Citat:
Ursprungligen postat av
physics_man
Har kanske något på gång i Vällingby också. Vad skulle ni välja mellan Bredäng och Vällingby?
Vällingby ligger ju ännu längre bort med tunnelbanan..
Bredäng alla dar i veckan. Mest pga avstånd, men också pga omgivningar. Har bott på Södermalm, i Vasastan, i Bromma, i Hässelby, Telefonplan, i Bredäng under ett gäng år i Sthlm
Och som hazzo säger, Bredäng är lite tudelat med allt i från "miljonprograms" höghus, till "låghus", till "90-tals höghus" och "villa-bebyggelse". Vilket ger det en viss mix och bidrar till att det känns lite "lagom" - dvs det är ingen total klaustrofobisk känsla, beroende på vart man bor, och vart man väljer att röra sig.
Plussidan som jag och min familj upplevde var närhet till Mälarhöjdsbadet, trevliga grönområden, mycket barnfamiljer, nära till tricken, lagom restid, trevliga promenadstråk både in mot stan och ut mot Skärholmen, nära till diverse shopping (Skärholmen, Kungens Kurva etc). Nära till E4:an/Essingeleden vilket passade våra jobb, vårt umgänge med kompisar etc.
Samt att under vår tid i Sthlm så hade vi en "regel" gällande tuben - max 20min till centralen.
Vilket tar dig till "Söder" på 10-15min. De där +10 till Vällingby kan vara ack så dryga...
Under vår tid i Bredäng så upplevde vi aldrig något negativt (!) - eller, jo, ett bilinbrott (thats it!) och då kan jag säga att det kunde hända även på Södermalm och i Bromma...
Vidare så skall du nog betänka att vi skriver 2015-12-17, gråväder - de flesta bostadsområden ter sig lite gråa och trista idag, och inte så mycket folk i rörelse.
De flesta stadsdelar i Sthlm brukar ändra karaktär om vi istället skriver 2016-07-01, solen skiner, träden är gröna, folk i rörelse.
Skulle ge Bredäng en chans!
mvh