2005-11-08, 17:51
Medlem
tjena, ska göra matematik kurs A nationella i morn. undrar om ngn som gjort det vet om man får med formler för räkna ut area+omkrets på cirklar och volymer för klot+koner osv eller om man måste lära sig de utantill!
Citera
2005-11-08, 18:00
Medlem
rashbans avatar
Vad jag minns brukade man få ha ett papper med formler på vissa kursprov på gymnasiet, men jag vet inte om just matte A var en av de kurserna.
Å andra sidan var det ju inte direkt några avancerade formler du frågade efter så det borde inte vara några problem att lära sig de utantill. Formeln för cirkelns omkrets, t.ex., kommer ju rätt naturligt om man förstår vad talet pi står för.
Citera
2005-11-08, 18:40
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleman22
tjena, ska göra matematik kurs A nationella i morn. undrar om ngn som gjort det vet om man får med formler för räkna ut area+omkrets på cirklar och volymer för klot+koner osv eller om man måste lära sig de utantill!
Man har har rätt till att använda ett standardiserat formelblad avsett just för det provet så du kan vara lugn.
Citera
2005-11-08, 19:29
Medlem
fitous avatar
Citat:

Det är 18 årsgräns på fb och du är knappast 18
Citera
2005-11-08, 20:21
Medlem
...eller så tentar han bara upp!
Citera
2005-11-08, 20:32
Medlem
fitous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
...eller så tentar han bara upp!

Då hade han nog känt till reglerna eller kunnat formlerna utantill.
Matte A va det lättaste jag gjort kom jag ihåg.
Citera
2005-11-08, 22:07
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Du har ju själv skrivit att du fått VG i samtliga mattekurser utom matte D där du fick MVG. Hur i hela fridens dagar gick det till om du inte förstår triviala formler? Jag förstår ingenting?

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=3101005&postcount=1
Citat:
tjena gott folk!

Är en grabb på 20 vårar som tagit studenten från naturvetenskapliga programmet med hyffsade betyg ( 17.2 ). Jag anser mig dock inte särskilt GRYM på matte, fått vg i alla kurser utom Matte D där jag fick mvg. Visst har haft lätt på matte på låg/mellanstadiet men då handla de mer om att räkna snabbt typ =)... Nåväl, jag funderar på att plugga industriell ekonomi men tror fan inte jag pallar med studierna, anser mig inte vara så extremt smart som man tydligen måste vara för att klara av en civilingejörs utbildning. Fick tex bara en 6.a på inskrivningsprovet till lumpen.... Funderar lite åt civilekonom håller oxå men man hör ju dagligen om alla arbetslösa civilekonomer. Tycker http://www.eki.liu.se/grundutb/program/sprek verkar va en rätt nice utbildning då jag gärna pluggar i frankrike. Men får jag ngt jobb med den?? och va tycker ni, plugga upp massa betyg för att komma in på industriell ekonomi och sen aksnke inte ens klara av de eller gå civilekonom linjen. fan blev mkt text , men har lite ångest fan. VET INTE. Vore schysst om ngn som gått ngn av dessa linjer delar med sig av lite goda råd. Ni andra får givetvis också ge tips och råd.TACKSAM FÖR SVAR
Citera
2005-11-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Du har ju själv skrivit att du fått VG i samtliga mattekurser utom matte D där du fick MVG. Hur i hela fridens dagar gick det till om du inte förstår triviala formler? Jag förstår ingenting?

VG är inte så bra. Krävs inte att man förstår så mycket för att få VG i en matematikkurs på gymnasiet. Inte i den svenska skolan iaf..
Citera
2005-11-08, 22:17
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
VG är inte så bra. Krävs inte att man förstår så mycket för att få VG i en matematikkurs på gymnasiet. Inte i den svenska iaf..
Han fixar MVG i bland annat trigonometri men kan inte formeln för en cirkels omkrets? Beats me!

Nåt lurt är det...
Citera
2005-11-08, 22:17
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan

Han vill kanske få MVG på Matematik A för att höja sitt betyg. Men om han vill ha MVG så undrar man ju över frågan, verkar ju inte så där jättebra förberedd om han inte ens vet om man får ha formelblad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in