Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det går förstås inte att säga säkert i ett enskilt fall, men generellt är försiktigheten med att tillåta nödvärn från svenska domstolars sida betingad av en politisk föreställning om att staten skall stå för det dödliga våldet i normalfallet, även om det är en situation där den attackerade är i en position där han är utelämnad åt sig själv när han attackeras.
Ännu mer gäller det i praktiken - även om det inte är någon formell skillnad - i kriminella uppgörelser där den ena parten under en våldsuppgörelse fredar sig med dödligt våld. I det här fallet går det att utläsa sådana faktorer i rättens resonemang om hur den attackerade unge mannen har med sig ett illegalt vapen och då rimligtvis är inställd på att våld skulle kunna komma att användas.
Med tanke på det här är det en mer långsökt förklaring att snålheten med att acceptera nödvärnsförsvaret har med de inblandades etnicitet att göra.
Så i praktiken är det nästan förbjudet att försvara sig från dödligt våld i Sverige, om jag uppfattat dig rätt? För dödligt våld är väldigt svårt att effektivt försvara sig mot utan att själv använda potentiellt dödligt våld. Jag ställer mig även väldigt frågande till rättens motivering att våldet var uppenbart oförsvarligt med hänvisning till att han hade kunnat agera annorlunda innan nödvärnssituationen när:
1. Tingsrätten i samma dom hävdar att de inte tar i beaktande hur man försatt sig i situationen
2. Ett annorlunda agerande mycket väl hade kunnat eskalera situationen. Säg att Jack hade ropat på hjälp eller sprungit iväg, vad hindrar rånarna från att jaga efter och slå ner honom för att sedan vifta med pistol? Varför gör rätten bedömningen att nödvärnssituationen inte hade uppstått om Jack börjat springa? Vet de att han är snabbare än rånarna?
3. Har de en blekaste aning om hur svårt det är för en panikslagen människa att "sikta rätt" med kniv i en farlig situation där motparten rör sig snabbt? Jag har svårt att tro att de alla är amatörer. De borde veta varför exempelvis polisen alltid siktar mot den största träffytan och inte mot exempelvis benen och avfyrar flera skott tills motparten är neutraliserad.