Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Såvitt jag har förstått det hela har Flashback utgivningsbevis och därmed är PuL inte tillämplig.
Flashback.org är en elektronisk anslagstavla, i juridisk mening, och därmed kan inte utgivningsbevis utfärdas för sajten.
Citat:
Ursprungligen postat av
TripleXL
flashback är inte under svensk lagstiftning.
det är baserat i USA med helt andra regler än vi har i Sverige.
Det är en vanlig missuppfattning. Flashbacks servrar står i Stockholm, hos Bahnhof, sist jag kollade (var 1-2 år sedan jag kollade). Flashbacks upphovsmän finns också i Sverige. Sammantaget så utgår verksamheten från Sverige och svensk lag är tillämplig. Emellertid gäller lagen om elektroniska anslagstavlor och detta innebär att var och en är ansvarig för vad denne skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
De gånger jag sett personnummer tas bort är då dom inte fallit eller om källa saknas gällande vad personen ska ha sagt/gjort. Det strider mot regeln mot ryktesspridning enligt vad jag förstår.
Har dock sett fullständiga personnummer många gånger, men då särskilt då det handlar om personer är dömda för brott.
Jag kan ha fel.
Att någon dömts för brott gör inte den människan rättslös och de lagar som skyddar enskilda, tex PUL och förtal, skyddar även de som dömts för brott.