2015-12-17, 01:51
Medlem
Tja. Jag har stött på ett problem som jag tidigare inte hade med Macen och min externa hårddisk Seagate. Ända sedan jag uppdaterade till OS X El Capitan, så kan jag ej föra över bilder eller ens skapa mappar när jag kopplar upp den externa hårddisken till Macen. Jag kan alltså inte överföra från iPhoto/bilder som tidigare eller alls längre. När jag går in o läser "info" för den externa hårddisken så står det att jag endast kan läsa av den. Dvs under rubriken "behörigheter" så står det att man endast kan läsa av den.

Är det någon som förstår sig på varför detta har hänt och hur man löser det? Tack på förhand!
Citera
2015-12-17, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newmooon
Tja. Jag har stött på ett problem som jag tidigare inte hade med Macen och min externa hårddisk Seagate. Ända sedan jag uppdaterade till OS X El Capitan, så kan jag ej föra över bilder eller ens skapa mappar när jag kopplar upp den externa hårddisken till Macen. Jag kan alltså inte överföra från iPhoto/bilder som tidigare eller alls längre. När jag går in o läser "info" för den externa hårddisken så står det att jag endast kan läsa av den. Dvs under rubriken "behörigheter" så står det att man endast kan läsa av den.

Är det någon som förstår sig på varför detta har hänt och hur man löser det? Tack på förhand!

Har du testat att ändra behörigheten till Läsa och skriva?
Citera
2015-12-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du testat att ändra behörigheten till Läsa och skriva?

Hur gör jag det? Jag har letat för att komma åt en sådan knapp/flik.. Men hittar tyvärr inte det. Det är skumt, för jag har testat min kompis externa (en Samsung) och det funkade utan problem att föra över från Macen till den, samt så funkade min Seagte extern fullt normalt på hans PC. Jag förstår mig inte alls på detta.
Citera
2015-12-17, 21:06
Moderator
Rassas avatar
Jag gissar att den externa disken är formaterad med NTFS som filsystem. Macen kan läsa, men inte skriva till NTFS filsystem. Kanske hade du nån extra programvara (typ Paragon NTFS) tidigare som fixade både att läsa och skriva till disken. Om du startar Skivverktyg så bör du kunna se vilket filsystem den är formaterad i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in