2015-12-17, 18:06
Medlem
I Sverige har psykiatriker samhällets samtycke till att driva psykiskt sjuka till självmord. Hur tror ni annars vi skulle få höra om alla historier där sjuka har försökt begå självmord och som behandlas som om det inte var allvarligt. Varför tror ni 10% av dom schizofrena begår självmord?

Hur kan det vara så här frågar ni er? Jo, det finns något som heter FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Artikel 29
Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.
Vid utövandet av sina rättigheter och friheter får en person endast underkastas sådana inskränkningar som har fastställts i lag och enbart i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras rättigheter och friheter samt för att tillgodose ett demokratiskt samhälles berättigade krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.
Dessa rättigheter och friheter får inte utövas på ett sätt som är oförenligt med Förenta nationernas ändamål och grundsatser.

Artikel 30
Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra en handling som syftar till att omintetgöra någon av de rättigheter eller friheter som anges i förklaringen.

Kallar ni detta vård?

Är detta ett acceptabelt beteende av ett demokratiskt samhälle?
Citera
2015-12-17, 18:11
Avslutad
Nej - men hela ditt antagande är fel.

Läkarna vill helst ha bra resultat av sina åtgärder och andra i offentlig sektor likaså.

Att tillskriva andra negativa motiv är väl mest ett tecken på att man lider av paranoia..

Sen möter väl vårdpersonal så många som pratar om att ta livet av sig att de inte riktigt orkar bry sig. Det är ju bara ett arbete..

Sen är det ju ett helvete med Schizofreni så patienten måste vara stark och smart själv för att lida sig igenom och på sikt tillfriskna från problemen.
Senast redigerad av Neltet 2015-12-17 kl. 18:16.
Citera
2015-12-17, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Kallar ni detta vård?

Är detta ett acceptabelt beteende av ett demokratiskt samhälle?

Fy fan vad tröttsamt! Alltid detta ständigt klagande på vården jämt och ständigt, alla vet om att vården är värdelös. Men när du säger demokratiskt samhälle så skjuter du dig själv i foten.
Det är för helvete idioter största delen av majoriteten, om du är för demokrati så varsågod majoriteten skiter i såna som dig och majoriteten är inga tänkare eller fattar ett skit de bara följer.

Klart som fan att samhället accepterar att folk tar sina liv, mycket handlar om att utrota oliktänkande. Så har de alltid varit och kommer förbli. Samhället och demokrati är skapat för personer som redan är nöjda eller är lätta att hypnotisera och få dem på fall.
Citera
2015-12-17, 18:32
Medlem
Så åt helvete fel du har, det är helt vanliga människor som jag och - kanske inte du - men andra som jobbar inom vården. Ska man behandla psykiskt sjuka människor så får man ju knappast vara så pass psykiskt dåligt mående att man medvetet dödar sina patienter långsamt

Mor min jobbade inom vården för mentalsjuka och hon var den snällaste person jag kände när hon var vid liv, du sitter och anklagar min mamma för att ha medvetet dödat människor......

Du kanske ska besöka ett mentalsjukhus själv, du kommer nog in, men inte ut.

Ha det din sjuke fan!
Citera
2015-12-17, 18:36
Medlem
JokkMokks avatar
Din logik baseras på trams, kolla istället på antalet som blir friska.
Citera
2015-12-17, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isakr1
Så åt helvete fel du har, det är helt vanliga människor som jag och - kanske inte du - men andra som jobbar inom vården. Ska man behandla psykiskt sjuka människor så får man ju knappast vara så pass psykiskt dåligt mående att man medvetet dödar sina patienter långsamt

Mor min jobbade inom vården för mentalsjuka och hon var den snällaste person jag kände när hon var vid liv, du sitter och anklagar min mamma för att ha medvetet dödat människor......

Du kanske ska besöka ett mentalsjukhus själv, du kommer nog in, men inte ut.

Ha det din sjuke fan!

Heder till din mor som förmodligen valt ett arbete för göra en insats, men just nu så kan inte särskilt många styra nånting. Det är brist på läkare och de är inte särskilt mycket en sjuksköterska kan göra med sin befattning.

Om din mamma inte varit överläkare på mentalsjukhus så är de väldigt irrelevant hur hon jobbade, egentligen irrelevant ändå.
Citera
2015-12-18, 04:54
Medlem
Läsförståelsen verkar inte allt för god bland dom som svarat på mitt inlägg, vilket jag är den förste att beklaga. Tråkigt.
Citera
2015-12-18, 05:02
Medlem
Ja, låt oss binda fast alla som visar minsta tecken på psykisk instabilitet, så att ingen i vårdens närhet kan begå självmord - och de som är lite psykiskt instabila men inte självmordsbenägna inte vågar söka hjälp.

Vi är rätt dåliga på hjärnan, vi som i mänskligheten. Jag är inte säker på vad TS vill - protestera mot sjukvården tills den är perfekt? Du kommer dö med ett plakat i handen, kroppen är komplicerad.

Ironin i att inte lyckas formulera sin problemställning tydligt och klaga på andras läsförståelse är.. underhållande.
Citera
2015-12-18, 05:05
Medlem
Citat:
Läsförståelsen verkar inte allt för god bland dom som svarat på mitt inlägg, vilket jag är den förste att beklaga. Tråkigt.
Nej men din slutsats är felaktig. Om folk tar livet av sig för att de inte får vård har samhället brustit i sin skyldighet att erbjuda vård. Det är inte likställt med att de driver folk till döden. De underlåter att hindra död. Nåt helt annat.
Citera
2015-12-18, 05:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
I Sverige har psykiatriker samhällets samtycke till att driva psykiskt sjuka till självmord.

Nej, det har de inte.

Citat:
Hur tror ni annars vi skulle få höra om alla historier där sjuka har försökt begå självmord och som behandlas som om det inte var allvarligt.

Jag vet inte var du levt de senaste 30 åren men i den halv-gravmissbrukar- samt psyksjuka värld jag levt i de senate 30 åren, så har självmord- eller ens tankar på det, setts så allvarligt att ingen av oss påtänkta och infotaktiska "självmördare" någonsin ens fantiserat om att göra våra självmordplaner tillgängliga för omvärlden.

Citat:
Varför tror ni 10% av dom schizofrena begår självmord?

För att psykvården står totalt handfallen inför "Heavens Gate"-syndromet.

Citat:
Hur kan det vara så här frågar ni er? Jo, det finns något som heter FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Försöker du Blogga nu?
Om ja, STOP IT.

Låtom oss diskutera.
Börja med att adressera de frågor jag väckt hittills.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-12-18 kl. 05:56.
Citera
2015-12-18, 06:09
Medlem
Citat:
Artikel 29
Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.
Vid utövandet av sina rättigheter och friheter får en person endast underkastas sådana inskränkningar som har fastställts i lag och enbart i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras rättigheter och friheter samt för att tillgodose ett demokratiskt samhälles berättigade krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.
Dessa rättigheter och friheter får inte utövas på ett sätt som är oförenligt med Förenta nationernas ändamål och grundsatser.

Artikel 30
Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra en handling som syftar till att omintetgöra någon av de rättigheter eller friheter som anges i förklaringen.

Jag är möjligen dum i huvudet, men jag förstår inte vad de citerade artiklarna, och särskilt den understrukna passagen, har att göra med samhällets rätt att "driva en person till självmord". Inte heller förstår jag riktigt om TS har invändningar mot den psykiatriska vården i Sverige, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna eller möjligen bådadera.
Beträffande "rätten" att driva en person till självmord, betrakta följande tänkta fall: A och B lever tillsammans i ett förhållande. A vantrivs emellertid i förhållandet, och beslutar sig för att bryta upp. B blir vid beskedet härom helt förkrossad, vädjar till A och hotar att ta livet av sig om A lämnar honom/henne. A genomför emellertid sitt beslut. En kort tid därefter begår B självmord. Skall A hållas ansvarig för B:s död?
Citera
2015-12-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ja, låt oss binda fast alla som visar minsta tecken på psykisk instabilitet, så att ingen i vårdens närhet kan begå självmord - och de som är lite psykiskt instabila men inte självmordsbenägna inte vågar söka hjälp.

Vi är rätt dåliga på hjärnan, vi som i mänskligheten. Jag är inte säker på vad TS vill - protestera mot sjukvården tills den är perfekt? Du kommer dö med ett plakat i handen, kroppen är komplicerad.

Ironin i att inte lyckas formulera sin problemställning tydligt och klaga på andras läsförståelse är.. underhållande.
Jag håller helt med dig att kroppen är komplicerad. Det kan man ju konstatera mot bakgrund av vad läkare lyckats komma fram till dom senaste 30 åren, ingenting i stort sett.

Binda fast självmordsbenägna! Inte skall vi gå 20 år tillbaka i tiden då vi hade en institutionaliserad mentalvård.

Jag tycker att vi alla skall hjälpa till att förbättra vården.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in