Citat:
Ursprungligen postat av
Vibeckee
Vi spelar också julklappsspelet, har dock en annan variant att efter 10 min får man öppna paketen och sen sätter vi klockan igen och man får börja vinna / ta paket från varandra.

Även min familj gör något liknande sedan ett antal år tillbaka. Dock köper vi två paket var, för sammanlagt 200-300kr. Somliga år har det varit olidligt spännande, och mycket hetsig stämning, skitkul med andra ord.
Angående reglerna:
Under första omgången får vi inte stjäla paket av varandra, utan endast ta ur högen. När alla paket har blivit "vunna" så är det julklappsöppning. Sedan börjar omgång två, då har vi timern (bara 1 person vet hur lång tid den ställs på, 30-90 min). Nu stjäl man paket av de andra när man slår 6 (eller dubbelslag med två tärningar), och får fortsätta slå när man slagit 6/dubbel. Och så fortsätter det tills klockan ringer.
Om någon nu inte har några paket när klockan ringer, då får den personen (eller flera om det skulle vara så) välja helt fritt bland alla julklappar vilken denne vill ha, så länge personen som har julklappen har mer än en.
Så det finns ju lite taktik också, om man verkligen vill ha en sak som är populär, så kan man försöka att vara utan paket när klockan ringer, så att man kan välja just den man vill ha!
Hela grejen att köra utan "riktiga" klappar är underbar! Så mycket skit kring julen som försvinner, och istället blir fokus en trevlig eftermiddag/kväll med familjen och släkten, utan att det gör ont i plånboken eller att någon blir besviken över klappar.
Självklart får de små barnen som är närvarande klappar, men det är generationsskifte på G så än så länge är det bara 2 småbarn närvarande.