Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-10, 19:43
Medlem
Har precis blivit erbjuden en lägenhet i Bredäng. Det är ett område som inte har så himla bra rykte och det är väl ingen dröm, men det är inte helt lätt att få en bostad i Stockholm.
För att inte bara gå på rykten åkte jag ut dit. Tyckte att det låg vackert till naturmässigt, men husen var inte de vackraste. Upplevde det som riktigt dött när jag var där. Såg inte många människor utanför centrumet på kvällen.
Eftersom jag inte har så lång tid på mig att bestämma mig så skulle jag gärna ha lite input från några andra, på grund av de dåliga ryktena. Kan man känna sig trygg om man åker hem sent på kvällen/natten och sedan går hem till lägenheten? Är det något annat jag bör tänka på? Har absolut inga problem med människor med utländskt ursprung om de sköter sig.
Citera
2015-12-10, 19:57
Medlem
teflonpannan69s avatar
Bredäng är ett helt ok område beroende på din allmänna standard. Vissa fastigheter med omnejd har sämre rykte och vissa har bättre. Ifall du rör dig i centrum nattetid måste du som regel kasta ett öga bakom dig. Ifall du är steetsmart med någorlunda sunt förnuft bör det inte vara några större problem heller. Annars är det ett relativt sjysst område jämfört med många andra förorter.

Som regel brukar man säga att Mälarhöjden är civilisationens sista utpost på den delen av röda linjen. Bredäng ligger nånstans i gränslandet mellan civilisationen som vi känner till den och en alternativ Max Max värld. Alby, Norsborg, Hallunda och jämförbara förorter på de andra tunnelbanelinjerna är definitivt sämre enligt min erfarenhet.

Summan av kardemumman är att det får betraktas som en del av "orten", men det är definitivt en sjystare sådan. Ifall du inte har rimlig chans på någon bättre lägenhet närmare innerstaden tycker jag definitivt att du bör ta denna.
Citera
2015-12-10, 20:10
Avstängd
Xer0s avatar
Är en del babbar där, men mälarhöjden är ganska svenne banan och det ligger precis bredvid.
Jag skulle nog inte ta det, för långt i från stan för min smak.
Citera
2015-12-10, 20:41
Medlem
C0ws avatar
Har aldrig bott i Bredäng, men har hängt rätt mycket där eftersom jag har ett gäng kompisar som bor där.

Hade själv dragit gränsen vid Mälarhöjden, men Bredäng är väl ett rätt schyst ställe, det dåliga är att centrumet suger. Annars är det rätt fint tycker jag. Mälarhöjdsbadet som ligger i närheten är nice, brukar finnas en del folk där på sommrarna. Finns även ett litet utegym där. Sen är det ganska nära stan också, tar inte lång tid alls med t-banan.

Men, ja, om jag vore du så hade jag först och främst kollat på Mälarhöjden och närmre mot stan, men Bredäng duger ifall du inte hittar något.
Citera
2015-12-10, 20:46
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Bredäng är ett helt ok område beroende på din allmänna standard. Vissa fastigheter med omnejd har sämre rykte och vissa har bättre. Ifall du rör dig i centrum nattetid måste du som regel kasta ett öga bakom dig. Ifall du är steetsmart med någorlunda sunt förnuft bör det inte vara några större problem heller. Annars är det ett relativt sjysst område jämfört med många andra förorter.

Som regel brukar man säga att Mälarhöjden är civilisationens sista utpost på den delen av röda linjen. Bredäng ligger nånstans i gränslandet mellan civilisationen som vi känner till den och en alternativ Max Max värld. Alby, Norsborg, Hallunda och jämförbara förorter på de andra tunnelbanelinjerna är definitivt sämre enligt min erfarenhet.

Summan av kardemumman är att det får betraktas som en del av "orten", men det är definitivt en sjystare sådan. Ifall du inte har rimlig chans på någon bättre lägenhet närmare innerstaden tycker jag definitivt att du bör ta denna.

+1

Jag bor inte i Bredäng men rör mig ofta där både på dagen och kvällen och har aldrig varit orolig på något sätt. Nattetid har jag ingen personlig erfarenhet av. Jag skulle säga att Bredäng har ett oförtjänt dåligt rykte jämfört med andra förorter längs med röda mot Norsborg. Hyfsat nära till stan och väldigt nära till Skärholmen med ett större utbud av mataffärer och shopping. Jämfört med nästa station som är Sätra, så är Bredäng bättre på alla sätt och vis. I Sätra (men även Alby, Masmo, Hallunda, Fittja) så känns miljön runt omkring centrum oerhört mycket sämre. Jag håller dock med dig om att de flesta husen är för jävla fula.
Citera
2015-12-10, 20:58
Medlem
MorkaKrafters avatar
Det är helt ok. Finns värre förorter i stan. Till grannar kan du få hashrökande negrer, trevliga pensionärer, jobbiga blattefamiljer eller miljövänliga hipsters. Vill du inte ta tunnelbanan från Bredäng kan du ta dig till Mälarhöjden, Fruängen eller pendeln i Älvsjö relativt lätt. Har du bil finns risken att den kan brännas upp, om inte garage finns
Citera
2015-12-10, 21:05
Medlem
hazzos avatar
Det finns mer än ett Bredäng. Premiljonprogram orkestrerat av Fastighetsägarföreningan. Det privata initiativet till miljonprogrammet. Skivhus i sju? våningar placerade runt en markparkering. Skittråkigt.

Sedan har vi radhusen som ligger mot E4:an. De relativt nya radhusen vid Ålgrytevägen. Lite av en annan värld.
Citera
2015-12-10, 21:22
Medlem
Tack för många snabba svar
Det verkar ju helt ok iaf. Tror att jag ska försöka åka dit på dagen en gång också och försöka prata med lite folk innan jag bestämmer mig.
Citera
2015-12-11, 16:22
Medlem
Bodde i nåt år i Bredäng. Otroligt tråkigt faktiskt, men kändes ändå tryggt.

Värst är väl att det är en bit ut... kan du leva med det så är det nog okej.
Citera
2015-12-13, 01:14
Medlem
Har kanske något på gång i Vällingby också. Vad skulle ni välja mellan Bredäng och Vällingby?
Vällingby ligger ju ännu längre bort med tunnelbanan..
Citera
2015-12-16, 17:49
Medlem
Bredäng blir mer och mer poppis. Och vem har tid att vara petig och tänka "leta i Mälarhöjden istället.." när hyresmarknaden ser ut som den gör? Bredäng är dessutom mysigt och mataffären brukar ha riktigt shyssta priser. Nära till allt. Jag ser inga nackdelar. Hoppas du tackar ja
Citera
2015-12-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av physics_man
Har kanske något på gång i Vällingby också. Vad skulle ni välja mellan Bredäng och Vällingby?
Vällingby ligger ju ännu längre bort med tunnelbanan..

Bredäng alla dar i veckan. Mest pga avstånd, men också pga omgivningar. Har bott på Södermalm, i Vasastan, i Bromma, i Hässelby, Telefonplan, i Bredäng under ett gäng år i Sthlm

Och som hazzo säger, Bredäng är lite tudelat med allt i från "miljonprograms" höghus, till "låghus", till "90-tals höghus" och "villa-bebyggelse". Vilket ger det en viss mix och bidrar till att det känns lite "lagom" - dvs det är ingen total klaustrofobisk känsla, beroende på vart man bor, och vart man väljer att röra sig.

Plussidan som jag och min familj upplevde var närhet till Mälarhöjdsbadet, trevliga grönområden, mycket barnfamiljer, nära till tricken, lagom restid, trevliga promenadstråk både in mot stan och ut mot Skärholmen, nära till diverse shopping (Skärholmen, Kungens Kurva etc). Nära till E4:an/Essingeleden vilket passade våra jobb, vårt umgänge med kompisar etc.

Samt att under vår tid i Sthlm så hade vi en "regel" gällande tuben - max 20min till centralen.

Vilket tar dig till "Söder" på 10-15min. De där +10 till Vällingby kan vara ack så dryga...

Under vår tid i Bredäng så upplevde vi aldrig något negativt (!) - eller, jo, ett bilinbrott (thats it!) och då kan jag säga att det kunde hända även på Södermalm och i Bromma...

Vidare så skall du nog betänka att vi skriver 2015-12-17, gråväder - de flesta bostadsområden ter sig lite gråa och trista idag, och inte så mycket folk i rörelse.

De flesta stadsdelar i Sthlm brukar ändra karaktär om vi istället skriver 2016-07-01, solen skiner, träden är gröna, folk i rörelse.

Skulle ge Bredäng en chans!

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här