• 1
  • 2
2015-12-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Det har varit mycket fusk med Rot. Allt måste vara specat. Är det inte det ska du begära en ny faktura. Bortforsling av material berättigar t ex inte till Rot.

Njae detta stämmer inte. Skatteverket vill ha timmarna för arbetet specat på fakturan men om företaget kört material och räknar detta som arbetskostnad så är det omöjligt för skatteverket att checka detta.

material och reskostnader är ej rotavdragsgillt

arbetstid är rotavdragsgillt

material och reskostnader kan man genom kvitton speca men arbetstid är svårare om man inte har stämpelkort på arbetsplatsen.
Citera
2015-12-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Njae detta stämmer inte. Skatteverket vill ha timmarna för arbetet specat på fakturan men om företaget kört material och räknar detta som arbetskostnad så är det omöjligt för skatteverket att checka detta.

material och reskostnader är ej rotavdragsgillt

arbetstid är rotavdragsgillt

material och reskostnader kan man genom kvitton speca men arbetstid är svårare om man inte har stämpelkort på arbetsplatsen.

Skatteverket gör en rimlighetsbedömning. Är arbetskostnaden orimlig i förhållande till utfört arbete blir det inget avdrag. Beslutet kan inte överklagas.
Citera
2015-12-12, 22:22
Medlem
Citat:
Skatteverket gör en rimlighetsbedömning. Är arbetskostnaden orimlig i förhållande till utfört arbete blir det inget avdrag. Beslutet kan inte överklagas.

Det är inte Skatteverkets roll att bedöma om en affär som accepterats av en köpare är rimlig eller ej.
Om jag tex bygger en vägg hos en kund och timkostnaden blir 1500:- timmen och Mao tjänar storkovan betalar Skatteverket lik förbannat ut roten precis som om jag bygger en vägg och timkostnaden blir 150:- i timmen för allt gick åt helvete och jag går fetback.

Dom bryr sig heller inte om materialvinster eller annat tjafs. Så länge Skatteverket får in det underlag dom vill ha godkänns utbetalning . Jag har aldrig varit med om något annat .
Citera
2015-12-12, 22:40
Medlem
Citat:
Det är inte Skatteverkets roll att bedöma om en affär som accepterats av en köpare är rimlig eller ej.
Om jag tex bygger en vägg hos en kund och timkostnaden blir 1500:- timmen och Mao tjänar storkovan betalar Skatteverket lik förbannat ut roten precis som om jag bygger en vägg och timkostnaden blir 150:- i timmen för allt gick åt helvete och jag går fetback.

Dom bryr sig heller inte om materialvinster eller annat tjafs. Så länge Skatteverket får in det underlag dom vill ha godkänns utbetalning . Jag har aldrig varit med om något annat .

Kontrollerna har skärpts.
Citera
2015-12-12, 23:05
Medlem
Citat:
Kontrollerna har skärpts.

Hur menar du? Menar du att Skatteverket skall se till att timpriset inte blir för högt på en offert genom att neka utbetalning . Isåfall har dom effektivt raderat fast pris offerter vilket 95% av kunderna vill ha. Helt bisarrt att skattmasar tros kunna bedöma vad som är "rimlig" ersättning.
Citera
2015-12-13, 19:49
Medlem
Citat:
Hur menar du? Menar du att Skatteverket skall se till att timpriset inte blir för högt på en offert genom att neka utbetalning . Isåfall har dom effektivt raderat fast pris offerter vilket 95% av kunderna vill ha. Helt bisarrt att skattmasar tros kunna bedöma vad som är "rimlig" ersättning.

Låt mig ta ett väldigt enkelt Exempel:
En kund köper ett värmesystem inkl installation. Värmesystemet kostar 80 000.
När fakturan kommer står det
Värmesystem 50 000
Arbetskostnad 50 000
Totalt 100 000
Det är orimligt.
Företaget har flyttat kostnader från värmesystemet till arbetskostnaden vilket ger större ROT-avdrag.
Men jag vill poängtera att det är kundens ansvar att godkänna fakturan. Om inte avdraget beviljas får företaget begära återbetalning från kunden.
Det är alltså kunden som råkar illa ut om fakturan inte stämmer med det som är utfört och om fusket uppdagas.
Citera
2015-12-14, 17:33
Medlem
Citat:
Firmans ansvar att fakturera innan årsskiftet . annars får dom ta smällen på roten med tanke på hur dom formulerat sig .

vårt företag använder sig av följande :

pris totalt: x kr
arbetskostnad x kr
materialkostnad x kr
bilkostnad x kr

arbetskostnad efter rot om detta kan nyttjas X/2

totalt pris om rot avdrag kan utnyttjas : x kr

Du är skyldig att betala fakturan i tid så företaget kan skicka in sin anmälan om rot till skatteverket före den sista januari 2016. men det förutsätter förstås att du får den

nej det är inte firmans ansvar. betalar han inte innan nyår så kommer roten räknas om.

kontakta firman och klargör för dom att vill ha fakturan genast
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in