2015-12-13, 22:54
Medlem
Jag ska börja träna MMA och skulle vara tacksam om ngn kunnig kunde besvara nagra fragor. Först lite om min bakgrund. Jag är 34 år bor i Brasilien, Rio sedan 5 år tillbaka. Jag har gymmat i typ 20 år med ett par mindre uppehåll, styrkan är ganska OK, konditionen skulle kunna bli lite bättre. Jag har ingen erfarenhet av kampsport, tränade karate en kort tid när jag var liten, men det räknas inte. Jag sträver inte efter att bli ngn UFCmästare är medveten om min alder som kan begränsa vissa delar, men jag är valdigt malmedveten i allt jag gör och vill försöka bli sa bra som mojligt. Jag har snackat med gymmet där jag tränar och p.g.a mina jobbtider i början funkar nog bara privatlektioner för mig, 2 ggr i veckan til en borjan. Till mina fragor.
1. Hur ar det att köra privatlektioner i borjan, kan det vara positivt att komma in i det lite innan man kör i grupp eller ar det negativt?

2. Jag vill köra lite extra hemma, ska köpa en sandsäck för att träna lite slag och sparkar. Hur mycket bör en sandsäck väga for att man ska kunna träna sparkar pa den? Annat tips vad man kan träna hemma mellan passen?

3. En kompis till mig tränar Judo. Vi tankte kora ngn gang i veckan tillsammans lite 50/50 judo/MMA. Ger det mig ngt? I sa fall hur skulle man kunna lagga upp traningen?

4. Gallande utrustning, vilka handskar bör jag införskaffa, 2 olika eller bara ett par lite mjukare vid staende? Benskydd och suspensoar är det ngt som behovs i borjan?

Jag ar tacksam for alla tips.
Citera
2015-12-14, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flamengo81
Jag ska börja träna MMA och skulle vara tacksam om ngn kunnig kunde besvara nagra fragor. Först lite om min bakgrund. Jag är 34 år bor i Brasilien, Rio sedan 5 år tillbaka. Jag har gymmat i typ 20 år med ett par mindre uppehåll, styrkan är ganska OK, konditionen skulle kunna bli lite bättre. Jag har ingen erfarenhet av kampsport, tränade karate en kort tid när jag var liten, men det räknas inte. Jag sträver inte efter att bli ngn UFCmästare är medveten om min alder som kan begränsa vissa delar, men jag är valdigt malmedveten i allt jag gör och vill försöka bli sa bra som mojligt. Jag har snackat med gymmet där jag tränar och p.g.a mina jobbtider i början funkar nog bara privatlektioner för mig, 2 ggr i veckan til en borjan. Till mina fragor.
1. Hur ar det att köra privatlektioner i borjan, kan det vara positivt att komma in i det lite innan man kör i grupp eller ar det negativt?

2. Jag vill köra lite extra hemma, ska köpa en sandsäck för att träna lite slag och sparkar. Hur mycket bör en sandsäck väga for att man ska kunna träna sparkar pa den? Annat tips vad man kan träna hemma mellan passen?
Om du nu bor i Brasilien där har dom ju hur mkt mma klubbar som helst

3. En kompis till mig tränar Judo. Vi tankte kora ngn gang i veckan tillsammans lite 50/50 judo/MMA. Ger det mig ngt? I sa fall hur skulle man kunna lagga upp traningen?

4. Gallande utrustning, vilka handskar bör jag införskaffa, 2 olika eller bara ett par lite mjukare vid staende? Benskydd och suspensoar är det ngt som behovs i borjan?

Jag ar tacksam for alla tips.
Börja löpa mkt ,träna säck, sen går du in på ett mma Gym som fins massa av i Brasilien, varför bor du där om man får fråga?
Citera
2015-12-14, 00:08
Medlem
Mitt tips, tänk inte så mycket utan kom igång bara. Allt det andra löser sig med tiden. Det viktigaste är att du bara börjar träna. Nu vet jag inte hur MMA-klubbar i brasilien kör med nybörjare men gissningsvis kan du låna utrustning i början innan du köper egen och dom kan rekommendera dig vad du skall köpa. Tror privatlektioner i början är totalt onödigt, men visst, har du massa pengar att bränna så why not.
Citera
2015-12-14, 01:27
Medlem
Jag bor i Brasilien för att jag är gift med en Brasilianska och vi har en son. Hon är lärare pa en högskola här, tror hon skulle ha tufft att fa jobb i Sverige sa funkar battre att bo här. Privatlektioner som jag skrev är inte för att jag tycker det skulle vara battre, men att jag kan ha mer flexibla tider. Tiderna som är för grupper passar inte för min del för att jag jobbar. Men forhoppningsvis ska jag sluta jobba kväll och det funkar battre senare. Där jag gymmar kostar 2 privatlektioner i veckan, 730 sek/man, vilket väl ar ganska mycket billigare än i Sverige. Träning i grupp 320 sek/man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in