2015-12-14, 17:46
Medlem
Varför tar inte flaschback bort inlägg och trådar som rapporteras med publicerade personnummer?
abuse@flashback.org svarar ej på anmälningar skrivna med hänvisade källor och varför. Admin svar ej på PM och Moderatorer vill ej ha med detta att göra. Att medlemmar som publicerar personnummer i inlägg borde leda till avstängning och att Flashback följer egna policys och regler? Varför är det svårt att följa svensk lag PuL på Flashback?

Om Personuppgiftslagen, PuL - Personuppgifter kallas all den information som går att koppla till en idag levande person. Det kan till exempel vara personnummer eller namn, men ibland räknas bilder på och ljudupptagningar av en person också. Den lag som beskriver hur vi får använda och publicera informationen heter personuppgiftslagen. Att ”hänga ut” en person räknas som en kränkning och är inte okej. Källa http://nataktivisterna.se/natet-och-nataktivism/vilka-lagar-galler-pa-natet/

tips och svar önskas
Citera
2015-12-14, 17:52
Medlem
TripleXLs avatar
flashback är inte under svensk lagstiftning.

det är baserat i USA med helt andra regler än vi har i Sverige.
Citera
2015-12-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janbmk
Varför tar inte flaschback bort inlägg och trådar som rapporteras med publicerade personnummer?
abuse@flashback.org svarar ej på anmälningar skrivna med hänvisade källor och varför. Admin svar ej på PM och Moderatorer vill ej ha med detta att göra. Att medlemmar som publicerar personnummer i inlägg borde leda till avstängning och att Flashback följer egna policys och regler?
Vilken regel/policy förbjuder personnummer?

Citat:
Varför är det svårt att följa svensk lag PuL på Flashback?

Om Personuppgiftslagen, PuL - Personuppgifter kallas all den information som går att koppla till en idag levande person. Det kan till exempel vara personnummer eller namn, men ibland räknas bilder på och ljudupptagningar av en person också. Den lag som beskriver hur vi får använda och publicera informationen heter personuppgiftslagen. Att ”hänga ut” en person räknas som en kränkning och är inte okej. Källa http://nataktivisterna.se/natet-och-nataktivism/vilka-lagar-galler-pa-natet/

tips och svar önskas
Såvitt jag har förstått det hela har Flashback utgivningsbevis och därmed är PuL inte tillämplig.
Citera
2015-12-14, 17:58
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
abuse@flashback.org svarar ej på anmälningar skrivna med hänvisade källor och varför. Admin svar ej på PM och Moderatorer vill ej ha med detta att göra. Att medlemmar som publicerar personnummer i inlägg borde leda till avstängning och att Flashback följer egna policys och regler? Varför är det svårt att följa svensk lag PuL på Flashback?

tips och svar önskas

Varför menar du att ett amerikanskt forum bör följa svensk lagstiftning?
Citera
2015-12-14, 17:58
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Att medlemmar som publicerar personnummer i inlägg borde leda till avstängning och att Flashback följer egna policys och regler?

Läs igenom Flashbacks regler och återkom med information om vilka regler inlägg med personnummer bryter mot.
Citera
2015-12-14, 18:38
Medlem
SkepticalHippos avatar
De gånger jag sett personnummer tas bort är då dom inte fallit eller om källa saknas gällande vad personen ska ha sagt/gjort. Det strider mot regeln mot ryktesspridning enligt vad jag förstår.

Har dock sett fullständiga personnummer många gånger, men då särskilt då det handlar om personer är dömda för brott.

Jag kan ha fel.
Citera
2015-12-14, 18:38
Moderator
vhes avatar
Vi prövar metaforumet.

IT-säkerhet: allmänt --> Flashback
/Moderator
Citera
2015-12-14, 18:54
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Såvitt jag har förstått det hela har Flashback utgivningsbevis och därmed är PuL inte tillämplig.
Flashback.org är en elektronisk anslagstavla, i juridisk mening, och därmed kan inte utgivningsbevis utfärdas för sajten.
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
flashback är inte under svensk lagstiftning.

det är baserat i USA med helt andra regler än vi har i Sverige.
Det är en vanlig missuppfattning. Flashbacks servrar står i Stockholm, hos Bahnhof, sist jag kollade (var 1-2 år sedan jag kollade). Flashbacks upphovsmän finns också i Sverige. Sammantaget så utgår verksamheten från Sverige och svensk lag är tillämplig. Emellertid gäller lagen om elektroniska anslagstavlor och detta innebär att var och en är ansvarig för vad denne skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
De gånger jag sett personnummer tas bort är då dom inte fallit eller om källa saknas gällande vad personen ska ha sagt/gjort. Det strider mot regeln mot ryktesspridning enligt vad jag förstår.

Har dock sett fullständiga personnummer många gånger, men då särskilt då det handlar om personer är dömda för brott.

Jag kan ha fel.
Att någon dömts för brott gör inte den människan rättslös och de lagar som skyddar enskilda, tex PUL och förtal, skyddar även de som dömts för brott.
Citera
2015-12-14, 19:06
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Det är ganska enkelt. De regler som gäller, och moderatorerna modererar efter, finns här:
https://www.flashback.org/regler

Vad gäller personuppgifter så är sådana inte per definiton förbjudna på ett internetforum utan denna publiceringsform är normalt att anse som sk "ostrukturerad behandling". Det innebär att en avvägning görs huruvida det finns ett allmänintresse för uppgifterna kontra intrånget i den privata sfären.

Anser man att innehållet i något inlägg bryter mot våra regler (och här torde regel 0.09, 1.08 eller 1.12 vara de som är aktuella) så anmäler man detta så hanterar en moderator detta.

I övrigt är respektive användare ansvariga inför hur deras inlägg följer svensk lag eller ej.

admin4
Citera
2015-12-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Flashback.org är en elektronisk anslagstavla, i juridisk mening, och därmed kan inte utgivningsbevis utfärdas för sajten.
Flashback Media Group har något utgivningsbevis. Jag var lite väl snabb där.
Citera
2015-12-14, 20:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

tips och svar önskas

Nu har ju Admin 4 svarat dig, men man kan ju tillägga mer allmänt som bakgrund att det uppenbarligen i sig inte är förbjudet i Sverige att nämna någons personnummer tillsammans med vederbörandes namn, om det inte är förbjudet att skriva ut namnet.

Du är väl medveten om att sådana som ratsit gör tillgängligt på nätet sökbara listor på svenskars personnummer, helt lagligt?
Citera
2015-12-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Flashback Media Group har något utgivningsbevis. Jag var lite väl snabb där.

FMG och Flashback International Inc. är dock inte samma företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in