2015-12-16, 00:03
Medlem
Kanske har fattat fel, men som sagt hade han ju ramlat å "slagit sig blodig" enligt tidningen så är väl inte omöjligt att de också spelat in
Citera
2015-12-16, 00:17
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Detta är inte någon extremt ovanlig dödsorsak. År 2014 var detta kväving av mat oficiell dödsorsak hos 25 personer i Sverige, 9 kvinnor och 16 män.

Speciellt kvinnliga läsare kan trösta sig med att bara en kvinna under 80 år avled av detta. Hos män är åldersfördelingen lite annorlunda och fyra män i intervallet 45-60 år dog på detta vis. Vågar man tro att mäns förkärlek för en rejäl köttbit i kombination med alkholintag kan vara en bidragande orsak där?

Det är väl inte helt osannolikt att en viss underrapportering finns för äldre. Risken att drabbas är sannolikt mycket högre om man t.ex. är knalldement, haft stroke och är svårt sjuk på andra sätt.För en sådan person blir det ganksa sällan obduktion om det inte finns någon anldening att misstänka brott.

Om en yngre och tillsynes frisk människa avlider så blir det i princip alltid en obduktion (även om det inte finns misstankte om brott) så det är osannolikt att det skulle finnas någon underrapportering av vikt där.

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...9/2015-8-1.pdf , sid 149, diagnoskod W79
Citera
2015-12-16, 00:18
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Om man är själv kan man också sätta händerna under sin egen bröstkorg (alltså som om man gjorde Heimlich med sig själv) och sedan springa allt vad man har in i en vägg. Detta som ett alternativ till att slå sig mot en bords- eller stolkant.
Citera
2015-12-16, 00:27
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Mycket vanligt att dö från vitaminkapslar i halsen, men myndigheterna vil inte avslöja det. Stor marknad....

Källa pls! Det låter inte bra.
Citera
2015-12-16, 00:33
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Detta verkar vara bästa sättet att rädda sig själv från att kvävas när man är ensam.

http://www.reshareworthy.com/what-to...choking-alone/
Citera
2015-12-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Fruktansvärt. Vad ska man egentligen göra om man är ensam hemma och får en gurkbit eller korvbit eller vad fan som helst i luftvägarna? Kan man göra någon form av Heimlisch manöver (stavning oklar) på sig själv?

Japp...stod i tidningarna förut (iaf i södra swe) att en äldree kvinna hade fått en vindruva i halsen och räddade sig själv genom att slänga sig med bröstet på en fotölj.
Citera
2015-12-16, 02:44
Medlem
Svennisens avatar
Jag satte i halsen på en restaurang i varberg en gång.. Blev räddad av en person vid bordet brevid. Försökte behålla mitt lugn på restaurangen men bröt ihop på hotellet senare. En av de obehagligaste känslorna jag nånsin har upplevt. Man inser hur skört livet är och hur slumpvis det kan ta slut.

Denna händelsen förföljer mig fortfarande fast det var säkert 5 år sen. Om jag sväljer lite för snabbt en dag får jag obehagskänlor och rysningar. Samt blir nedstämd av någon anledning.. Bara av att läsa denna tråden så får jag en känsla av tjockhet i halsen.

Utan tvekan obehagligt. Efter det ser jag iaf till att äta långsammare, samt har utbildat mig om det så att jag någon gång kan hjälpa nån annan om det skulle behövas.
Citera
2015-12-16, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Finns flera metoder. En är att slå bröstkorgen mot en bordskant eller mot badkarskanten. Troligtvis bryter man några revben i processen.

Ja, det är värt att bryta ett par ben för sin överlevnad. Eller vad säger du?
Citera
2015-12-16, 02:48
Medlem
dovAkins avatar
Få sätt man kan dö på som kan vara så ångest laddade Tänker bara på den där ungen som satte en köttbulle i halsen på dagis och dog
Citera
2015-12-16, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Få sätt man kan dö på som kan vara så ångest laddade Tänker bara på den där ungen som satte en köttbulle i halsen på dagis och dog

Ja, väldigt tragiskt.

Man ska tugga sin mat noggrant.
Citera
2015-12-16, 04:14
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Detta är inte någon extremt ovanlig dödsorsak. År 2014 var detta kväving av mat oficiell dödsorsak hos 25 personer i Sverige, 9 kvinnor och 16 män.

Speciellt kvinnliga läsare kan trösta sig med att bara en kvinna under 80 år avled av detta. Hos män är åldersfördelingen lite annorlunda och fyra män i intervallet 45-60 år dog på detta vis. Vågar man tro att mäns förkärlek för en rejäl köttbit i kombination med alkholintag kan vara en bidragande orsak där?

Det är väl inte helt osannolikt att en viss underrapportering finns för äldre. Risken att drabbas är sannolikt mycket högre om man t.ex. är knalldement, haft stroke och är svårt sjuk på andra sättFör en sådan person blir det ganksa sällan obduktion om det inte finns någon anldening att misstänka brott.

Om en yngre och tillsynes frisk människa avlider så blir det i princip alltid en obduktion (även om det inte finns misstankte om brott) så det är osannolikt att det skulle finnas någon underrapportering av vikt där.

Källa: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...9/2015-8-1.pdf , sid 149, diagnoskod W79

Helt rätt.
Dessa sjukdomar är farligast. Har upplevt det inom sjukvården samt en äldre god vän som haft stroke och satt en apelsinklyfta i halsen.
Vi satt vid fikabordet på jobbet då jag berättade om denna person. Då frågade en läkare var det hänt. ****** sa jag. Det var jag som tog emot henne - sa läkaren.
Så fick jag bekräftat vad jag fått höra av anhöriga.
Han var faktiskt narkosläkare så han om någon skulle ha klarat det.
Anleding var nog att dom bodde rätt långt från sjukhuset.
Hade träffat henne sommaren före och hon var inte så illa däran att man väntat sej detta grymma slut.

Både barn, gamla och sjuka ska ha finfördelad mat. Det finns många med neurologiska sjukdomar som är i risksonen. Även förträngningar på matstrupen och någon som öser in maten för fort är utsatta för risken.
Som redan skrivet - ät långsamt o. tugga väl.
Citera
2015-12-16, 06:58
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo
Jag hoppas verkligen inte att detta berodde på brist på civilkurage i omgivningen. Alldeles för många människor i världen som inte hjälper andra människor i nöd. Tragiskt!

Hälsningar
Niveo
Snälla, vad fan tror du? Jag tror inte att någon tvekar i landet om någon kollapsar mitt ute på en gata och inte rör på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in