Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Detta är inte någon extremt ovanlig dödsorsak. År 2014 var detta kväving av mat oficiell dödsorsak hos 25 personer i Sverige, 9 kvinnor och 16 män.
Speciellt kvinnliga läsare kan trösta sig med att bara en kvinna under 80 år avled av detta. Hos män är åldersfördelingen lite annorlunda och fyra män i intervallet 45-60 år dog på detta vis. Vågar man tro att mäns förkärlek för en rejäl köttbit i kombination med alkholintag kan vara en bidragande orsak där?
Det är väl inte helt osannolikt att en viss underrapportering finns för äldre.
Risken att drabbas är sannolikt mycket högre om man t.ex. är knalldement, haft stroke och är svårt sjuk på andra sättFör en sådan person blir det ganksa sällan obduktion om det inte finns någon anldening att misstänka brott.
Om en yngre och tillsynes frisk människa avlider så blir det i princip alltid en obduktion (även om det inte finns misstankte om brott) så det är osannolikt att det skulle finnas någon underrapportering av vikt där.
Källa:
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...9/2015-8-1.pdf , sid 149, diagnoskod W79
Helt rätt.
Dessa sjukdomar är farligast. Har upplevt det inom sjukvården samt en äldre god vän som haft stroke och satt en apelsinklyfta i halsen.
Vi satt vid fikabordet på jobbet då jag berättade om denna person. Då frågade en läkare var det hänt. ****** sa jag. Det var jag som tog emot henne - sa läkaren.
Så fick jag bekräftat vad jag fått höra av anhöriga.
Han var faktiskt narkosläkare så han om någon skulle ha klarat det.
Anleding var nog att dom bodde rätt långt från sjukhuset.
Hade träffat henne sommaren före och hon var inte så illa däran att man väntat sej detta grymma slut.
Både barn, gamla och sjuka ska ha finfördelad mat. Det finns många med neurologiska sjukdomar som är i risksonen. Även förträngningar på matstrupen och någon som öser in maten för fort är utsatta för risken.
Som redan skrivet - ät långsamt o. tugga väl.