2016-06-10, 17:26
Medlem
Detta är ju helt jävla sjukt!!!!!Jag har nu läst näst intill hela domslutet och där kan man utan tvekan se att Alan ljuger så det stinker om det, uppenbarligen skulle Jack köpa lite knark/sprit för en stor summa pengar och visste att det var kriminella blattar de hade att göra med så han lämnade pengarna hos sin far(sjukt konstigt att han tillåter det?) och de absolut hade i avsikt att råna honom för att tjäna in lite snabb kosing. Jack stod på sig och utdelade ett kvickt hugg i panikens tillstånd och i min åsikt så är det ''rätt'' handlat i en sådan situation. Jag anser att jack inte kunde se skillnad på en softairgun och en riktigt pistol om de fladdrar runt med den och hotar honom. NÄFYFAN för denna domen.... riktigt synd om Jack, INTE för den som dödades. Han fick smaka på karma.
Citera
2016-06-12, 11:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Så om händelseförloppet varit exakt samma, men att den unge mannen istället för sprit gjort upp om att köpa en bil ---en laglig bil-- av någon för samma summa så skulle domen varit mildare?

Det går förstås inte att säga säkert i ett enskilt fall, men generellt är försiktigheten med att tillåta nödvärn från svenska domstolars sida betingad av en politisk föreställning om att staten skall stå för det dödliga våldet i normalfallet, även om det är en situation där den attackerade är i en position där han är utelämnad åt sig själv när han attackeras.

Ännu mer gäller det i praktiken - även om det inte är någon formell skillnad - i kriminella uppgörelser där den ena parten under en våldsuppgörelse fredar sig med dödligt våld. I det här fallet går det att utläsa sådana faktorer i rättens resonemang om hur den attackerade unge mannen har med sig ett illegalt vapen och då rimligtvis är inställd på att våld skulle kunna komma att användas.

Med tanke på det här är det en mer långsökt förklaring att snålheten med att acceptera nödvärnsförsvaret har med de inblandades etnicitet att göra.
Citera
2016-06-12, 16:29
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det går förstås inte att säga säkert i ett enskilt fall, men generellt är försiktigheten med att tillåta nödvärn från svenska domstolars sida betingad av en politisk föreställning om att staten skall stå för det dödliga våldet i normalfallet, även om det är en situation där den attackerade är i en position där han är utelämnad åt sig själv när han attackeras.

Ännu mer gäller det i praktiken - även om det inte är någon formell skillnad - i kriminella uppgörelser där den ena parten under en våldsuppgörelse fredar sig med dödligt våld. I det här fallet går det att utläsa sådana faktorer i rättens resonemang om hur den attackerade unge mannen har med sig ett illegalt vapen och då rimligtvis är inställd på att våld skulle kunna komma att användas.

Med tanke på det här är det en mer långsökt förklaring att snålheten med att acceptera nödvärnsförsvaret har med de inblandades etnicitet att göra.

Så i praktiken är det nästan förbjudet att försvara sig från dödligt våld i Sverige, om jag uppfattat dig rätt? För dödligt våld är väldigt svårt att effektivt försvara sig mot utan att själv använda potentiellt dödligt våld. Jag ställer mig även väldigt frågande till rättens motivering att våldet var uppenbart oförsvarligt med hänvisning till att han hade kunnat agera annorlunda innan nödvärnssituationen när:

1. Tingsrätten i samma dom hävdar att de inte tar i beaktande hur man försatt sig i situationen
2. Ett annorlunda agerande mycket väl hade kunnat eskalera situationen. Säg att Jack hade ropat på hjälp eller sprungit iväg, vad hindrar rånarna från att jaga efter och slå ner honom för att sedan vifta med pistol? Varför gör rätten bedömningen att nödvärnssituationen inte hade uppstått om Jack börjat springa? Vet de att han är snabbare än rånarna?
3. Har de en blekaste aning om hur svårt det är för en panikslagen människa att "sikta rätt" med kniv i en farlig situation där motparten rör sig snabbt? Jag har svårt att tro att de alla är amatörer. De borde veta varför exempelvis polisen alltid siktar mot den största träffytan och inte mot exempelvis benen och avfyrar flera skott tills motparten är neutraliserad.
Citera
2016-06-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Fast i dessa områden och på bra många ställen i Sverige numera är det väldigt naivt att inte räkna med våld, rån, sexuella trakasserier. Själv bär jag varken yxa eller kniv men ibland skulle jag gärna haft en yxa med mig. Samhället har blivit otrevligare. Det går ju knappt att hitta en taxi med en chaufför som talar svenska och hittar bra längre. Däremot kan de ta betalt--ordentligt betalt.
Citera
2016-07-06, 01:01
Medlem
Här finns FUP
Citera
2016-07-06, 01:01
Medlem
En hel del smaskiga detaljer samt bevis som visar att J*ck är oskyldig även fast att han blev dömd.
Citera
2016-08-13, 01:44
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apache123456
En hel del smaskiga detaljer samt bevis som visar att J*ck är oskyldig även fast att han blev dömd.
Jack är samma sketna slödder som blatten han högg ihjäl. Du är tydligen vän med honom o därmed partisk.
Citera
2016-08-15, 01:22
Medlem
Har läst väldigt mycket av fup:en.

Okej att han fick straffet han fick det köper jag.

Men varför döms inte dom som försökte råna honom?
Citera
2016-09-02, 12:10
Medlem
F.Costellos avatar
http://www.dagensjuridik.se/2016/09/...i-sjalvforsvar

Frias i hovrätten! Kanske blir ett fall för HD?
Citera
2016-09-02, 12:25
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Costello
http://www.dagensjuridik.se/2016/09/...i-sjalvforsvar

Frias i hovrätten! Kanske blir ett fall för HD?

Tack för länken det blev alltså en friande dom precis som jag trodde i mitt inlägg efter att jag läst domen.

"Rätten har misslyckats i tolkningen av andra domar och tillämpat praxis felaktigt på flera punkter, hovrätten kommer ändra denna dom. Tyvärr så sitter det en ung man frihetsberövad under tiden. DOMEN ÄR FELAKTIG"

/Provokatör
Citera
2016-09-02, 14:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Tack för länken det blev alltså en friande dom precis som jag trodde i mitt inlägg efter att jag läst domen.

"Rätten har misslyckats i tolkningen av andra domar och tillämpat praxis felaktigt på flera punkter, hovrätten kommer ändra denna dom. Tyvärr så sitter det en ung man frihetsberövad under tiden. DOMEN ÄR FELAKTIG"

/Provokatör

Ja, domen var som jag också skrev mycket hård och oerhört tveksam.

(FB) Alan Wandi död efter knivskärning, Rinkeby, 16/12/15

Det verkar bra och rimligt att den ändras.
Citera
2016-12-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apache123456
Bara för att han är svensk eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in