2015-12-17, 22:54
Medlem
Något som jag aldrig har sett kommenteras i någon text om relativitetsteori eller kvantfysik är följande:

Antag att vi i ett inertialsystem har ett fält φ(t, x) = cos(ωt) som alltså "svänger" i samma fas i hela rummet. Hur kommer detta fält att se ut i ett annat inertialsystem?

Låt det första systemet vara ett vilosystem för en kropp och ω vara proportionell mot kroppens massa m, och låt det andra systemet vara sådant att kroppen där rör sig med farten v i x-axelns positiva riktning. Identifiera olika storheter i uttrycket för φ i det senare systemet.
Citera
2015-12-17, 23:43
Medlem
Känns som att "t" har ett beroende på origo, tänker att "t" är egentiden för en observatör i origo? Vore kul att läsa svar på detta.
Citera
2015-12-18, 14:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Något som jag aldrig har sett kommenteras i någon text om relativitetsteori eller kvantfysik är följande:

Antag att vi i ett inertialsystem har ett fält φ(t, x) = cos(ωt) som alltså "svänger" i samma fas i hela rummet. Hur kommer detta fält att se ut i ett annat inertialsystem?

Låt det första systemet vara ett vilosystem för en kropp och ω vara proportionell mot kroppens massa m, och låt det andra systemet vara sådant att kroppen där rör sig med farten v i x-axelns positiva riktning. Identifiera olika storheter i uttrycket för φ i det senare systemet.

1. Om du har ett skalärfält φ(x,y,z) i 3D och vill veta hur fältet ser ut i andra koordinater x',y',z' så har du precis samma sorts problem. Det transformerade fältet ges då av
φ'(x',y',z') = φ(x,y,z)
Att man i relativitetsteorin har ytterligare en koordinat t (och t' i det andra systemet) ändrar inte på detta:
φ'(t',x',y',z') = φ(t,x,y,z)
Exempel:
Med de vanliga Lorentztransformationerna
t = γ ( t' - x'v/c²)
x = γ ( x' - v t' )
så ges svaret på din fråga direkt av
φ'(t',x') = φ(t,x) = cos(ωγ(t'-x'v/c²))
Här ser vi två saker:
a. Detta blir en våg som rör sig med hastigheten c²/v. Notera att detta är större än c. Men det är det ju även i det första systemet där vågen t o m har oändlig hastighet! Vad är detta för sorts våg? En stående våg så klart.
b. Den transformerade vinkelfrekvensen ges av
ω' = ωγ
Kanske inte så konstigt om man tänker lite på det.

2. Har här utgått från att φ är ett skalärfält, men så behöver det ju inte vara. Om φ är ett vektorfält, som t ex den elektromagnetiska 4-potentialen, så ändras vektorkomponenterna eftersom man får en ny vektorbas. Dessa transformeras på samma sätt sätt som (ct,x)...
Kanske tänker du dig att φ också skulle kunna stå för tryck eller densitet, men i relativitetsteorin är dessa komponenter i energimomentumtensorn T, dvs den 2-tensor som är källtermen i Einsteins fältekvationer i den allmänna relativitetsteorin, som transformeras på samma sätt som en matris under koordinatbyten. Liknande gäller om det elektriska och det magnetiska fältet som i relativitetsteorin är delar av den elektromagnetiska fälttensorn som också är en 2-tensor.

-----

Slår mig först nu att du kanske inte undrade så mycket för egen del. Du brukar ju ha koll. Iaf, nu har jag gett mina 2 cent.
Citera
2015-12-18, 17:33
Medlem
Bra, nerdnerd!

Det var ett skalärt fält jag tänkte mig i det här fallet.

Om det första systemet är vilosystem för en kropp med vilomassa m och ω är proportionell mot vilomassan, vad blir då våglängden? Kan du uttrycka den i någon mekanisk storhet? Kan du se en koppling till kvantmekaniken?
Citera
2016-01-03, 23:04
Medlem
Det jag tänkte att någon skulle komma fram till är att våglängden blir omvänt proportionell mot rörelsemängden.

Alltså, om det i ett inertialsystem gäller att φ(t, x) = cos(ωt), där ω är proportionell mot vilomassan, så gäller i ett annat system att φ har en frekvens som är proportionell mot den relativistiska massan, och en våglängd som är omvänt proportionell mot rörelsemängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in