2005-11-13, 17:04
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#När vi i detta forum talar om vetenskap så är det naturvetenskap och matematik vi menar. Man kan ju diskutera benämningen på detta forum eftersom 'forskning' och 'vetenskap' skulle kunna handla om humanistisk forskning och vetenskap men som sagt är det matematik, teknik och naturvetenskap vi sysslar med. Det skulle för övrigt vara en bättre benämning på detta underforum.

intressant påstående vad grundar du det på, har du någon för tur när det gäller tolnkning av vetenskap, där vissa anses vara bättre än andra

Det är möjligt att jag har fel, men det verkar onekligen som att trådar som handlar om naturvetenskapliga, matematiska eller tekniska ämnen (med vissa undantag) hamnar i detta forum medan trådar inom litteraturvetenskap, filmvetenskap, ekonomiska vetenskaper, etc hamnar i andra forum.

Finns det på flashback tydliga definitioner av de olika underforumens ämnesavgränsing eller är detta något man ska utläsa från forumets namn? Kanske kan en moderator förtydliga?
Citera
2005-11-13, 21:29
Medlem
dIRe_s avatar
Beskrivningen av detta forum är.
Forskning, vetenskap och teknologi
Diskussioner om nya rön och forskningsresultat
Forumet är enligt min tolkning till för all slags vetenskap, men eftersom områdena humaniora och samhällsvetenskap egna forum så har detta forum i praktiken blivit ett forum enbart för naturvetenskap.

Jag ska höra mig i Outlaw, men under tiden så kommer jag att tillåta alla slags vetenskapsmän/kvinnor i omröstningen.

Max Weber och Karl Marx är godkända, men de har fortfarande en nominering för lite.
Citera
2005-11-13, 21:35
Medlem
dIRe_s avatar
Uppdaterat:

Följande personer är klara för finalen:
Albert Einstein
Charles Darwin
Edwin Hubble
Francis Harry Compton Crick / James Dewey Watson
Galileo Galilei
Isaac Newton
James Clerk Maxwell
Johann Carl Friedrich Gauss
Leonard Euler
Leonardo da Vinci
Marie Curie / Pierre Curie
Niels Bohr
Nikola Tesla
Richard Feynman

Följande personer har en nominering var:
Andrew Wiles
Aristoteles
Arkimedes
Augustin Louis Cauchy
Barbara McClintock
Blaise Pascal
Carl Friedrich Gauss
Carl von Linné
Carl Willhelm Scheele
Claude Louis Marie Henri Navier / George Gabriel Stokes
Dmitrij Mendelejev
Erwin Schrödinger
Ignaz Semmelweiss
Jean Baptiste Joseph Fourier
Karl Marx
Lev Davidovich Landau
Linus Pauling
Louis Pasteur
Max Weber
Michael Faraday
Stephen Hawking
Thomas Alva Edison
Werner Heisenberg
Victor Grignard

Nomineringstråden avslutas inatt kl 23:59
Citera
2005-11-13, 22:09
Medlem
Saltas avatar
Stephen Hawking, för jag har en bok som han skrivit.
Citera
2005-11-13, 22:14
Medlem
evolutes avatar
Off topic (för sista gången): Jag startade en diskussionen i Flashback om ämnesavgränsingen på detta forum eftersom jag tycker det är en viktig fråga, inte minst för moderatorer som ska flytta/låsa/slänga trådar på grundval av bl a vad som är passande för forumet.

Ämnesavgränsning inom Forskning, Vetenskap och Teknologi

On topic: Det är roligt att alla härliga 1700- och 1800-talsmatematiker har fått röster. När man börjar intressera sig för matematik är det ju dessa härliga herrar som gör ett starkt intryck.
Citera
2005-11-14, 00:02
Medlem
dIRe_s avatar
Nomineringstråden är nu avslutad. Finaltråden kommer inomkort.

Följande personer gick vidare:

Albert Einstein
Charles Darwin
Edwin Hubble
Francis Harry Compton Crick / James Dewey Watson
Galileo Galilei
Isaac Newton
James Clerk Maxwell
Johann Carl Friedrich Gauss
Leonard Euler
Leonardo da Vinci
Marie Curie / Pierre Curie
Niels Bohr
Nikola Tesla
Richard Feynman
Stephen Hawking
Citera
2005-11-14, 03:16
Medlem
Karl Marx - hans inflytande över politik, kultur, ekonomi och vetenskap är större än dom flesta tror. Att vissa av hans efterföljare varit idioter är en helt annan sak.

Ernest Mandel - ekonom som har skrivit en hel del vettigt om marxismens roll i dagens värld.

Håkan Blomqvist - Historiker på Södertörns högskola som skrivit mycket vettigt om arbetarklassens historia. Förövrigt en oerhört entusiasmerande föreläsare och en trevlig prick i största allmänhet.

Albert Einstein - utan hans livsverk hade vetenskapen fortfarande legat på 1800-talsnivå.

Tyko Brahe - Dansk forskare som pissade i hjäl sig. Punk...

Edit: Oj, det var visst redan försent. Aja, jag låter inlägget stå kvar i alla fall.
Citera
2005-11-14, 18:20
Medlem
Saltets avatar
Wolfgang Pauli

lite förvånande att ingen nämnt Wolfgang Pauli (1900 - 1958).
han redovisade sin fantastiska Pauli-princip, men framför allt lyckades denne eminente underhållare med bedriften att hålla humöret uppe hos deltagarna på dessa vanligen mördande tråkiga fysikkonferenser. kollegorna kom i extas när Pauli anlände.

annars är ju Einstein helt outstanding.
Citera
2005-11-14, 21:29
Medlem
Paul Dirac borde vara med.
Citera
2005-11-14, 21:56
Medlem
Får man...

...föreslå ett jumbopris? Åt de vetenskapsmän/kvinnor som ägnat sig åt klandervärd forskning.

Jag nominerar härmed Edward Teller till detta pris. För att han passionerat vigde sitt liv åt vapenforskning, samt att han utan minsta tvekan angav sina kollegor som kommunister åt HUAC under McCarthyismens mörkaste dagar.:thumbsdow
Citera
2005-11-17, 20:49
Medlem
Cuprums avatar
Jag vill nominera Robert Wilhelm Bunsen. förbättrade bunsenbrännaren, uppfan tillsammans med kirchhoff spektranalysen och upptäckte metallerna rubidium och cerium, uppfann iskalorimetern som mäter mteallers specifika värmekapacitet och att han fortsatte med hans riskabla experiment(han dog nästan av arsenikförgiftning). han framställde många rena metaller med elektrolys(fast kanske inte så originellt). när han pensionerades i 78-års ålder fortsatte han med geologi som var en stor hobby, gillar hans vilja och anda
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in