2015-12-18, 23:07
Medlem
Tjenare!

Ska köpa ny säng snart. Vill ha måtten 160x200 eller 180x200. Inte riktigt bestämt mig.
Har googlat som en galning men blir inte klokare för det.
Vilken säng ska man välja?

Den enda som stod ut som extremt bra var Carpe Diem-sängar, men då skenade priset över 60.000kr...

Så vad ska man välja om man vill stanna under 30.000?
Ikea verkar prisvärda men hur är kvaliten? Blir det en hängmatta efter ett par år?

Tacksam för alla tips!
Citera
2015-12-18, 23:11
Medlem
Kotties avatar
Föreslår att du stannar i hängmattan och ger mig en ny säng i stället.

Men seriöst då... min Syster skaffade just ny säng via "SOVA"-butiken. Dom fick grym hjälp med naprapat etc som hjälpte dom att välja. Slutade på 30K-35K totalt men då fick dom verkligen skräddarsydda sängar och hjälp hela vägen.

Är väl det som är skillnaden mellan IKEA och de "lite bättre" firmorna.
Citera
2015-12-18, 23:53
Medlem
MrChows avatar
Mitt tips är att hålla ett öga på Blocket, har du lite tur kan du göra fantastiska kap där!

Häromåret köpte jag en Hästens 2000T 210x210 med 15 år på nacken och en liten reva i tyget på sidan i nederkanten för 7.000:-. Bäddmadrassen åkte på tippen eftersom använda bäddmadrasser är lite äckligt samt även för att jag har svårt för Hästens bäddmadrasser i tagel. Ny variant från Jensen i latex införskaffades för ~3.000:- på rea och sängkappa fick jag måttsytt för runt en tusenlapp.

11.000:- för en säng som kommer att hålla till min död och vi har aldrig sovit så gott vi gör nu.
Citera
2015-12-19, 01:09
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Föreslår att du stannar i hängmattan och ger mig en ny säng i stället.

Men seriöst då... min Syster skaffade just ny säng via "SOVA"-butiken. Dom fick grym hjälp med naprapat etc som hjälpte dom att välja. Slutade på 30K-35K totalt men då fick dom verkligen skräddarsydda sängar och hjälp hela vägen.

Är väl det som är skillnaden mellan IKEA och de "lite bättre" firmorna.

Jag kan också rekommendera att köpa säng på SOVA, de säljer alla märken förutom Kungsängen (vilken jag inte hört någon tala gott om) och man får prova dem alla samt att de kollar att man ligger rätt osv. Dessutom får man 1000:- rabatt om man bokar en sängprovning hos dem.

Det är värt att prova lite olika, det är inget som säger att man gillar en säng bara för att den är dyr. Vi avskydde Tempur och tyckte Hästens var oskön, så valet stod mellan Jensen och Carpe Diem - men det blev en Jensen kontinentalsäng 180x200 till slut. Vi är extremt nöjda med den.
Citera
2015-12-19, 02:33
Medlem
smutsomirs avatar
Om du vill ha en säng som formar sig efter din kropp så säger jag Tempur. För mig var det som en uppenbarelse första gången jag testade. Blir bara mer och mer nöjd för var natt som går. Är dock unik så passar nog inte alla som sagt.

Det bästa är att åka och prova i affär men räkna med påstridiga försäljare.
Citera
2015-12-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Om du vill ha en säng som formar sig efter din kropp så säger jag Tempur. För mig var det som en uppenbarelse första gången jag testade. Blir bara mer och mer nöjd för var natt som går. Är dock unik så passar nog inte alla som sagt.

Det bästa är att åka och prova i affär men räkna med påstridiga försäljare.

Håller med, har sovit i Tempur snart 10år, kommer aldrig bli något annat, köpte ny nu för några månader sedan, Tempur Cloud , var kväll jag lägger mig kommer tanken "Detta är det bästa jag köpt"
Helt underbar säng, kan inte beskrivas i ord, ska upplevas
Citera
2016-01-23, 08:15
Medlem
Vi är på jakt efter nya sängar nu då de 8år gamla Sultan från Ikea är och har varit hängmattor i snart 2 år och det tar 30min varje morgon innan man kommer ur sängen p.g.a ryggsmärtorna man får av att ligga i dem.

Varit sugen på Tempur också då jag hört mycket gott om dessa men samtidigt sa någon att problemet om man rör sig mycket i sömnen är att de inte är så bra för de är inte lätta att vända sig i.
Erfarenhet av detta ?
De ska tydligen vara extremt bra om man är en konstant ryggsotare men det är tyvärr inte jag.
Citera
2016-08-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greviegreven
Vi är på jakt efter nya sängar nu då de 8år gamla Sultan från Ikea är och har varit hängmattor i snart 2 år och det tar 30min varje morgon innan man kommer ur sängen p.g.a ryggsmärtorna man får av att ligga i dem.

Varit sugen på Tempur också då jag hört mycket gott om dessa men samtidigt sa någon att problemet om man rör sig mycket i sömnen är att de inte är så bra för de är inte lätta att vända sig i.
Erfarenhet av detta ?
De ska tydligen vara extremt bra om man är en konstant ryggsotare men det är tyvärr inte jag.

Är en skröna då där numera finns 3 olika fastheter på Tempurmadrasser (Cloud = Mjuk, Sensation = Medel och Orginal = Fast). Gå in i en SOVA-butik t.ex. och prova!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in