• 1
  • 2
2015-12-16, 21:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
hej

jag ska göra potatis mos men har ingen potatispress. hur gör man då? vad ska man pressa med?
Kör du på en mjölig nog potatis funkar det något så när med enbart en gaffel om du står ut med mindre klumpar i moset. Har du en borrmaskin eller skruvdragare kan du montera gaffeln i denna och du har en hjälplig visp i alla fall.

Eller kör på pulver.
Citera
2015-12-16, 22:25
Medlem
MrEchozs avatar
Använd gaffel (2st bredvid varandra).
Ett annat tips är att anv en sil( stor) och så lägger du potatisen i silen, och pressar potatisen genom silen.
Annars så kanske du kan pressa ner en mindre gryta i den grytan du har de kokta potatisen i, eller anv något annat som press? du kan ju använda händerna( efter att potatisen har svalnat lite) och göra som när man gör chokladbollar.
Har du ballongvisp?
Citera
2015-12-16, 22:29
Medlem
Kan folk inte laga den enklaste mat längre? Använda elvisp till att göra potatismos(?). Det man kan använda på en elvisp är möjligen själva vispen. Då ska man stöta potatisen med vispen. Allra bäst är en potatisstöt. Man ska inte göra det för noga. Det är meningen att det ska finnas små potatisbitar kvar i moset. Det är därför en riktig potatisstöt är gles i sin konstruktion. Sen ska det i smör i det hela så att det blir riktigt gott. Smaklig spis!
Citera
2015-12-16, 23:43
Medlem
4-1-Ks avatar
ska du göra mos är det bara mosa med vad fan du hittar. glas, slev, ballongbisp, knoge, katten, ja vad fan som helst. Är det potatispuré du ska göra behöver du vara lite mer noggrann. Se till att mjölken/grädden är varm och att smöret är rumstempat eller varmt. (rumstemperatur så får du in mest smör i moset)
Citera
2015-12-16, 23:55
Medlem
Fizzbacks avatar
Press används ju för pressat potatis. Potatisstöt är det nog du tänker på.

Jag kör dock själv med elvisp, går snabbast.
Citera
2015-12-17, 00:04
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
ska du göra mos är det bara mosa med vad fan du hittar. glas, slev, ballongbisp, knoge, katten, ja vad fan som helst. Är det potatispuré du ska göra behöver du vara lite mer noggrann. Se till att mjölken/grädden är varm och att smöret är rumstempat eller varmt. (rumstemperatur så får du in mest smör i moset)

Detta tummar jag upp för.
Smör, grädde är kärlek det, en gnutta mjölk balanserar fint.

Du har fått all
Tips här sen beslutar du själv vad som
Är lämpligast beroende på hur du vill ha den.
Citera
2015-12-17, 05:17
Medlem
gato12s avatar
Brukar koka sönder potatisen ordentligt, kokar den i små bitar förstås, sen mosar jag med en gaffel bara, och vispar för hand. Blir bra.
Citera
2015-12-17, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Att mosa kokt potatis kan man göra på många olika sätt. Det har redan framkommit i den här tråden. Helt klart är dock att vissa sätt är bättre än andra. Att t ex använda elektriska apparater kan vara förknippat med risk för ett resultat som renderar tapetklister.

Orsaken till "tapetklistret" kan i och för sig bero på flera saker än enbart övereffektiv mosning.

Andra orsaker:
1. Överkokt potatis
2. Vatten från kokningen kvar i samband med mosandet i kombination med överkokt potatis
3. Felaktig potatistyp

I samband med kokningen av potatisen så sväller de enskilda cellerna som innehåller vatten och stärkelse. Det man har upptäckt är att den frenetiska agitationen/omrörningen får dessa celler att spricka varvid de läcker ut stärkelse. Ju mer stärkelse som läcker ut, desto klistrigare mos.

På sida 303 i boken "On Food and Cooking" av Harold McGee så beskrivs precis det här problemet. Likaså så har magasinet Cook's Illustrated gjort en del tester som bestyrker dessa fakta.

http://www.cookinglight.com/cooking-...ashed-potatoes

Personligen använder jag en purépress med hål anpassade till den aktuella potatissorten. Exempelvis så kan en mycket mjölig potatissort tjäna på att pressas med de större hålen, medan en något fastare dito (men fortfarande mjölig) blir bäst med de mindre hålen.

De allra säkraste sättet är dock att använda en passerkvarn: http://www.firstdesign.se/media/cata...x/5/x515_3.jpg

En passerkvarn lämnar ett luftigt och mjällt resultat. Nackdelen är att dessa kvarnar kan betinga rejält höga priser: http://www.firstdesign.se/passerkvar...n-tellier.html

På den finaste inställningen bör det räcka att köra enbart en gång om potatissorten är rätt.

Hur som helst. Att få till ett perfekt potatismos är en konst, vare sig man använder en mortel till att mosa potatisen eller en passerkvarn .

~Paul~
Citera
2015-12-17, 19:34
Medlem
OdCaBos avatar
Jag använder mig av en slickepott och en ganska finmaskig sil. Utmärkt resultat.

Viktigt är att inte koka potatisen för länge, gärna att man torkar den ordentligt genom att hälla av vattnet och sedan ställa tillbaka kastrullen på plattan.

Absolut allra bäst resultat får man om potatisen överhuvudtaget aldrig ens sett vatten. Alltså att man gör moset av potatis som man kört länge och väl i ugnen.

Och så inte röra omkring för länge - då blir det tapetklister. Vänd försiktigt i smöret, mjölken/grädden och kryddorna.
Citera
2015-12-17, 19:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jag använder mig av en slickepott och en ganska finmaskig sil. Utmärkt resultat.

Viktigt är att inte koka potatisen för länge, gärna att man torkar den ordentligt genom att hälla av vattnet och sedan ställa tillbaka kastrullen på plattan.

Absolut allra bäst resultat får man om potatisen överhuvudtaget aldrig ens sett vatten. Alltså att man gör moset av potatis som man kört länge och väl i ugnen.

Och så inte röra omkring för länge - då blir det tapetklister. Vänd försiktigt i smöret, mjölken/grädden och kryddorna.
Bra tips!

En sak till. Om man vill att moset håller någorlunda bra temperatur efter pressningen så bör man värma mjölken och låta smöret sakta smälta in i densamma på lägsta temperatur på plattan. I denna blandning kan man med fördel addera kryddorna, dvs vitpeppar, lite socker, salt, riven muskotnöt och eventuellt några nypor gurkmeja.

När man sedan pressar potatisen så kan man med fördel göra det direkt i kastrullen med mjölken. Därefter så vänder man bara försiktigt runtom i blandningen. Även här gäller det att inte överarbeta moset!

Ett tips. Det är ruskigt gott att slänga i en liten näve dansk rostad lök i moset, ifall man t ex äter korv eller pannbiff till moset . Även smörsauterad lök är kanon att blanda i. Det samma gäller lapskojs. Saltgurka/ättiksgurka i små tärningar (brunoise) eller kapris är heller inte så dumt.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in