2015-12-18, 11:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
En annan aspekt är tillverkningskostnader.
Att göra alla dessa plåtdetaljer där vissa kromades kräver ett riktigt handverk i djuppressning.
Detta kan säkert lösas med plast o där kan jag garantera att många presumtiva kunder försvinner.
Citera
2015-12-18, 12:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Alla biltillverkare verkar ha samma ritprogram i sina datorer.
Dåtidens formgivare har gått i pension, eller rent av dött, och återväxten
har varit dålig.
Citera
2015-12-18, 14:14
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag vet inte om du missat de senaste generationerna av Ford Mustang och Dodge Challenger? Visserligen designade för att likna sent 60-70talsmodellerna, men ändå.

Äsch tycker inte att dessa räknas. Lite smådetaljer här och där men formen i sig är så klumpig till den grad att poängen går förlorad och resultatet blir som vilken nyare bil som helst.
Citera
2015-12-18, 16:45
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Äsch tycker inte att dessa räknas. Lite smådetaljer här och där men formen i sig är så klumpig till den grad att poängen går förlorad och resultatet blir som vilken nyare bil som helst.
Chrysler PT cruiser då?
Citera
2015-12-18, 16:57
Medlem
Evaristos avatar
Citroen ds skulle göra sig jäkligt bra som nytillverkad med modern teknik, säkerhet och inredningsstandard. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Citroen_ds.jpg
Citera
2015-12-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Citroen ds skulle göra sig jäkligt bra som nytillverkad med modern teknik, säkerhet och inredningsstandard. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Citroen_ds.jpg

Den skulle sannolikt bli väldigt dyr. Om jag minns rätt så gick modellen med minus i stort sett varje år den tillverkades.

Men ja, Citroen har haft koncept på retromodeller av såväl DS som 2CV, men de har inte satts i produktion. I mitt tycke var de dock klumpiga och fula jämfört med originalen.
Citera
2015-12-18, 17:39
Medlem
sommarlovs avatar
Förstår inte alls argumenten som dyrt och dåligt.
SAAB 92 hade självbärande kaross med mycket god aerodynamik och skulle säkert gå att tillverka idag.

Men ingen skulle göra det, bilen ska gå att sälja också.
Citera
2015-12-18, 17:53
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Förstår inte alls argumenten som dyrt och dåligt.
SAAB 92 hade självbärande kaross med mycket god aerodynamik och skulle säkert gå att tillverka idag.

Men ingen skulle göra det, bilen ska gå att sälja också.
Men saaben skulle behöva extremt stora förändringar på karossen innan den skulle klara ett modernt krocktest. Eventuellt skulle man kunna tillverka en helt ny bil som ser ut som en saab 92 på utsidan.
Citera
2015-12-18, 19:10
Medlem
Det är faktiskt lite lustigt att så många verkar tro att det är på senare tid som många bilar är så lika varandra. Men det är ju så att det är nåt som pågått mycket länge.....

Idag klagar många på att t ex Skoda VW Audi är nästan samma bilar med bara lite kosmetiska skillnader här o var (jodå, det är mer skillnader än så om man rotar på djupet i detaljerna, även om många delar är gemensamma)

Men samma upplägg hade vi ju i t ex USA under 40-50-60-70talen m fl...

GM hade sina grundkarosser vilka alla i koncernens märken använde sig av med mer eller mindre skillnader. Ofta var det exteriöra skillnader i bara några färre detaljer som lyktor grillar och krom etc. Ibland kanske en lite annan disig på någon exteriör plåt som förändrade bakrutan eller annat. Alltså var en Cheva Malibu i grunden samma bil som en Pontiac Tempest eller Buick Cutlass etc. Samma upplägg fanns även inom Ford och Chrysler.
Citera
2015-12-18, 19:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns ju ett antal retromodeller...

Mustang, Challenger, Camaro, Fiat 500, PT Cruiser....
Citera
2015-12-18, 22:03
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Chrysler PT cruiser då?

Ful.
Citera
2015-12-20, 06:20
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Dom kan du glömma, dom klarar inte dagens säkerhetskrav.
Det är jag naturligtvis beklagligtvis fullt medveten om även om jag saknar de gamla kromade stötfångarna som jag så ofta putsade med Autosol.

Citat:
Ursprungligen postat av echox
Extra kostnad att ha sånt. Bättre att bygga med in allt. Tror det är någon ny Renault som är helt i plastkaross.
Förvånar mig inte alls att Renault satsar på plastkaross eftersom jag alltid sett bilmärket som B-klass.

Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Ja, säkerhetskraven ställer ju till det, därför monterade man stora gummistötfångare på t.ex. Volvo 245 och sena Saab 99.
Ja, vem minns inte de gamla gummiförstärkta stötfångarna på 245 och 99.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in