Citat:
Ursprungligen postat av
Myztico
Pratar du om OpenVPN eller? Vart har du läst att lösenord skickas öppet?
Har man en någorlunda vettig config så används TLS för att skydda inloggningar.
Jag är inte insatt i hur exakt (vet du?) en säker förbindelse etableras mellan mig och min VPN provider när jag väljer lösenord första gången? Det går ju via NÄTET, och därmed borde det väl gå att roffa åt sig mitt lösenord i detta begynnelse skede? Och därmed för all framtid kunna veta att det är jag som använder ett visst konto hos en viss vpn?
Jag menar, hur ska min VPN provider ens själva veta säkert om mitt lösenord snappats upp på vägen till dem? Bästa vore ju eg att få den i person överlämad?
Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
Din information är ju okrypterad så fort den lämnar din VPN-provider och vidare ut på internet. Varför ska man då offra massa tid o energi på att försöka knäcka den krypterade biten när man kan ge sig på den okrypterade sträckan?
Hm, bra poäng, men jag tänker att om mitt lösenord kommer på vift omgående, eftersom t.ex FRA och NSA som förmodligen scannar i realtid ALL trafik via de ISP leverantörer som min VPN leverantör hyr bandbredd av? Min VPN kan ju omöjligt veta om deras trafik, som de ju HYR, snokas i realtid av FRA och NSA? Iså fall är ju alla mina lösenord omgående i deras händer, och de kan i realtid se att det är JAG som använder ett visst konto på en viss vpn, genom att bara snoka i den hyrda internetleverantörsdelen?