2015-12-18, 19:16
Medlem
Slog i huvudet på ovansidan i en kant.
Jag undrar, är det helt ofarligt så länge man inte får hjärnskakning?
Jag tänker mig, liksom en smäll = kan ge blåmärke och jaa, blod i hjärnan, det låter inte så bra. Något måste väl påverkas/försämras?
Vad är det som egentligen händer inuti huvudet?

Får mega ångest varje gång jag slår i huvudet.
Citera
2015-12-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag tänker mig, liksom en smäll = kan ge blåmärke och jaa, blod i hjärnan, det låter inte så bra. Något måste väl påverkas/försämras?

Ingen fara snubben.
Citera
2015-12-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123

Så länge du inte tuppat av, börjat blöda, blir illamående eller övrigt så är det lugnt. Du har ett väldigt hårt kranium för att skydda hjärnan, så i det här fallet händer inte mycket bortsett från att du avlivat ett par hjärnceller. Och nej, ingenting som kommer påverka din intelligens
Citera
2015-12-18, 20:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DatThreat
En påtänd neger slog en flaska i mitt huvud ända skadan som blev var svullnad och ett sår som fick sys några stygn.

Är du hypokondriker?
Gött för dig. Menar du att bara för att det gick bra för dig så kan ingen annan få värre skador?

Det finns folk som dött av att få en flaska i huvudet, dessutom räcker även en knytnäve för att döda något.

Huvudtrauman kan te sig oerhört olika.

Men att som TS nojja över att ha slagit i huvudet litegran på en kant är väl inte så allvarligt.
Citera
2015-12-18, 20:09
Medlem
retrospectives avatar
Jag ska vara lite mer realistisk än de andra. Ett tillräckligt hårt slag mot huvudet kan resultera i både kognitiva störningar och/eller dödsfall även ett bra tag efter incidenten. Dödsfall borde vara ganska ovanliga, särskilt när det gäller sådana här lättare olyckor, men är fullt möjligt eftersom det kan uppstå en blödning eller svullnad vilken - om den inte behandlas mer eller mindre akut - kan resultera i bortgång.

Du kan med största sannolikhet själv göra en egen bedömning vad gäller risken, och om du mår bra i detta nu är det ju förmodligen ganska lugnt. Vi slår ju i huvudet jämt och ständigt liksom. Att döma av din text är du litet hypokondrisk. Det är naturligtvis inte hälsosamt med trauma mot huvudet/hjärnan, men du besitter som sagt förmågan att känna efter själv.

edit: Nämen vad trevligt att jag inte var den enda som kunde vara pyttelite konsekvent.
Citera
2015-12-18, 20:18
Medlem
Jafan89s avatar
Bara gör en snabb kontroll utav dig själv, dvs:

Kontrollera om du kan fokusera synen och följa rörliga objekt
Kontrollera minnet med minnesövningar, och vad som har skett under olika tidspunkter
Kontrollera om du vet var du är och om du vet vad som händer.

Kontrollera om du mår illa eller mår väldigt dåligt.

Om du inte klarar av någon av dessa saker, då kan du börja oroa dig lite.
Citera
2015-12-18, 20:28
Medlem
Detta är liksom anledning till att du har ett skallben - Att skydda hjärnan.
Citera
2015-12-19, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
edit: Nämen vad trevligt att jag inte var den enda som kunde vara pyttelite konsekvent.

Tackar för informationen!

Jag är ju också orolig det ska uppstå en blödning. Kanske inte märker de.
Men tänker att när man slår i hvudet, så förändras något, något kommer lite på fel plats, något rör till sig, och det i sin tur får orsaker, kanske inte nu men när man blir äldre för saker och ting, allting har betydelse. Typ att man får problem med nåt längre fram pga små slag i huvudet genom ens liv.
Citera
2015-12-19, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Bara gör en snabb kontroll utav dig själv, dvs:

Kontrollera om du kan fokusera synen och följa rörliga objekt
Kontrollera minnet med minnesövningar, och vad som har skett under olika tidspunkter
Kontrollera om du vet var du är och om du vet vad som händer.

Kontrollera om du mår illa eller mår väldigt dåligt.

Om du inte klarar av någon av dessa saker, då kan du börja oroa dig lite.

Mycket bra tips, de ska jag komma ihåg.
Jag klarar all punkter.
Citera
2015-12-19, 03:29
Medlem
Citat:
En påtänd neger slog en flaska i mitt huvud ända skadan som blev var svullnad och ett sår som fick sys några stygn.

Är du hypokondriker?

Ja, jag är stort fan av hypokondriker.
Känslorna efter slaget:
Jag har ju känt av att jag slog i huvudet, känner lite huvudvärk, lite varm, känner att något där upp jobbar om man säger så. Dessa beskrivningarna, det är de jag menar: dem måste ha betydelse, dem måste påverka något. Inte nu men kanske om flera år.
Citera
2015-12-19, 05:30
Medlem
Citat:
Hmm, är du ett stort fan av hypokondriker eller är du väldigt hypokondrisk?

Antar att det är det sistnämnda!

Det sistnämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in