Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-08, 00:06
Medlem
Gothenburgers avatar
Fakta.

Den lokala "galningen i småstaden på västkusten" tog livet av sig enligt den officiella versionen. Flera år senare kommer uppgifter från en mycket pålitlig källa att galningen" varit synlig på en av våra statliga psykinstitutioner. Då det gått så långt tid sedan "galningen" tog sig av daga, så kontaktade jag kompisar från småstaden för att dubbelkolla "självspillningen"(GW:s ord) . Kompisarna var 100 000 % säkra att "galningen" tog sig av daga på en vida känd plats i småstaden för jättelängesedan, en av kompisarnas bröder hade tom varit på "galningens" begravning. Efter det samtalet så for all världens konspirationstankar genom mitt huvud. Min källa har absolut ingen anledning att ljuga för mig och om jag rannsakar mina kompisar så är väl kanske inte dom så där värst "källkritiska", men dock....inte alls dumma i huvudet eller så..... Tanken som slog mig var att "galningen" tillsammans med hans, bara något mindre galna polare, hade lyckats lura småstadens (dom som vet vem han var) invånare att "galningen" hade tagit sig av daga för att mörka sanningen om att "galningen" frekventerat landets alla tänkbara psyk/hem/instanser/vård etc. Sedan så blir man ju självkritisk, ljuger min mycket pålitliga källa? Ljuger mina kompisar (av nån outgrundlig anledning?) av ren envisa?( för att inte verka framstå som korkade för att dom gick på hela grejen?

Det var fakta.

NU, hur tusan forskar man vidare på egen hand? jag är fullkomligt novis på det här. Men jag har ju några saker som jag skulle veta hur/om man får tag i.

1. Någon form av dödsattest som dödförklarar "galningen"
2. Dödsannonsen i den lokala tidningen ( självmordet är 6-7 år gammalt)
3. Vilken präst höll i jordfästningen
4. Vem identifierade liket
5. Dokument rörande bränning/jordfästning på aktuell kyrkogård

Är något av detta offentliga handlingar?

Handlingar rörande eventuella inskrivningar på statliga institutioner gissar jag är sekretessbelagda och omöjliga att komma åt (?)

Om detta nu inte hör hemma i den här tråden, tipsa gärna om en annan tråd.

EMMA går bra
Citera
2005-11-08, 02:19
Medlem
Oddballs avatar
Biblioteken brukar ha äldre tidningar på mikrofilm (anf dödsannons & fullständigt namn plus dödsdatum). Kanske kan du sen genom prästen/kyrkan få fram mer info också? Skatteverket kanske har nåt?
Citera
2005-11-08, 02:23
Moderator
impieteers avatar
Hans personnummer är väl offentligt, även om han är död? Och då borde det även framgå i folkbokföringsregistret att han är avliden om han är det.

När det gäller tidningen så har biblioteket i staden säkert gamla ex, om inte annat så kan du kanske få tillgång till tidningens egna arkiv om du ber snällt.
Citera
2005-11-08, 07:10
Medlem
Gothenburgers avatar
Tyvärr har jag inte "galningens" personnummer. Hade jag haft det så hade jag löst det hela på folkbokföringen som föregående talare föreslog.
Citera
2005-11-08, 10:39
Medlem
Pads avatar
Du måste i vilket fall som helst lova att ge oss någon slags slutrapport om hur det gick. Vardagsäventyr är alltid spännande.

Men, fundera också på följande. Om det nu skulle vara sant att man fejkat dödsfallet, varför gjorde man det? Det kanske fanns goda skäl (säg att han trakasserades och man tog till den här något oortodoxa metoden för att ge honom lite lugn och ro). Med andra ord, fundera lite på hur du skall hantera eventuell information som du kan tänkas komma över. Ibland är hemligheter bäst som hemligheter.
Citera
2005-11-08, 10:55
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Du måste i vilket fall som helst lova att ge oss någon slags slutrapport om hur det gick. Vardagsäventyr är alltid spännande.

Men, fundera också på följande. Om det nu skulle vara sant att man fejkat dödsfallet, varför gjorde man det? Det kanske fanns goda skäl (säg att han trakasserades och man tog till den här något oortodoxa metoden för att ge honom lite lugn och ro). Med andra ord, fundera lite på hur du skall hantera eventuell information som du kan tänkas komma över. Ibland är hemligheter bäst som hemligheter.

Troligtvis så kan jag nog inte återkomma med en slutrapport, inte inom en snar framtid i alla fall. Har kört fast.

Om nu dödsfallet är fejkat så har jag en liten teori.

"Galningen" hade en liten men tight krets med lakejer. Dessa tyckte det var ashäftigt att vara polare med "Galningen" och därmed vara under hans beskydd. Att ha "Galningen" efter sig och veta att man kan åka på stryk så fort han får syn på dig kan inte ha varit roligt för dom som råkat ut för "Galningens" (oerhört långsynta) vrede. Alla var livrädda att råka ut för "Galningen", eller att man skulle råka reta upp "Galningens" lakejer som då automatiskt skull lipa för "Galningen" som då direkt satte upp personen på sin "dödslista". Hur som helst...i lakejernas ögon så var "Galningen" den absolut tuffaste, bästa, häftigaste och ballaste killen i stan. Han var deras gud, han var okrossbar. Men, min teori är att "Galningen" fick psykbryt och hamnade i psykiatrisvängen. Detta, att bli "psykfall", var nog det mest ohäftiga som kunde hända i lakejernas ögon. Istället för att säga sanningen när folk frågade vart "Galningen" tagit vägen, så ljög lakejerna och sa att han tagit livet av sig. Tror det kan vara så enkelt. Dom tyckte det var pinsamt att han blivit ett psykfall och behövde vård.
Citera
2005-11-08, 13:14
Medlem
Hur pass mycket info har du om galningen? Namn, ålder, tidigare adress etc? Ju mer du kan luska ut där har du användning för om du ska kolla med skatteverket. Har du övervägt om han har fått skyddad identitet?
Citera
2005-11-08, 13:17
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Hur pass mycket info har du om galningen? Namn, ålder, tidigare adress etc? Ju mer du kan luska ut där har du användning för om du ska kolla med skatteverket. Har du övervägt om han har fått skyddad identitet?

Endast namn och ålder
Citera
2005-11-08, 13:31
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Endast namn och ålder
Det räcker med namn (och eventuellt folkbokföringsort om namnet är vanligt) för att få reda på personnumret. Det är offentlig handling. Ring skatteverket och begär folkbokföringen.
Citera
2005-11-08, 13:34
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det räcker med namn (och eventuellt folkbokföringsort om namnet är vanligt) för att få reda på personnumret. Det är offentlig handling. Ring skatteverket och begär folkbokföringen.

Har rsv skyldighet att meddela "Galningen" att någon begärt ut hans persnr?
Citera
2005-11-08, 13:38
Medlem
Gothenburgers avatar
Adress- och namnförfrågan - direktval 8101

Du kan göra adress- och namnförfrågningar när du känner till personnummer på den/de du söker. Varje samtal får innehålla högst åtta personnummer.

Ring servicetelefonen 020-567 000, med direktval 8101. Du får svar via fax inom 15 minuter efter samtalet under dagtid.

Gör så här:

Ring servicetelefonen 020-567 000.
Välj direktval 8101.
Knappa in ditt faxnummer.
Ange personnummer med tio siffror, max åtta stycken.
Svar kommer till din fax inom 15 minuter efter samtal.
Svar skickas vardagar 8.00-18.00.
Frågor som kommer in på annan tid (18:00 - 08:00) besvaras följande dag. --------------------------------------------------------------------------

Måste ha personnumret :-(
Citera
2005-11-08, 13:45
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Måste ha personnumret :-(

Nej, det måste man inte.
Från Föreningen för grävande journalisters lathund:
Citat:
Ursprungligen postat av www.fgj.se
Personnummer
Myndighet: Skatteverket
Hemsida: www.skatteverket.se/folkbokforing
Begär: Folkbokföringen
Du måste veta: Ovanligt namn eller namn, ungefärligt födelseår och bostadsort.
Tel: 0771-567 567
Fax:
Sparas: För alltid
Öppet:
e-post:
Sekretess: Ingen. 6 000 personer har skyddat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto