Citat:
Ursprungligen postat av
manne1973
Något som jag aldrig har sett kommenteras i någon text om relativitetsteori eller kvantfysik är följande:
Antag att vi i ett inertialsystem har ett fält φ(t, x) = cos(ωt) som alltså "svänger" i samma fas i hela rummet. Hur kommer detta fält att se ut i ett annat inertialsystem?
Låt det första systemet vara ett vilosystem för en kropp och ω vara proportionell mot kroppens massa m, och låt det andra systemet vara sådant att kroppen där rör sig med farten v i x-axelns positiva riktning. Identifiera olika storheter i uttrycket för φ i det senare systemet.
1. Om du har ett skalärfält φ(x,y,z) i 3D och vill veta hur fältet ser ut i andra koordinater x',y',z' så har du precis samma sorts problem. Det transformerade fältet ges då av
φ'(x',y',z') = φ(x,y,z)
Att man i relativitetsteorin har ytterligare en koordinat t (och t' i det andra systemet) ändrar inte på detta:
φ'(t',x',y',z') = φ(t,x,y,z)
Exempel:
Med de vanliga Lorentztransformationerna
t = γ ( t' - x'v/c²)
x = γ ( x' - v t' )
så ges svaret på din fråga direkt av
φ'(t',x') = φ(t,x) = cos(ωγ(t'-x'v/c²))
Här ser vi två saker:
a. Detta blir en våg som rör sig med hastigheten c²/v. Notera att detta är större än c. Men det är det ju även i det första systemet där vågen t o m har oändlig hastighet! Vad är detta för sorts våg? En stående våg så klart.
b. Den transformerade vinkelfrekvensen ges av
ω' = ωγ
Kanske inte så konstigt om man tänker lite på det.
2. Har här utgått från att φ är ett skalärfält, men så behöver det ju inte vara. Om φ är ett vektorfält, som t ex den elektromagnetiska 4-potentialen, så ändras vektorkomponenterna eftersom man får en ny vektorbas. Dessa transformeras på samma sätt sätt som (ct,x)...
Kanske tänker du dig att φ också skulle kunna stå för tryck eller densitet, men i relativitetsteorin är dessa komponenter i energimomentumtensorn T, dvs den 2-tensor som är källtermen i Einsteins fältekvationer i den allmänna relativitetsteorin, som transformeras på samma sätt som en matris under koordinatbyten. Liknande gäller om det elektriska och det magnetiska fältet som i relativitetsteorin är delar av den elektromagnetiska fälttensorn som också är en 2-tensor.
-----
Slår mig först nu att du kanske inte undrade så mycket för egen del. Du brukar ju ha koll. Iaf, nu har jag gett mina 2 cent.