2015-12-11, 19:52
Medlem
Hejsan, min chef och jag har börjat fundera på detta med att använda företagets bilar privat. Oftast i min bransch görs det redan, men ingen betalat för det och hoppas att det inte kommer fram. Men har nu funderat på att börja vara ärlig med saken bara för att det är roligare med att vara ärlig.

Så tänkte kolla vilka möjligheter som finns, bilarna som finns i företaget används till företagets verksamhet, och är anpassad rent utrustningsmässig till detta, väldigt anpassat. Det är dock personbilar. Det som finns är väl enbart att man förmånsbeskattar bilen, men har försökt googla och förstår inte allt. Verkar vara skillnad på tjänstebil och företagsbil. Kan någon förklara detta på ett enkelt sätt, och gärna försöka förklara vad det skulle kosta mig och vad det skulle kosta min chef.
Citera
2015-12-11, 20:06
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Hejsan, min chef och jag har börjat fundera på detta med att använda företagets bilar privat. Oftast i min bransch görs det redan, men ingen betalat för det och hoppas att det inte kommer fram. Men har nu funderat på att börja vara ärlig med saken bara för att det är roligare med att vara ärlig.

Så tänkte kolla vilka möjligheter som finns, bilarna som finns i företaget används till företagets verksamhet, och är anpassad rent utrustningsmässig till detta, väldigt anpassat. Det är dock personbilar. Det som finns är väl enbart att man förmånsbeskattar bilen, men har försökt googla och förstår inte allt. Verkar vara skillnad på tjänstebil och företagsbil. Kan någon förklara detta på ett enkelt sätt, och gärna försöka förklara vad det skulle kosta mig och vad det skulle kosta min chef.

Förmånsbil, du betalar all bensin men får dra (via körjournal som är något jobbig att fylla i). Du betalar av bilen enligt förmånsvärdet (men detta är innan skatt så det blir förmånligt för företaget som i praktiken betalar av bilen och för dig någorlunda jämfört med att du köpt bilen och betalat ett lån) Men du äger ju inte bilen det gör företaget så köper man en bra bil med bra andrahandsvärde så kan företaget tjäna (eller inte förlora så hemskt mycket på det).

Företaget köper ju bilen och får dra skatt osv men behöver samtidigt stå för alla kostnader typ service, försäkring, biltvätt, däck osv osv.
I många fall vinner du lite och företag lite på detta. Du får en ny bil, behöver enbart betala bränsle privat. Företaget kan dra lite skatter har lite tillgångar osv osv...
Exakt vad du eller företaget får betala är ju beroende på bil/försäkring/(lån)? osv... svårt att säga...

Någon annan kanske har mer att tillföra dock... jag är ingen expert...

----edit
Kanske dock sällan företaget vinner... Men då det är dom som äger bilen brukar dom göra en reklampelare av den och då blir det väl en "vinst"...
Senast redigerad av 4yoonly 2015-12-11 kl. 20:13.
Citera
2015-12-11, 22:02
Medlem
Men jag vill ju inte betala bensinen för när den används i arbetet, min privata bensin för runt 15 mil i veckan, ok. Men inte bensinen för arbetet, runt 5k mil/år, blir ju snordyrt.
Citera
2015-12-11, 22:07
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Du kommer åka på förmånsvärdet för bilen dvs skatt för förmånen. Kolla SKV på bilmodellen så ser du vad månadskostnaden är. När ni köper bil på firman får ni bara dra halva momsen men om all extra utrustning installeras efter säg 6 månader kan ni dra full moms på extra utrustningen.
Citera
2015-12-11, 22:22
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Du kommer åka på förmånsvärdet för bilen dvs skatt för förmånen. Kolla SKV på bilmodellen så ser du vad månadskostnaden är. När ni köper bil på firman får ni bara dra halva momsen men om all extra utrustning installeras efter säg 6 månader kan ni dra full moms på extra utrustningen.

Halv moms gäller förutsatt att företaget leasar en personbil.

Köper de personbilen får de inte dra någon moms.

Köper företaget däremot en bil som har luftspalt mellan hytt och flak/bagage t.ex pickup får företaget dra av hela momsen.
Citera
2015-12-11, 22:24
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Men jag vill ju inte betala bensinen för när den används i arbetet, min privata bensin för runt 15 mil i veckan, ok. Men inte bensinen för arbetet, runt 5k mil/år, blir ju snordyrt.

Det fungerar oftast så att ni har ett t.ex statiol företagskortet bilen tankad alltid med detta så företaget betalar detta.

Varje dag fyller du i körjournal som du varje månad skickar in.

I körjournalen står det hur många mil du kört privat.

Då kan företaget ha en fast kostnad för detta t.ex 10 kr per mil.

Så du betalar självklart endast för dina privata mil.

Betalar företaget din privata bensin blir du förmånsbeskattad för det också.
Citera
2015-12-11, 23:19
Medlem
Ollonbos avatar
Själv har jag en ren tjänstebil, åker bra i tjänsten med den.
Körjournal på varje meter, du behöver inte förmånsbeskatta den.
Du får åka max 10 resor eller 100mil privat i den.
Alltså inga resor till och från arbetet.

Kan vara ett krav men är lite osäker på att du måste ha en privat bil också.
Jag har en privat med annat drivmedel så inte SKV ska misstänka tjuvtankningar.
Citera
2015-12-12, 00:25
Medlem
Ollonbo har klart och tydligt informerat om vad som gäller en renodlad företagsbil, så det behöver vi inte gå in på närmare. I övrigt är det tämligen virriga uppgifter i tråden om förmånsbil, momsavdrag mm har inget med förmånsbil att göra, det hänger mest samman med hur bilen finansieras och i vilken bransch den används. Grundidén med en förmånsbil är att den används såväi i tjänsten som privat, samtliga kostnader bestrids av företaget, dock ej bränsle. Den som disponeras bilen privat får betala skatt efter vilket förmånsvärde som den belastats med. Denne betalar vanligtvis initialt allt bränsle och får efter redovisning ersättning för den del som körts i tjänsten av företaget, detta efter schablon (det skiljer mellan bensin- och dieselbilar). Det går även att ha bränsleförmån som komplement, då skall företaget även tillhandahålla allt bränsle, men för den körsträcka bilen används privat betalas skatt på det faktiska värdet av inköpt bränslemängd i proportion till tillryggalagd sträcka och med förmånen uppskriven 20%.
Citera
2015-12-12, 09:43
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Själv har jag en ren tjänstebil, åker bra i tjänsten med den.
Körjournal på varje meter, du behöver inte förmånsbeskatta den.
Du får åka max 10 resor eller 100mil privat i den.
Alltså inga resor till och från arbetet.

Kan vara ett krav men är lite osäker på att du måste ha en privat bil också.
Jag har en privat med annat drivmedel så inte SKV ska misstänka tjuvtankningar.

Det där med privat bil är lite halvt om halvt.

Det finns inget egentligen som säger att du måste ha en.

Det är dock väldigt bra att ha en eftersom det blir mer trovärdigt att du använder företagsbilar korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in