• 1
  • 2
2005-11-10, 23:43
Medlem
När jag gjorde det riktiga provet sade de att man fick hålla koll på tiden själv (80 min), vilket för mig utan klocka innebar stress och därmed ett jävla hafsande.

På ordförståelsen var det många ord vilka kan härledas om man har goda engelskakunskaper, annars inget man direkt kan öva sig till.

Den för mig svåraste delen var talföljder, dessa var stundtals väldigt knepiga och tidskrävande, å andra sidan var den delen väldigt liten.

Något som ofta upprepades var förmågan att se likheter i olika figurer. Detta är förhållandevis enkelt om man utgår från vinklarnas förhållande till varandra och sedan vrider och vänder med dessa i åtanke (oftast fanns en enkel luring där allt var spegelvänt).

Ett parti motsvarade kuggfrågor från fysik A t.ex: "Ändras bollens hastighet i y-led om man ökar dess hastighet i x-led".
Citera
2008-08-24, 22:12
Medlem
Är det någon som vet hur många uppgifter inskrivningsprovet till lumpen består av???
Citera
2008-08-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Är man lämplig generellt sett även om man skulle få en 1:a eller så på inskrivningsprovet, men bra på de fysiska delarna?
Nej det är man inte, har man lägre än en 4:a på inskrivningsprovet a.k.a intelligenstestet anses man inte lämplig för att genomföra värnplikt. Många tjänster kräver också ett relativt högt resultat på provet vill du bli tex militärpolis bör du ha >8 (max är 9).

Har för övrigt för mig att det ingår en matematisk del i provet.
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
När jag gjorde det riktiga provet sade de att man fick hålla koll på tiden själv (80 min), vilket för mig utan klocka innebar stress och därmed ett jävla hafsande.
Jag gjorde provet för två år sedan och då hade man i princip hur lång tid man ville på sig, förutom på dom delar då man skulle svara på frågorna på tid för att testa stresshantering osv osv.
Citera
2008-08-25, 02:16
Medlem
Tjyvass avatar
Åh det var riktigt länge sedan jag gjorde mönstringen, nästan 10 år sedan. Provet var det tråkigaste på hela besöket, har för mig att jag fick en sjua. Ordförståelsedelen var väl det jag kände att jag hade någorlunda koll på, resten körde jag igenom så fort jag kunde.
Citera
2008-08-25, 09:24
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernardo123
Är det någon som vet hur många uppgifter inskrivningsprovet till lumpen består av???

10 delmoment, och antalet frågor varierar från 8-40 på momenten.

om jag minns rätt så är:

* 3 moment ordförståelse
* 2 moment tärningar som ska vridas
* 1 moment teknikfrågor
* 2 moment 3D figurer
* 2 moment mönster och nummerföljder

Sedan har man 80minuter på sig vilket ger 10 minuter på varje moment. Observera att två av momenten automatiskt går på tid, dvs att det är en timer som räknar ner på varje fråga.

Du kommer även få svara på frågor som rör din hälsa, vilka intressen du har, samt om du har några kompisar. Detta kommer psykologen eventuellt använda som diskussionsunderlag. (dessa frågor är ej på tid, och rätt eller fel finns inte )

Jag hade mest problem med ordkunskapen, resten är enkelt om man är hajj på tekniska saker och resonemang.
Citera
2008-08-25, 12:40
Medlem
Man behöver inte stressa. 1-6 kommer ta ganska lång tid sen efter det är det 2 på tid och dom andra 2 är korta. Tänk inte så här ''fan nu har jag gjort halva testet på 55 min'' för det finns tid iaf.

Hade mest problem på orden där det stod ''kumin,lumin,dumin,lumin'' eller nått sånt fattade fan inte ett skit av det sen vart det typ massa andra bokstäver och siffror jag inte fick bra på.

Men allt som allt fick jag 6 på hela provet,7 på kuberna och ordförståelse sen 5 på dom andra delarna.

Stressa inte det finns tid

btw är det nån som vet om frågorna ''tycker du att invandrarna berikar sverige'' osv spelade nån roll på resultatet? Känns lite som åsiktsregistrering enligt mig.. inte för att kag bryr mig precis eftersom jag inte har några extrema åsikter iaf.
Senast redigerad av Fistor 2008-08-25 kl. 12:43.
Citera
2008-08-25, 13:48
Medlem
Fanjunkarens avatar
Inskrivningstestet var busenkelt. Fick rätt högt tror jag, sedan fick jag göra nåt speciellt morse-test också. Det är väl dom som presterar bäst som får testa morse också, eller hur är det?

Morsetestet gick ju helt åt skogen. Man skulle lära sig 3 bokstäver i morsekod, sedan urskilja dom i en ström av pipande som gick snabbare och snabbare. Till slut sket man i vad man gjorde och bara tryckte nånting. Han som satt och övervakade garvade bara o sa "det där gick inte så bra va?".
Citera
2008-08-25, 15:53
Medlem
Telegrafiprovet fick alla som skrev 7 och uppåt har jag för mig men det är väl avskaffat nuförtiden.
Citera
2008-08-25, 16:01
Medlem
Jag gjorde det förra veckan, och jag kan bekräfta att det ser ut så här:

Citat:
* 3 moment ordförståelse
* 2 moment tärningar som ska vridas
* 1 moment teknikfrågor
* 2 moment 3D figurer
* 2 moment mönster och nummerföljder

Själv tyckte jag att 3D-figurerna var svårast, fick bara en sexa på spatial begåvning. orden fick jag 9 på och 8 på logisk.
Citera
2016-05-27, 09:34
Medlem
Dalailamas avatar
Finns det någonstans man kan hitta dessa gamla prov
Citera
2016-05-28, 14:49
Bannlyst
Trots att frågan är 11 år gammal är den intressant.

Varför frågar dom om man har flickvän?

Min dröm om att bli ytbärjare tror jag krossades där när jag sa som det va ...

Jag var 17 och bodde hemma när jag blev kallad till mönstingen.. Då ligger runk nära till hands... och inte flickvän och ordnad livsstil.
Senast redigerad av Matro 2016-05-28 kl. 14:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in