Citat:
Ursprungligen postat av
Raffeboy
Hejsan, min chef och jag har börjat fundera på detta med att använda företagets bilar privat. Oftast i min bransch görs det redan, men ingen betalat för det och hoppas att det inte kommer fram. Men har nu funderat på att börja vara ärlig med saken bara för att det är roligare med att vara ärlig.
Så tänkte kolla vilka möjligheter som finns, bilarna som finns i företaget används till företagets verksamhet, och är anpassad rent utrustningsmässig till detta, väldigt anpassat. Det är dock personbilar. Det som finns är väl enbart att man förmånsbeskattar bilen, men har försökt googla och förstår inte allt. Verkar vara skillnad på tjänstebil och företagsbil. Kan någon förklara detta på ett enkelt sätt, och gärna försöka förklara vad det skulle kosta mig och vad det skulle kosta min chef.
Förmånsbil, du betalar all bensin men får dra (via körjournal som är något jobbig att fylla i). Du betalar av bilen enligt förmånsvärdet (men detta är innan skatt så det blir förmånligt för företaget som i praktiken betalar av bilen och för dig någorlunda jämfört med att du köpt bilen och betalat ett lån) Men du äger ju inte bilen det gör företaget så köper man en bra bil med bra andrahandsvärde så kan företaget tjäna (eller inte förlora så hemskt mycket på det).
Företaget köper ju bilen och får dra skatt osv men behöver samtidigt stå för alla kostnader typ service, försäkring, biltvätt, däck osv osv.
I många fall vinner du lite och företag lite på detta. Du får en ny bil, behöver enbart betala bränsle privat. Företaget kan dra lite skatter har lite tillgångar osv osv...
Exakt vad du eller företaget får betala är ju beroende på bil/försäkring/(lån)? osv... svårt att säga...
Någon annan kanske har mer att tillföra dock... jag är ingen expert...
----edit
Kanske dock sällan företaget vinner... Men då det är dom som äger bilen brukar dom göra en reklampelare av den och då blir det väl en "vinst"...