2015-12-20, 20:11
Medlem
Det innebär väl att tiden står stilla?
Om tiden rör på sig trotts entropi, ja då råder det väl inte entropi?
Då finnes det energier i universum som trotsar fysiken och väljer att behålla lagar som entropi i liv. (eftersom entropins lagar, verkställs och behålles)
Citera
2015-12-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grasken
Det innebär väl att tiden står stilla?
Om tiden rör på sig trotts entropi, ja då råder det väl inte entropi?
Då finnes det energier i universum som trotsar fysiken och väljer att behålla lagar som entropi i liv. (eftersom entropins lagar, verkställs och behålles)

Svåra frågor, och jag är inte säker jag ens förstår dem. Hur som helst:

Tid verkar vara en konsekvens av ökande entropi, för att göra det enkelt. Det är inte säkert att det verkligen ligger till på det sättet, men det är ett bra sätt att förklara tendensen att gå mot ökande oordning.

Inga lagar trotsas, och allt är i balans.
Citera
2015-12-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Svåra frågor, och jag är inte säker jag ens förstår dem. Hur som helst:

Tid verkar vara en konsekvens av ökande entropi, för att göra det enkelt. Det är inte säkert att det verkligen ligger till på det sättet, men det är ett bra sätt att förklara tendensen att gå mot ökande oordning.

Inga lagar trotsas, och allt är i balans.

Vad sköter om balansen? Vilken regel, och varför?

Har läst i olika forums där folk beskriver icke rörelse som icke tid, eftersom rörelse är tid.

Därför undrar ja om total entropi är frånvaron av tid och rörelse?
Citera
2015-12-20, 21:33
Medlem
såvitt jag vet innebär entropi en konstant nedbrytning av allt till mindre och fler partiklar och system och ökar därmed i komplikationsnivå hela tiden? Och att när denna universiell rörelse långsamt stannar upp så stannar tiden upp när rörelsen (kraften från big bang) helt stannar?

Att tid och rum skulle vara samma tycker jag inte är så svårt att förstå, dock svårare att förklara. I ett hypotetiskt universum där rörelse inte existerar, där materia inte existerar, eller där all materia är komprimerad till en oändligt liten, kompakt och orörligt punkt, där finns heller ingen tid. Först när den första partikeln sätts i rörelse kommer tid att börja existera i det universum. Tid är ett slags periodiskt avstånd mellan punkt a och punkt b.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-12-20 kl. 21:36.
Citera
2015-12-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
såvitt jag vet innebär entropi en konstant nedbrytning av allt till mindre och fler partiklar och system och ökar därmed i komplikationsnivå hela tiden? Och att när denna universiell rörelse långsamt stannar upp så stannar tiden upp när rörelsen (kraften från big bang) helt stannar?

Att tid och rum skulle vara samma tycker jag inte är så svårt att förstå, dock svårare att förklara. I ett hypotetiskt universum där rörelse inte existerar, där materia inte existerar, eller där all materia är komprimerad till en oändligt liten, kompakt och orörligt punkt, där finns heller ingen tid. Först när den första partikeln sätts i rörelse kommer tid att börja existera i det universum. Tid är ett slags periodiskt avstånd mellan punkt a och punkt b.

Rum och tid kräver ju ett rum som du säger.
Och i rummet finns partiklar som skapar gravitation.
Einstein sa ju typ att tid är en illusion av gravitationen.

Därför kan inte entropi i sin totala skala existera, och heller då inte ett universum som "dör",
Eftersom var partikel har energi..

Så vi kan utesluta cold dead universe, ur skalan av troliga händelseförlopp.
Citera
2015-12-20, 21:45
Medlem
Citat:

Termodynamikens andra huvudsats. Ja du vet ... om du googlat hade du hittat den.

Citat:
Har läst i olika forums där folk beskriver icke rörelse som icke tid, eftersom rörelse är tid.

Tja det verkar rimligt sådär slarvigt beskrivet. Men icke rörelse är inte icke tid.

Citat:

Vad menar du med total entropi?
Citera
2015-12-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Termodynamikens andra huvudsats. Ja du vet ... om du googlat hade du hittat den.

Tja det verkar rimligt sådär slarvigt beskrivet. Men icke rörelse är inte icke tid.

Vad menar du med total entropi?

Total entropi = entropi i sin fulla skala = materia saknar energi och är slumpvis utspritt.
Känner till satserna, men undrar vad som håller dessa vid liv.
Citera
2015-12-20, 21:56
Medlem
Jag tror faktiskt att "total entropi" innebär cold dead universe.
Citera
2015-12-20, 21:58
Medlem
Om ja får lov att säga hur ja tror universum fungerar.
Så är det som en som har bakrus inte hittar på speciellt mycket,
men en vacker afton så tänds livet till och det exploderar i fest och fyrverkeri.

lol, dessa ord var mer metaforiska.
Citera
2015-12-20, 22:01
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:

All rörelse avstannar vid 0 K vilket är bara några grader kallare än medeltemperaturen i vakuum där ute i rymden, tiden dessvärre går ungefär lika fort här som där och avstannar endast då man närmar sig ljusets hastighet. Det betyder också att ingen betyder inte att tiden har avstannat.

Det som sköter om balansen är dom naturlagarna som styr världen omkring oss. Entropi är ett resultat av att sannolikhet för att det som vi kallar för ordning ska uppstå av ren spontanitet är väldigt väldigt liten . T.ex: så kan du ta en låda med lego och skaka om den, hur ofta blir resultatet en färdigbyggd legoslott när du öppnar lådan?

Total entropi betyder inte avsaknaden av tid men däremot skulle det kunna vara avsaknaden av rörelse då allt som finns kvar är värmeenergi.
Citera
2015-12-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Munshun
Total entropi betyder inte avsaknaden av tid men däremot skulle det kunna vara avsaknaden av rörelse då allt som finns kvar är värmeenergi.

Vad skapar värme?
Citera
2015-12-20, 22:11
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Vad skapar värme?
Jag skulle säga rörelse. Eller ja, värme är rörelse.

Så jag vet inte om jag håller med Mr.Munshun (just på denna punkten). Total entropi skulle ändå inte innebära avsaknad av rörelse eftersom det ständigt bildas nya virtuella partiklar, även där "ingenting" finns. Ingenting finns ju inte, i alla fall i vårt universum.

Hade vi uppnått total entropi så tycks det ju vara som så att det fortfarande hade vimlat av virtuella partiklar som flög runt och ploppade ut och in ur existensen?

Det är väl därför man aldrig riktigt kan uppnå 0 K?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-20 kl. 22:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in