Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2023-06-27, 13:29
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Vill du vara på din vakt, och titta dig bakom axeln varje gång du går utanför lägenheten? Tacka ja
Vill du känna dig trygg så fort du kliver ut utanför porten? Tacka nej
Citera
2023-06-27, 13:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Tycker att du ska åka dit en vardagkväll efter Kl 21.00 och känna på atmosfären.

Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Vill du vara på din vakt, och titta dig bakom axeln varje gång du går utanför lägenheten? Tacka ja
Vill du känna dig trygg så fort du kliver ut utanför porten? Tacka nej
Är det så illa i Bredäng nuförtiden?
Citera
2023-06-27, 13:35
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det så illa i Bredäng nuförtiden?
Droger, WT-folk och invandrare. Ingen utopi i mina ögon.
Citera
2023-06-27, 13:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Droger, WT-folk och invandrare. Ingen utopi i mina ögon.
Det var ju synd.
Minns på mitten av 90-talet när man slog sig ner på La Prima Pizzeria och bara njöt.
Citera
2023-06-27, 13:45
Medlem
Det beror väl på vad din standard är. Jag har bott i Sätra och är rätt insatt i området pga det.

Är det noggrer och babbar överallt? Absolut

Är det skottlossningar varje natt? Nej knappast

Riskerar du livet att bo där? Inte mer än någon annanstans

Är du desperat tycker jag du ska köra hårt. Du kan ju alltid byta den om ett år eller två.

Totalt lär väl hyra + hemförsäkring + el gå på 8200 kanske. Ett tips om du pluggar, eller om du har lust att ljuga om att plugga, är att gå med i ett fackförbunds studentgren. Finns Unionen, Fackförbundet ST och Vision, mfl. Dessa brukar ha rabatter på hemförsäkringen mha avtal med If och liknande. De kollar inte om du faktiskt är student eller inte.
Citera
2023-06-27, 13:49
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Så farligt är det inte. Invandrartätt och kriminellt, ja.

Kan upplevas som obehagligt och är man inte van vid dessa miljöer och ser ut som ett/utstrålar offer så ökar säkert risken markant.

Men det är absolut inte värt att pynta 7700kr för en 1a exkl. vatten.

Kanske för folk har sina brusher, kusiner och annat pack i området men som svensk utan anknytning - aldrig i livet.
Citera
2023-08-10, 11:13
Medlem
Russofils avatar
Bodde i Bredäng förra året och det var hur lungt som helst. Blandad befolkning av östeuropeiska och icke-vita invandrare. Hemköp är fin där.
Citera
2023-08-11, 12:01
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Ett av de bättre "utsatta områden" enligt mig, känns som en bra kandidat till att gentrifieras genom att man omvandlar alla hyresrätter.
Bodde där i 2 år och kände mig aldrig otrygg på kvällen, är dock man.
Närliggande Sätra och Skärholmen är en annan historia.

Skulle dock aldrig bo där med barn, förutsätter att den som väljer att flytta dit är barnlös.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-08-11 kl. 12:04.
Citera
2023-10-09, 14:18
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Ett av de bättre "utsatta områden" enligt mig, känns som en bra kandidat till att gentrifieras genom att man omvandlar alla hyresrätter.
Bodde där i 2 år och kände mig aldrig otrygg på kvällen, är dock man.
Närliggande Sätra och Skärholmen är en annan historia.

Skulle dock aldrig bo där med barn, förutsätter att den som väljer att flytta dit är barnlös.

Att ha Skärholmen som postadress kan inte vara så trevligt.

Nej tack, dessa områden är fel sida av stan full utav skjutgalna MENA-människor.
Citera
2023-10-14, 19:31
Medlem
Har varit i Bredäng mycket pga kompisar som bott där tidigare när man pluggade. Tycker inte att det är särskilt farligt. Ganska fin natur, mycket grönt, lugnt och litet centrum. Även sena kvällar kändes det aldrig otryggt, mycket vanligt folk i rörelse sent på kvällen tack vare tunnelbanan som ligger mitt i området.

Mycket invandrare? Ja. Skräpigt, lite nedgånget och allmänt lite deppigt? Ja. Grupper av unga män som bara står och hänger (dvs gängkriminella)? Ja ibland. Ett utsatt område med sitt egna lilla gäng? Ja.

Inte precis ett förstahandsval men om man måste bo i ett utsatt område så är Bredäng ett av de bättre, kanske tom det bästa. Längre ut på röda linjen är dock katastrof, tror Bredäng är civilisationens sista utpost på röda. Bara att åka 5 min bort till Skärholmen så befinner du dig i ett riktigt ghetto.
Citera
2023-10-15, 12:24
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av physics_man
Har precis blivit erbjuden en lägenhet i Bredäng. Det är ett område som inte har så himla bra rykte och det är väl ingen dröm, men det är inte helt lätt att få en bostad i Stockholm.
För att inte bara gå på rykten åkte jag ut dit. Tyckte att det låg vackert till naturmässigt, men husen var inte de vackraste. Upplevde det som riktigt dött när jag var där. Såg inte många människor utanför centrumet på kvällen.
Eftersom jag inte har så lång tid på mig att bestämma mig så skulle jag gärna ha lite input från några andra, på grund av de dåliga ryktena. Kan man känna sig trygg om man åker hem sent på kvällen/natten och sedan går hem till lägenheten? Är det något annat jag bör tänka på? Har absolut inga problem med människor med utländskt ursprung om de sköter sig.

Bredäng i siffror:
https://start.stockholm/globalassets/start/om-stockholms-stad/utredningar-statistik-och-fakta/statistik/omradesfakta/soderort/skarholmen/bredang.pdf
Citera
2025-11-20, 09:28
Medlem
1c9r5s avatar
Nu då? Någon tanke kring boendena vid Frimurarvägen?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in