åker minst 10 mil i andra ärenden i veckan. Det kan vara handla mat, jakt, andra ärenden.

Nej, den har jag inte räknat med.

Jag kommer tyvärr också fram till att det bästa är att åka buss, i alla fall för tillfället.. men det passar så segt med arbetstider och annat.

Fast iofs så sparar jag alla bekymmer med ny bil så jag får tacka för input
Citera
2015-12-21, 14:25
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Någon som kan komma med någon klurig lösning?

Ska du köpa en bensinsnål dyrare bil kommer värdeminskningen per år vara likvärdig med det du sparar på lägre bensinförbrukning, det är vad jag tror.

Jag tror däremot det är realistiskt spara 500-600 kr per månad om du köper en billigare (10 000kr bil) bensinsnålare bil.

Jag har bytt bilar många gånger och enbart förlorat på det.
Citera
2015-12-21, 16:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Värdeminskningstjafset kan du ta med ro. Även din betalda bil sjuker i värde.
Att byta bil för mig är att få något bättre.
Men i ditt fall fokuserar du bara på kostnader. Räkna lite på hur många mil du måste köra om du sparar tre kr/mil innan du sparat in den nya bilen.

Jag har ett omvänt problem mot dig.
Min sambo pendlar 8mil/dag från den lilla orten till den stora. Att flytta är meningslöst då det är näst intill omöjligt att få lägenhet på arbetsorten samt att jag förlorar livskvalitet medan hyran ökar.
Du däremot åker till den lilla orten 5dgr/v. Om du skulle flytta så får du säkert lägre boendekostnad o du skulle sänka din resekostnad radikalt.
Sedan tillkommer resor till den större staden. O hur ofta har du behov av att vara i den staden?
Bara lite saker att fundera på.
Citera
2015-12-21, 17:30
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Du har ju även rätt till avdrag i din inkomstdeklaration med 18,50 kronor per mil, har du räknat med detta?

Det beror väl på om TS anses uppfylla kravet. Man skall spara 2 timmar per dag på att åka bil jämfört med att åka kollektivt. Möjligtvis kan 30-minuterspromenaden räknas som för lång för att vara skälig, dvs att de godtar avdrag för bil då de inte kan kräva att TS skall gå 2 kilometer från bussen till jobbet (borde vara runt den sträckan om det tar en halvtimme)
Citera
2015-12-21, 19:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Det beror väl på om TS anses uppfylla kravet. Man skall spara 2 timmar per dag på att åka bil jämfört med att åka kollektivt. Möjligtvis kan 30-minuterspromenaden räknas som för lång för att vara skälig, dvs att de godtar avdrag för bil då de inte kan kräva att TS skall gå 2 kilometer från bussen till jobbet (borde vara runt den sträckan om det tar en halvtimme)
Om de inte ändrat reglerna så fixade jag tvåtimmarsgränsen när jag bakade in en promenad till bussen.
Detta var 15 år sedan. Men då räknades det från dörr till dörr.
Citera
2015-12-22, 00:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar: Köpråd --> Bilar
/Moderator
Citera
2015-12-22, 07:57
Medlem
Det lönar ju sig sällan att köpa nyare bil för att få lägre driftskostnad.
Citera
2015-12-27, 11:07
Medlem
Värdeminskning på en så gammal V70 är i det närmsta obefintlig.
Service och reparationer är det som kostar på en sådan. Om de än så länge inte är så farliga, byt inte bil.

Att byta till en annan billig gammal bil är en vågad chansning. Du köper någon annans problem bara.

Billig pendling med bil, finns egentligen bara ett tips att ge: trillingbilarna. Alltså Toyota aygo, Citroën c1, Peugeot 107. Skatt och försäkring är billig (360:- skatt). De drar runt 0,5. Förvånansvärt bekväma även om de såklart inte är de tystaste inuti. Ingen kamrem och ingen lyx som krånglar. Köp en lågmilad med servicebok.

Men, du gör ju mer än bara pendlar, du jagar ju samt kör annat ospecat, då kanske inte denna lilla skokartong funkar. Då måste du hitta ett mellanting. Kan ge flera tips men då behöver jag input på vad du behöver. Men köp så nytt du har råd med om du inte kan/har tid/ork att skruva själv. För verkstaden är det som knäcker en bilbudget.

Jag har flera bilar med olika syften, en för pendling långt, en som frun kör kort bit till jobb och som familjen åker i när vi skall röra oss. Då kan familjebilen vara bekväm, säker och "påkostad" och pendlaren billig. För tillfället åker även jag kollektivt då jag inte har någon pendlarbil men analysen är klar, om det bara är jag som skall åka och min motivation att skruva inte ökar igen så lär det bli en trilling när busskortet ryker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in