2015-12-21, 01:07
Medlem
Jag fick i början av 2014 tillfällig stomipåse efter att ha avlägsnat en tumör i tjocktarmen. Vanligtvis återställer man då stomin efter sex månader, men då det strax efter operationen visade sig att cancern hade spritt sig rann allt av naturliga skäl ut i sanden.

Jag har aldrig riktigt vant mig vid stomin (Det verkar mest vara de med Crohns o andra sjukdomar som tycker stomi är nåt bra) så jag bestämde mig nyligen för att göra en återställning i alla fall. Operationsdatum är inte satt än och jag har bara haft en första konsultationstid med kirurg än så länge där jag fått reda på att det finns en liten risk för läckage efter operation, vilket i så fall skulle leda till stomi igen, men utöver detta vet jag väldigt lite. Den mesta infon som finns på nätet verkar inte kunna appliceras på mig. Jag har större delen av min tjocktarm kvar, 25 cm togs bort vad jag kan minnas.

Någon som genomgått nåt liknande (tarmfickor är vanligaste orsaken utöver cancer) och kan berätta om livet efter återställning av stomin?
Citera
2015-12-28, 16:22
Medlem
BorgeHs avatar
Kan de återställa och ta bort stomin, gå för det. Du slipper ju krånglet med påsar som skall bytas och läcker. Det verkar ju som de inte tagit bort din slutmuskel och då går att göra!

Ett problem som du kanske får är att då de tagit bort en bit av din tarm kommer ditt näringsupptag att förändras och din avföring att bli annorlunda. Färg och lukt kommer troligtvis att vara annorlunda, kanske liknande diarré? Det troliga är att du förmodligen måste äta en massa tabletter med vitaminer och andra ämnen. Men det äter du väl redan?

Eftersom en del av din tarm är borta kommer uppehållstiden i tarmen att minska. Det betyder att du måste vara bredd att snabbt kunna gå på toaletten efter en måltid. Men nu får du väl snabbt byta påse, så det blir ingen större skillnad?

Du kommer också att få lite ärr på magen, de kommer att se häftigt ut till sommaren i baddräkt. Men du kan ju bada utan stomier, med påsen är de jobbigt att bada, den släpper ju lätt. Så med påse brukar det bara vara solbad och blöta benen.

Men att få slippa stomipåsar gör att operationen är värd att gå igenom. Var dock observant på tarmsmärtor, tarmvred fås ibland (livsfarligt!) efter magoperationer. Livet blir mer normalt utan stomier. Go for it!
Citera
2015-12-28, 20:03
Medlem
Jag opererades i somras pga en cancer i tjocktarmen och fick en avlastande stomi. På mej tog de bort ungefär 22 cm.
Den 15/10 i år opererades den ned igen. Jag hade den således i 3½ månad. Det var en mycket lindrigare operation en den då de tog bort tarmbiten.
Första veckorna efter operationen blev det väldigt många toabesök per dag. Uppåt 20 st.
Det har blivit mycket, mycket bättre. Max 4 ggr/dag och då är 3 av dem ganska direkt på morgonen.
Jag har inte läckt någonting alls.
Såret efter nedläggningen tog sin tid att läka. Närmare bestämt så var det i princip läkt på julafton. Det finns dock lite olika sätt att göra vid operationen. Min doktor lämnade såret öppet och jag fick fylla det med en speciell kompress varje dag. Andra doktorer syr ihop det i stället.
Jag är så nöjd med att ha fått slippa stomin även om det trots allt fungerade.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in