2015-12-12, 23:35
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
En tjej i lågstadiet har inte så mycket kraft i en spark. Ett foster är relativt starkt skyddat. Tror inte det är fara för missfall eller fosterskador.
Kanske inte men 1) Det finns definitivt en risk, 2) en lågstadieunge som sparkar folk i magen och 3) dessutom någon som är gravid. Det säger en hel del om hur förråad skolan har blivit de senatse åren
Citera
2015-12-13, 13:07
Medlem
Ted.Wallaces avatar
Tycker det är minst lika dåligt av kvinnan. Hon måste vetat om hur bråkig ungen är och ändå utsätter hon sitt barn för den här risken.
Citera
2015-12-13, 13:59
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Wallace
Tycker det är minst lika dåligt av kvinnan. Hon måste vetat om hur bråkig ungen är och ändå utsätter hon sitt barn för den här risken.

Du är ju mer än lovligt skadad om du tycker att en lärare ens ska behöva tänka på det där. Det har isåfall brustit i rutiner, och ungen borde vara bevakad av personal konstant. Läraren har inte gjort något fel någonstans.
Citera
2015-12-14, 16:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja du har nog rätt, jag tolkade det kanske fel. Det lät lite lustigt dock.

"Är det aktuellt att flytta eleven till en annan skola?
- Det kan vara ett alternativ, säger rektorn."

Fast skolan kan inte skicka eleven till en särskola utan föräldrarnas medgivande. Troligen har de nekat detta eftersom de anser att flickan skall gå i den skola där hennes kompisar går.

Så länge som flickan går kvar i en vanlig klass så finns det inga extraresurser att få eftersom Göteborg inte ger detta annat än i invandrarområden. Så troligen går denna flicka i en skola som inte ligger i ett invandrarområde.

Det man brukar göra i dessa sammanhang är att placera flickan i en annan skola som har särskoleklasser och formellt skriva in henne i särskolan (och därmed få tillgång till de statliga pengar som finns för extra stöd) men låta henne till största delen gå i en vanlig klass. Dessa klasser får då två lärare till största delen av dagen där den ena är stödlärare för barnet med särskilda behov.
Citera
2015-12-14, 16:19
Medlem
Göteborg alltså. Signalement på GM?
Citera
2015-12-15, 01:36
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Wallace

Så hon borde gå hemma utan lön, kanske hamna i ekonomisk kris, för att skydda sitt barn mot eventuella skador? Smartjävel.

Du verkar inte veta hur systemet fungerar. Gravida kvinnor får inte arbetsvägra eller gå hem med graviditetspenning eller sjuklön hur som helst. Allvarlig fara för egen säkerhet kan resultera i att man får graviditetspenning, men det gäller inte en utåtagerande lågstadieunge. Den enda jag känner som fått gå hem för det arbetade på Rättspsyk och blev hotad av flera intagna.

Sjuklön gäller endast sjukdom och en normal graviditet godkänns inte. Vid både graviditetspenning och sjuklön är Försäkringskassan stenhård, som med allt annat.

Tycker hursomhelst att det låter otäckt. Man förväntar sig inte att en elev ska ta till sådant våld mot en lärare. Det är verkligen rått.
Citera
2015-12-15, 02:26
Medlem
Har kanske skrivits tidigare eller i artikeln men eleven kanske inte visste om att läraren var gravid
Citera
2015-12-15, 14:09
Medlem
VadFanKulOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampute
Vill vi diskutera läraren och eleven och det eventuella brott som denna händelse innefattar?

Eller vill vi sparka på skolsystemet?

Nej, vi (jag) vill sparka på de demoner som alstrar dessa biologiska vapen och de krafted som uppmuntrar bruket av dem. I huvudet, tills de alla avlider. Det samma med djurens befrielsefront som tror att problemets natur är generell.
Citera
2015-12-15, 20:56
Medlem
obbelitos avatar
Ang att bli inskriven på särskolan så är (iaf var) det så att det funkar tvärtom mot vad man kan tro, föräldrar kan närsomhelst om de vill ta ur sina barn ur särskolan och placera i vanlig klass. För att bli antagen till särskolan krävs däremot en utredning från barnhabiliteringens barnpsykologer osv. Inte bara att skriva in folk på särskola som jag minns det.
Citera
2015-12-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tyckte det var rätt spektakulärt att en möjlig lösning är att flytta eleven till en annan skola.

Typ vi har en bomb som tickar.... Ah jag vet vi lämnar den till grannen! Bra idé!
För att vara Sverige är det faktiskt ganska spektakulärt. Vi har ju en rutin av att flytta offren annars.
Tex om våldtäkt sker.
Citera
2015-12-18, 18:32
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Du tror seriöst att, efter att det klart och tydligt framgår i artikeln att eleven kommer flyttas till en skola där h*n kommer att få professionell hjälp, att de bara kommer skicka hen till en random skola i en annan del av staden?

Då hade dom i sådana fall hunnit ändra artikeln, det framgick inte alls klart och tydligen när jag läste den. Men visst jag var nog lite snabb (som jag även skrev i de efterföljande kommenterar som du missade att läsa?).
Citera
2025-01-07, 18:03
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Låter hemskt. Lite citat:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2924903-barn-sparkade-gravid-larare-i-magen

Vad tror ni om detta?
Det är väl klart att det är skillnad om eleven är 7 eller 17.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in