• 2
  • 3
2015-12-13, 08:25
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Om hela du cell delar dig och blir helt plötsligt två Papaoutai så finns det två Papaoutai. Om den ena dör så lever du vidare.

Nej, det gör han inte. En kopia av Papaoutai som tror att han är Papaoutai lever vidare, men Papaoutai dör.
Citera
2015-12-13, 12:38
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Nej, det gör han inte. En kopia av Papaoutai som tror att han är Papaoutai lever vidare, men Papaoutai dör.

I så fall är du och jag redan döda.
Citera
2015-12-14, 11:35
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Jag är 1x blir 2x en av dessa 2x dör så finns jag kvar, 1x.

Det finns ju mannen också, det är ju även hans barn ...
Citera
2015-12-14, 17:01
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Det finns ju mannen också, det är ju även hans barn ...

Barnen kommer inte från mannen? Mannen förblir 1x.
Citera
2015-12-15, 09:35
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Barnen kommer inte från mannen? Mannen förblir 1x.

Kvinnan bär bara barnet, det kommer ju inte ut en kopia av henne - något slags klon så att hon plötsligt är 2 personer, utan barnet "är" lika mycket mannen som kvinnan.

Summan blir 1 x kvinna, 1 x man och 1 x ny liten egen person.
Citera
2015-12-15, 10:28
Medlem
Observera att även om man accepterar Perfectscores okonventionella uppfattning om "fortlevnad" hos kvinnor innebär det inte att alla kvinnor fortlever för evigt, utan endast så länge som de har kvinnlig avkomma i livet. I själva verket kommer många släktlinjer att med tiden dö ut på kvinnosidan. Jämför den "mitokondriska Eva", som var den senast levande urmodern till hela det nu existerande människosläktet, och som antas ha levt för 150.000 - 200.000 år sedan, men utan tvivel hade många samtida, vilkas kvinnliga ättelinjer med tiden upphört.
Citera
2015-12-15, 11:26
Medlem
Kvinnan lever lika mycket för evigt genom barnet (vars foster växte i hennes livmoder) som hon lever för evigt via en tarmmask som växte från ägg till mask i hennes tarm. Eller löss som växte från ägg till löss i håret på henne.

Fostret kan också placeras i en annan kvinnas livmoder och växa där.
Citera
2015-12-15, 16:12
Medlem
Raxzxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Observera att även om man accepterar Perfectscores okonventionella uppfattning om "fortlevnad" hos kvinnor innebär det inte att alla kvinnor fortlever för evigt, utan endast så länge som de har kvinnlig avkomma i livet. I själva verket kommer många släktlinjer att med tiden dö ut på kvinnosidan. Jämför den "mitokondriska Eva", som var den senast levande urmodern till hela det nu existerande människosläktet, och som antas ha levt för 150.000 - 200.000 år sedan, men utan tvivel hade många samtida, vilkas kvinnliga ättelinjer med tiden upphört.

Tänkte i samma bana som dig angående acceptansen av tråden, kom fram till samma och såg att du skrivit det innan.

Är lite trött i huvudet, men av det jag förstår av "mitokondriska Eva", så hade det mänskliga släktet(homo-sapiens) dött ut om det inte varit för att hon fick kvinnlig avkomma?

Alternativt: Utan henne hade mtDNA försvunnit och vi hade varit apor?

Men som sagt är lite trött och min hjärna kopplar sakerna lite hejvilt,
Dock väldigt intressant ämne. Kanske du kan komma med klarhet angående det jag påstod?
Citera
2015-12-15, 23:29
Medlem
I och med att vi alla härstammar från mt-Eva kan det i efterhand förefalla som om hela människosläktet så att säga en gång stod eller föll med hennes existens. Det är emellertid en felaktig slutsats. Saken är den att hon helt säkert hade många (åtminstone något hundratusental) samtida kvinnliga artfränder, varav någon eller några nästan säkert uppfyllt jorden med sin avkomma i hennes ställe om hon dött utan döttrar.
Vi som lever idag hade i så fall naturligtvis varit andra individer än vi är, men det gäller ju även om oräkneliga andra hypotetiska händelser, som om Napoleon vunnit slaget vid Waterloo.
Det finns två tänkbara scenarion utan mt-Eva: antingen hade vi alla härstammat från en enda av hennes samtida, som då fått bära hennes namn istället, eller också hade mer än en obruten kvinnlig släktlinje från hennes samtid överlevt till idag, i vilket fall vi fått söka vår gemensamma urmoder ännu ett antal generationer bakåt.
Detta är ett speciellt exempel på det fenomen som kallas anförlust (eng. pedigree collapse) och som draget till sin spets kan formuleras sålunda: om en mycket lång (vi talar om hundratusentals eller miljoner år) tid kommer antingen (mycket osannolikt) hela människosläktet att vara ättlingar till dig, eller också har du inte längre några levande avkomlingar.
Citera
2015-12-16, 07:20
Medlem
Juniorer, det här begriper ni inte förrän ni fått egna barn. Sekunden efter att de ploppat ut är det en egen person som kommit ut. Inget snack, det känner man genast. Det är inget "levande kvar i". Morsan har zero zip nada i mej, hon har sin resa och jag har min. Och mina ungar sina. Grejen är däremot - Familj.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in