2005-11-08, 16:27
Medlem
Limefruits avatar
Måste läsa en engelsk bok för skolan nu, på cirka 200 sidor.
Problemet är att jag inte är så mycket till bokslukare...
Söker någon lättsam bok, gärna med situationskomik i stil med Bridget Jones.
Det underlättar förstås om det är en relativt vanlig bok som går att få tag på i ett vanligt bibliotek eller bokhandel, har inte tid eller lust att beställa hem från internet.
Peppra gärna med förslag nu och gärna en liten liten rad om den om ni orkar.

Tack!
Citera
2005-11-08, 17:32
Medlem
A Clockwork Orange
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Clockwork_Orange
Citera
2005-11-08, 17:41
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
A Clockwork Orange
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Clockwork_Orange

lol? han ville ha en lättsam bok
och iom att han/hon inte är en bokslukare så antar jag att den behöver vara ganska "lättskriven". vet att jag försökte mig på a clockwork orange för massa år sen, men gav upp efter 3 sidor eftersom man var tvungen att slå upp varannat ord i ordlistan i boken eftersom han har slangat till alla ord (korsning mellan engelska och ryska?)

nu var det länge sen jag läste böcker på engelska. hmm kanske nån av terry pratchett? har inte läst nån på engelska dock, så jag vet inte hur de är skrivna, men de är roliga iaf
Citera
2005-11-08, 17:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Terry Pratchett - om man gillar fantasy med massor av humor, men kan vara lite knepig för en nybörjare, finns mycket referenser till annan litteratur.

Tom Sharpe - är en minst lika rolig berättare, t ex boken om Wilt som utspelar sej i en engelsk skola.
Citera
2005-11-08, 17:51
Medlem
skumrasks avatar
Catcher in the rye av J.D Salinger. Lättläst. Huvudpersonen i "rätt ålder".
"About a boy" av Nick Hornby. Humoristisk med ett bra driv. Enkel engelska.
Hi-fidelity av samme författare.
Någonting av Roald Dahl brukar gå hem hos en ung läsarskara.
"Go ask alice" av anonym författare. Tragisk, stundtals rolig. Men du kommer lätt att läsa ut den.
Varför inte något av Agatha Christie?
Citera
2005-11-08, 18:40
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Håller med om Catcher in the rye. Kanon!
Citera
2005-11-11, 16:41
Medlem
Crices avatar
"On The Road" av Kerouac. Sedan är du såld för evigt till Beat-djävulen.
Citera
2005-11-11, 17:15
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crice
"On The Road" av Kerouac. Sedan är du såld för evigt till Beat-djävulen.

Inte direkt lättläst dock. Massa flummig jargong, som jag tröttnade på efter 50 sidor när det begav sig.
Citera
2005-11-11, 17:21
Medlem
Crices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Inte direkt lättläst dock. Massa flummig jargong, som jag tröttnade på efter 50 sidor när det begav sig.
Lite halv-jivigt Beat-tugg har ingen dött av.

Clockwork Orange är ju fullsmockad med Nadsat... ni klarar On The Road, för fan.
Citera
2005-11-14, 21:37
Medlem
CharlieRs avatar
Nu är jag säkert sen.
Vilken årskurs går du i?

The Catcher in the Rye är ett utmärkt val. Den är lättanalyserad också (får du problem så är det ju bara att lägga upp en tråd).
Annars kan jag ju rekommendera en rolig bok vid namn The Curious Incident of the Dog in the Night-Time som också är trevlig att analysera.
Citera
2005-11-15, 19:33
Medlem
Oscar Vidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crice
Lite halv-jivigt Beat-tugg har ingen dött av.

Clockwork Orange är ju fullsmockad med Nadsat... ni klarar On The Road, för fan.

HA! Har du hittat hit? din förbannade sionist!

Jag instämmer med vad den andra snubben sa. "On the Road" är inget för greenhorns, men "Junky" av Bill Burroughs som också innehåller ett stort förråd av Jive, är nog ett ganska bra alternativ, väldigt lättläst, samt väldigt underhållande.

-
Citera
2005-11-15, 22:23
Medlem
sadfaces avatar
The Life of Pi av Yann Martel, var ganska poppis för något år sen tror jag. Hursomhelst så är det en originell och välberättad historia med trevligt språk, korta kapitel och lagom omfattande vokabulär. Du kan nog lära dig ett och annat och trots det kunna ta dig igenom de några hundratal sidorna utan att behöva rådfråga ditt engelsklexikon efter var och varannan mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in