2015-12-16, 22:37
Medlem
Culuss avatar
Jag har under de senaste dagarna intresserat mig över hur allt i världen består av atomer, eller endast energi. Så har jag läst lite om "chi" och andlighet, liv, osv. Sen så när jag öppnar internet idag kommer det upp en reklam om "spirituell andlighet, pröva dig själv". Och jag vet att Google samlar information om allt jag söker om och sedan riktar reklam till mig utifrån det. Men jag fick helt plötsligt en obehaglig tanke och kände mig mörkrädd. Tänk om världen trots allt vet allting jag håller på med, och någon högre makt stänger in mig i min egna lilla omgivning från det jag föds fram tills jag dör.

Hur kan jag vara säker på att jag inte bara är ännu en fånge i någon annans skapelse? Tänk om alla intressen, religioner, och politiska ideologier, allt skit vi konsumerar och tror på, är precis vad någon annan vill att vi ska göra?
Citera
2015-12-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culus
Jag har under de senaste dagarna intresserat mig över hur allt i världen består av atomer, eller endast energi. Så har jag läst lite om "chi" och andlighet, liv, osv. Sen så när jag öppnar internet idag kommer det upp en reklam om "spirituell andlighet, pröva dig själv". Och jag vet att Google samlar information om allt jag söker om och sedan riktar reklam till mig utifrån det. Men jag fick helt plötsligt en obehaglig tanke och kände mig mörkrädd. Tänk om världen trots allt vet allting jag håller på med, och någon högre makt stänger in mig i min egna lilla omgivning från det jag föds fram tills jag dör.

Hur kan jag vara säker på att jag inte bara är ännu en fånge i någon annans skapelse? Tänk om alla intressen, religioner, och politiska ideologier, allt skit vi konsumerar och tror på, är precis vad någon annan vill att vi ska göra?

Välkommen till Filosofi forumet.

Tanken att du är i någon annans huvud (eller AI) är en klassisk ide i viss filosofi. Det förutsätter dock minst en magnitud mer komplicerade varelser som verkar i eller utanför vårt kosmos.

Även om det vore möjligt skulle du fortfarande ha fri vilja; med andra ord skulle skaparen, AI eller gud eller slumpen, inte ha något sätt att bestämma vad som händer eller hur du tänker.

Det finns ingen anledning att tro att det ligger till på det här sättet dock och även om det är så det är, påverkar det inte ditt liv.

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte ligger till på detta sätt. Ingen bestämmer vad du tänker och det finns ingen högre makt.
Citera
2015-12-21, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Välkommen till Filosofi forumet.

Tanken att du är i någon annans huvud (eller AI) är en klassisk ide i viss filosofi. Det förutsätter dock minst en magnitud mer komplicerade varelser som verkar i eller utanför vårt kosmos.

Även om det vore möjligt skulle du fortfarande ha fri vilja; med andra ord skulle skaparen, AI eller gud eller slumpen, inte ha något sätt att bestämma vad som händer eller hur du tänker.

Det finns ingen anledning att tro att det ligger till på det här sättet dock och även om det är så det är, påverkar det inte ditt liv.

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte ligger till på detta sätt. Ingen bestämmer vad du tänker och det finns ingen högre makt.

Håller inte med dig där.

Med dagens sociala,ekonomiska,religiösa och politiska hjärntvättning är dom kapabla att påverka vart du ska styra ditt skepp, och det är enligt mig samma sak egentligen. Stuart Wilde skriver om det i sin bok 'Gods Gladiators' på ett väldigt intressant sätt, rekomenderar!
Han menar att den största fienden männskligheten har är low awerness eller denna masspsykos som jag väljer att kalla det. Det har bringat mer smärta och är roten till all förödelse på denna planet.

MVH
Citera
2015-12-21, 02:42
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:

Ibland tänker jag på att folks minnen av mig kommer finnas kvar, och allt jag skrivit på nätet kommer finnas kvar. Och ju mer jag skriver på nätet och försöker vara anonym desto mer känner jag att det är omöjligt. Det skulle inte förvåna mig om det i framtiden går att skriva in mitt ID på en dator och få upp varenda tanke jag haft. Att denna inmurande paranoiaframkallande process tycks fortsätta utan synbart slut, och tycks ha fortgått sedan tidens begynnelse, kan eventuellt ha något att göra med synd. Kanske att vi är här för att korrigeras. All övervakningsteknik och annat som tycks eskalera exponentiellt, och även ökningen av alienering, kanske tyder på att vi närmar oss slutet av det hela.

https://youtu.be/GuDx4KOGTg4?t=1m9s

Var tacksam för den erfarenheten du hade. Min erfarenhet är att just sådana saker som får en att känna sig "mörkrädd" ofta vänder och blir motsatsen. Värst är nog grådasket mittemellan, vilket jag haft länge nu känner jag.
Citera
2015-12-30, 08:20
Medlem
Citat:

Om man ängslar sig så brukar det hjälpa att bara sakligt klargöra för sig själv vilken information som påverkar scenariot som är sann, säker och skild från information som härör från föreställningar. Med relevant information på bordet ser man att oron var helt grundlös. Problem blir ju dock om man upplevt psykotiska äventyr på temat eftersom psyket är betydligt mera benäget att lita på och låta sig vägledas av rena upplevelser, än resonerande tankeverksamhet.
Citera
2016-01-03, 00:09
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:

Om du inte använder anonymiseringstjänster kan du vara säker på att ditt surfbeteende på Internet analyseras på längden och tvären för att kartlägga dina intressen, för att få grepp om vem du är och för att kunna välja ut det mest effektiva budskapet att presentera just för dig. Tolkat positivt kan du få väldigt skräddarsydd och intressant reklam. Tolkat negativt finns det organisationer där ute som vet lika mycket om dina intressen som du själv och kommer att ha goda chanser att påverka ditt köpbeteende och dina åsikter.

Google vägrar t ex att publicera sin sökalgoritm, vilket gör att de obemärkt kan filtrera bort vissa termer ur träfflistan och samtidigt lyfta upp sponsorer högt i listorna. Syns det inte, finns det inte.

Se det som en spännande utmaning att expandera den digitala bur du sitter i genom att hitta alternativa informationskällor där ute som kan komplettera din bild av vad som händer i Sverige och i världen.

Samtidigt kan du använda anonymiseringstjänster för att inte exponera mer än ett minimum om dig själv.
Citera
2016-01-03, 12:31
Medlem
Man får slå sig fri ifrån det mentala fängelset, att vara medveten om alla tekniker systemet använder för att styra dig gör dig mindre lätt att styra via marknadsföring.

Så ju mer folk som har kunskap om det dolda, ju mindre styrd är man och man gör då de val man själv vill.
som man säger kunskap är frihet

Sedan reklam är enkelt, adblock simsalabim?

Eller så minskar på man på sitt dator användande och träffar folk ute i verkligheten istället, lite det man saknar i världen, är tiden före datorerna när folk var mera sociala, sedan har ju datorer sina fördelar då många människor kan få kunskap som tidigare var svårt att få tag på. lagom är nog bäst.

tror många människor är fängslade i ett mentalt fängelse, där räddsla är ett stort styr medel, och vi glömmer att leva våra liv i räddslan för vad andra tycker, och räddsla för att stå ut ifrån mängden.

Var källkritisk
lyssna på dig själv,
lär känna dig själv, för att veta vad du verkligen vill.
var glad
var medveten om andras påverkan på dig själv

Och var inte rädd för livet, ingen överlever, ingen lever ett perfekt liv, vi alla gör våra misstag och lär oss av dom och går sedan vidare, lite det livet går ut på att lära sig och ha roligt så klart

Law of attraktion, det vi tänker på attraherar vi till våra liv
Citera
2024-09-23, 19:26
Medlem
ThinkRightlys avatar
Mycket möjligt att högre stående varelser håller oss som fångar här på jorden.
Det skulle även vara en lösning på Fermi paradoxen.

Jag har personligen upplevt starka saker som tyder på att så är fallet.
Upplevelserna som jag hade visade att deras motiv med detta fängelse är att vi ska lära oss att älska alla levande varelser.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-09-23 kl. 19:33.
Citera
2024-09-24, 10:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Till viss del är det förstås så. Men det är inte någon högre varelse utan samhället i stort. Datorjättarna jobbar med att ge dig det du söker, men riktat. Söker du på chi kommer de att ge dig mer sånt och därmed låser man på sitt sätt in dig i en bubbla där allt bara handlar om det. Söker du på något annat, kommer man delvis ändå att styra in dig på sånt du sökt på tidigare och därmed kommer det att komma upp igen. Det finns ingen algoritm för att bara ge dig det du söker efter.
Lösningen är att ta bort alla cookies med jämna mellanrum och installera annonsblockerare. Men vad du söker på kommer ändå att ge dig styrda sökresultat, utifrån vad de anser ska komma upp.

Samhället är likadan till stor del. Man har vissa åsikter som man bombarderas med hela tiden genom media, politik, och utbildning vilket kommer att påverka dig. Styra dig till viss del.

Sen är det inte någon högre makt, Men däremot de med makt, som försöker påverka dig och styra dig inom en sorts åsiktsram. Men det gäller att inse det, utan att bli konspiratorisk. Att det är så man försöker styra dig, av ekonomiska eller politiska anledningar.

Men det finns inget fängelse eller högre makt. Enda sättet att befria sig från det, är att faktiskt inse det. Man försöker påverka dig och till viss del hålla dig inom en viss tankevärld. Men blir man konspiratorisk hamnar man i en annan värld där inget är sant. Men så är det inte heller. Det gäller bara att vara kritisk till det man läser och fundera över det och förstå varför det dyker upp. Vad är mekanismerna bakom.
Citera
2024-09-25, 02:16
Medlem
Psykonaut-s avatar
Det intressanta är att de paranoida med liknande tankar ofta går i fällan från tex Ryssland, Iran, kommunism, konspirationsteorier etc. Kalla krigets kommunism är numera en konservatism som alla vet, men samma ryska fälla för att fånga folk som tänker kritiskt mot västvärlden.

Vi ser att rysstrollen tror sig vara fritänkande och håller därmed på Putin då motsatsen till rådande system är = bra och positivt enligt en dåres logik.

Men jag målat inte fan på väggen här om ni trodde det.

Dualismen är en illusion och det finns mer alternativ än bara två.
Bara för att den ena är ondska, så betyder inte det att motpolen är godheten.

Vi måste finna sanningen helt friställt från de en, två, tre eller fler motpolen som slåss om samma makt över oss människor på vår jord.

Det är det som jag vill kalla filosofi värt att diskutera, allt annat är meningslöst och bibehåller det system som vi måste lämna för att komma vidare i mänsklighetens utveckling.
Citera
2024-09-29, 14:05
Medlem
DeadByDawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Mycket möjligt att högre stående varelser håller oss som fångar här på jorden.
Det skulle även vara en lösning på Fermi paradoxen.

Jag har personligen upplevt starka saker som tyder på att så är fallet.
Upplevelserna som jag hade visade att deras motiv med detta fängelse är att vi ska lära oss att älska alla levande varelser.

Så vi är i princip möss i ett experiment? Jag hoppas att "de" inte avlivar oss när de inser att vi som art inte är kapabla till en sådan kärlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in