Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-21, 08:22
  #1
Medlem
EnLitenFryss avatar
Får du smartphone med abg av din arbetsgivare? Om så - har du även en privat mobil på sidan om?

I så fall får du förklara vinsten med två telefoner för mig. Jag förstår det inte.

Två telefoner som ska laddas. Två telefoner som ska tas med dit man ska. Två lurar att fumla med om det ringer, två lurar att svara SMS på. Två google/apple-konton att hålla reda på. Och då har jag inte ens nämnt ekonomi: köpa en privat lur med abg till, trots att allt du behöver täcks av jobbmobilen.

Skulle aldrig befatta mig med två lurar om jag inte var tvungen. Så förklara nu, varför har du två telefoner med abg?
Citera
2015-12-21, 08:29
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Får du smartphone med abg av din arbetsgivare? Om så - har du även en privat mobil på sidan om?

I så fall får du förklara vinsten med två telefoner för mig. Jag förstår det inte.

Två telefoner som ska laddas. Två telefoner som ska tas med dit man ska. Två lurar att fumla med om det ringer, två lurar att svara SMS på. Två google/apple-konton att hålla reda på. Och då har jag inte ens nämnt ekonomi: köpa en privat lur med abg till, trots att allt du behöver täcks av jobbmobilen.

Skulle aldrig befatta mig med två lurar om jag inte var tvungen. Så förklara nu, varför har du två telefoner med abg?

Jag hade jobbmobil på mitt förra jobb och även privat telefon. Det kunde ringa kunder på min jobbtelefon långt senare än vad jag var intresserad att svara. Jag ville således ha en telefon för att kunna slippa samtal från kunder på min lediga tid och för att koppla bort jobbet när jag var ledig.
Citera
2015-12-21, 08:32
  #3
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Får du smartphone med abg av din arbetsgivare? Om så - har du även en privat mobil på sidan om?

I så fall får du förklara vinsten med två telefoner för mig. Jag förstår det inte.

Två telefoner som ska laddas. Två telefoner som ska tas med dit man ska. Två lurar att fumla med om det ringer, två lurar att svara SMS på. Två google/apple-konton att hålla reda på. Och då har jag inte ens nämnt ekonomi: köpa en privat lur med abg till, trots att allt du behöver täcks av jobbmobilen.

Skulle aldrig befatta mig med två lurar om jag inte var tvungen. Så förklara nu, varför har du två telefoner med abg?
Jag håller med om att det är skitkrångligt rent fysiskt och är förvånad över att det inte är tre kortplatser (minst) i alla telefoner i dag.

Den enda fördelen med jobbtelefonen är att den går att stänga av vid en given tidpunkt, och mitt privata nummer inte är delat med någon på jobbet.
Citera
2015-12-21, 08:42
  #4
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag hade jobbmobil på mitt förra jobb och även privat telefon. Det kunde ringa kunder på min jobbtelefon långt senare än vad jag var intresserad att svara. Jag ville således ha en telefon för att kunna slippa samtal från kunder på min lediga tid och för att koppla bort jobbet när jag var ledig.

Och hur ofta ringer det kunder då? Flera gånger i veckan?

För egen del är jobbsamtal på fritiden ett angenämt problem. Har jag tid och lust att svara? Om nej, så får det vänta tills arbetstiden sätter igång igen. Om ja - ka-ching, övertidsbetalt, kompledigt, en chans att glänsa lite med hur fantastiskt serviceminded och ansvarsfull jag är inför mina chefer och kunder. Det brukar betala sig i form av frihet, val av arbetsuppgifter, och mer betalt när det är dags för lönerevision.
Citera
2015-12-21, 08:46
  #5
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Får du smartphone med abg av din arbetsgivare? Om så - har du även en privat mobil på sidan om?

I så fall får du förklara vinsten med två telefoner för mig. Jag förstår det inte.

Två telefoner som ska laddas. Två telefoner som ska tas med dit man ska. Två lurar att fumla med om det ringer, två lurar att svara SMS på. Två google/apple-konton att hålla reda på. Och då har jag inte ens nämnt ekonomi: köpa en privat lur med abg till, trots att allt du behöver täcks av jobbmobilen.

Skulle aldrig befatta mig med två lurar om jag inte var tvungen. Så förklara nu, varför har du två telefoner med abg?
Går iofs att ha på samma apple-konto. Jag har två mobiler, helt enkelt beroende på att jag vill kunna stänga av på ledighet. Problemet är bara att jag använder den privata så sällan att knappt några vänner känner till den. Betalar inte många kronor för det abbet, tror det är 29 eller 39/mån. via Tre.

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Och hur ofta ringer det kunder då? Flera gånger i veckan?

För egen del är jobbsamtal på fritiden ett angenämt problem. Har jag tid och lust att svara? Om nej, så får det vänta tills arbetstiden sätter igång igen. Om ja - ka-ching, övertidsbetalt, kompledigt, en chans att glänsa lite med hur fantastiskt serviceminded och ansvarsfull jag är inför mina chefer och kunder. Det brukar betala sig i form av frihet, val av arbetsuppgifter, och mer betalt när det är dags för lönerevision.
Kan du alltid avgöra om det är en kund som ringer? Där jag jobbar så ligger det väldigt lite värde i att ha lyckats svara i en telefon på fritiden, knappast något som tas med vid lönesnack, dessutom har vi månadslön och någon övertid går verkligen inte igång bara för att jag drar ut kuken och avbryter det jag håller på med för att hjälpa en kund på opassande tid.
__________________
Senast redigerad av carlpetersen73 2015-12-21 kl. 08:50.
Citera
2015-12-21, 09:13
  #6
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Och hur ofta ringer det kunder då? Flera gånger i veckan?

För egen del är jobbsamtal på fritiden ett angenämt problem. Har jag tid och lust att svara? Om nej, så får det vänta tills arbetstiden sätter igång igen. Om ja - ka-ching, övertidsbetalt, kompledigt, en chans att glänsa lite med hur fantastiskt serviceminded och ansvarsfull jag är inför mina chefer och kunder. Det brukar betala sig i form av frihet, val av arbetsuppgifter, och mer betalt när det är dags för lönerevision.

Jag fick i snitt 35 samtal om dagen måndag-söndag, varav 5-10 st dagligen handlade om tider som jag ansåg som fritid. Att jag skulle svara på tider som jag inte jobbar hade inte gett mig något då jag inte hade kunnat hjälpa kunderna utan tillgång till dem datorprogram som jag hade för registrering med mera. Det enda jag hade kunnat göra hade varit att be dem återkomma nästkommande vardag.
Citera
2015-12-21, 09:22
  #7
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kan du alltid avgöra om det är en kund som ringer? Där jag jobbar så ligger det väldigt lite värde i att ha lyckats svara i en telefon på fritiden, knappast något som tas med vid lönesnack, dessutom har vi månadslön och någon övertid går verkligen inte igång bara för att jag drar ut kuken och avbryter det jag håller på med för att hjälpa en kund på opassande tid.

I princip ja. Alla jag känner som ringer finns inlagda i adressboken, övriga nummer bör vara telefonsäljare eller kunder.

Ifall jag svarar i telefon en tisdag-kväll rapporterar jag det i systemet och slutar en halvtimme tidigare på fredagen. Ifall chefen har ett problem med det, slutar jag svara i telefon efter 17. Har aldrig fått några klagomål på det. Men, jag har ju ett jobb där det ringer max 1 gång i veckan utanför arbetstid, så jag tycker inte det är så stort problem.
Citera
2015-12-21, 09:39
  #8
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Får du smartphone med abg av din arbetsgivare? Om så - har du även en privat mobil på sidan om?

I så fall får du förklara vinsten med två telefoner för mig. Jag förstår det inte.

Två telefoner som ska laddas. Två telefoner som ska tas med dit man ska. Två lurar att fumla med om det ringer, två lurar att svara SMS på. Två google/apple-konton att hålla reda på. Och då har jag inte ens nämnt ekonomi: köpa en privat lur med abg till, trots att allt du behöver täcks av jobbmobilen.

Skulle aldrig befatta mig med två lurar om jag inte var tvungen. Så förklara nu, varför har du två telefoner med abg?
Om man får vara lite petig.

1) Arbetsgivaren kanske inte tillåter privata samtal utanför arbetstid

2) Enligt Skatteverket ska mobiltelefon som används privat förmånsbeskattas


För att en jobbtelefon ska kunna användas privat krävs två kriterier som ska vara uppfyllda

1) Det ska vara ett fastprisabbonemang där inte privat användande går att urskilja

2) Det behöver vara "av väsentlig betydelse för att en anställd ska kunna utföra sina arbetsuppgifter"

Dvs. om du är VD, egen företagare, platschef, resande säljare eller övrig nyckelperson som behöver kunna bli nådd även utanför arbetstid så får du även använda den privat. Skatteverket avgör om du har rätt till det, inte din arbetsgivare.

Detsamma gäller med så kallade "firmabilar" som egentligen kallas företagsbilar, arbetsfordon som hantverkare brukar använda sig av. De får man inte i alla lägen ta hem och framförallt inte använda privat utan att förmånsbeskattning ska göras.
Citera
2015-12-21, 09:41
  #9
Medlem
TheEducatedFools avatar
Jag har själv en privat telefon och en jobbtelefon. Ett nummer kan jag ge bort privat och ett annat inom jobbet. Det är sällan som jag tar med mig telefonen på andra ställen än jobbet och dom gångerna jag gör det har det varit omedvetet. Dock har jag ett jobb där jag egentligen bara har interna samtal och ganska sällan externa samtal.
Citera
2015-12-21, 10:18
  #10
Medlem
core_s avatar
Det är ohyggligt skönt att logga ut från inkommande samtal utifrån men ändå kunna ta emot interna om det skulle behövas på just tjänstetelefonen.
Min ringer sällan, men det är skönt att kunna prioritera lite om den gör det och dessutom kunna lägga ifrån mig den helt om jag går på full ledighet utan att det påverkar min privata dito.

Sedan kan det vara jobbigt att släpa två telefoner då och då utanför tjänsten, men då kan jag sträcka mig till att vidarekoppla samtalen till min privata
Citera
2015-12-21, 16:06
  #11
Medlem
Fram till årsskiftet hade jag jobbnummer och privat nummer på samma simkort, dvs EN telefon, ETT simkort, men två nummer. Beroende på vilken pinkod man loggade in med ringde man antingen för jobbets räkning eller betalade själv. Tror det kallades delad faktura men togs bort vid årsskiftet pga skattetekniska skäl om jag inte missuppfattat det hela.

Var mesta tiden inloggad som privat, men vid jourarbete loggade jag in på jobbnumret.
Citera
2015-12-21, 16:27
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Skulle aldrig befatta mig med två lurar om jag inte var tvungen. Så förklara nu, varför har du två telefoner med abg?

Jag är egen företagare och har en arbetstelefon och en privat telefon. Min fru är också egen företagare och har det likadant. Jag har 8 anställda och 7 av dom har arbetstelefon + en privat telefon.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet. Som privatperson har väl alla ett privatliv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback