2015-12-10, 12:30
Medlem
Kvittning är en frivillig överenskommelse mellan riksdagspartierna som används när ledamöter av olika skäl inte kan delta i omröstningar i kammaren. Det innebär att lika många från de politiska blocken avstår från att rösta så att styrkeförhållandet mellan regeringen och opposition inte ska påverkas.

http://www.metro.se/
Citera
2015-12-10, 12:57
Medlem
Det finns en annan orsak till att förbjuda kvittning. Om man personröstar på någon som driver en viss fråga och kommer in i riksdagen där partiet sedan driver en annan linje så ska man inte kunna kvitta bort den man röstat in pga partipiskan. Det blir väldigt odemokratiskt.

Nu med den teknik som finns så kan riksdagsmannen ha en app så man kan rösta trots att man är utomlands.
Citera
2015-12-10, 13:17
Medlem
bergsturks avatar
Eftersom röstningar utanför partilinjen är så extremt ovanliga finns det öht inget behov av att ha 349 ledamöter i riksdagen. ALLA medlemmar av riksdagen är faktiskt överflödiga eftersom de bara är en kuliss för partiledningarna. Ett skådespel för att lura folk att debatter spelar roll.

När riksdagen mangrant röstade för massövervakning av sitt eget folk avslöjade de sig som de folk- och demokratifientliga, totalitära monster de är och gjorde sig själva irrelevanta.
Citera
2015-12-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Eftersom röstningar utanför partilinjen är så extremt ovanliga finns det öht inget behov av att ha 349 ledamöter i riksdagen. ALLA medlemmar av riksdagen är faktiskt överflödiga eftersom de bara är en kuliss för partiledningarna. Ett skådespel för att lura folk att debatter spelar roll.

När riksdagen mangrant röstade för massövervakning av sitt eget folk avslöjade de sig som de folk- och demokratifientliga, totalitära monster de är och gjorde sig själva irrelevanta.

Agreed skulle lika gärna ha alla partiledarna där och trycker på knappar och deras röst är värd lika mycket som deras parti fått i valet. Heck skulle lika gärna kunna ta in alla partier, även de under 4% spärren och låta dom trycka på knappar. Det är ytterst få som viker sig ifrån partiledningen ändå... Så varför inte ge Kalle Anka partiet sina 0.1% eller vad du nu hade lite spelrum
Citera
2015-12-10, 19:40
Medlem
Fredrik Malm röstade ja till FRA-lagen. Expressen frågar Fredrik Malm varför han röstade emot sitt löfte.– Det var mitt slentrianmässiga svar då, 2006. Det var min spontana reflektion, säger han.Och menar att han har fått djupare kunskap i ämnet sedan frågan kommit upp på den politiska dagordningen.– Det jag kan säga till den här killen är att mitt svar då, det frångick jag sen när frågan blev allt hetare.

Är det ett sviket vallöfte?
– Till honom, ja. Jag har full förståelse för om han känner sig sviken. Men jag vill med bestämdhet hävda att jag har inte drivit det här som en valfråga gentemot väljarna, säger Fredrik Malm. (TYCKER INTE MALM ATT DEN SVIKNE ÄR EN VÄLJARE ?)
Christian Fredriksson vill gärna fråga Fredrik Malm varför han röstade emot vad han lovade. Malm har inga problem att träffa Christian.
Men inte om Expressen är med. Malm som röstade ja till övervakning, vill själv inte att andra ska lyssna.
http://www.expressen.se/nyheter/han-svek-sitt-lofte-till-mig/
Citera
2015-12-10, 19:52
Medlem
Här måste slöjdläraren sätta betyg i musik. Politikerna är fullständigt galna.

http://www.svt.se/nyheter/legitimationen-gor-dig-inte-till-en-bra-pedagog
Citera
2015-12-10, 20:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Här måste slöjdläraren sätta betyg i musik. Politikerna är fullständigt galna.

http://www.svt.se/nyheter/legitimationen-gor-dig-inte-till-en-bra-pedagog

Beslutet att göra om läraryrket till ett medeltida skråväsende (lärarlegitimation) var ett av de mest idiotiska besluten som alliansen fattade under sina åtta år vid makten.

Detta sagt, så tror jag inte att ett förbud mot kvittning skulle ha hjälpt i det fallet, då jag har för mig att SD stödde dumheterna.

Generelllt vore ett förbud mot kvittning lika korkat som att lagstifta om DÖ, eftersom det skulle tvinga riksdagsledamöterna att rösta eller inte rösta på ett visst sätt. Ledamöternas rätt att rösta som de vill - även mot det egna partiet - är en grundbult i demokratin som vi bör slå vakt om.
Citera
2015-12-10, 20:08
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:

Jag har ibland tänkt tanken att anledningen till att vi har kvar Kungen är att det inte ska bli uppenbart att riksdagen inte uträttar något.
Citera
2015-12-10, 20:35
Medlem
”Ledamöternas rätt att rösta som de vill - även mot det egna partiet - är en grundbult i demokratin som vi bör slå vakt om”.

Camilla Lindberg som röstade nej till avlyssningslagen har hotats med att bli utfryst av bland annat folkpartiets gruppledare Johan Pehrson. En centerpartist fick kvitta ut sig när det gällde uranbrytning i Jämtland för att det gick emot hans övertygelse. Alltså borde det vara förbjudet med kvittning. (Varför ska en politiker kunna kvitta ut sig när en läkare kanske inte kan gå emot att tex göra abort mot sin övertygelse.)
Citera
2015-12-11, 00:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
”Ledamöternas rätt att rösta som de vill - även mot det egna partiet - är en grundbult i demokratin som vi bör slå vakt om”.

Camilla Lindberg som röstade nej till avlyssningslagen har hotats med att bli utfryst av bland annat folkpartiets gruppledare Johan Pehrson. En centerpartist fick kvitta ut sig när det gällde uranbrytning i Jämtland för att det gick emot hans övertygelse. Alltså borde det vara förbjudet med kvittning. (Varför ska en politiker kunna kvitta ut sig när en läkare kanske inte kan gå emot att tex göra abort mot sin övertygelse.)

Camilla Lindberg har jag enorm respekt för. Den sista kvarvarande liberalen i dåvarande folkpartiet, nuvarande "liberalerna".

Detta sagt, så illustrerar hennes fall exakt det jag ville säga. Det är livsviktigt för demokratin att makten i slutändan ligger hos de enskilda riksdagsledamöterna, och att de kan rösta efter eget huvud även om de därmed bränner sin karriär.

Varje försök att detaljreglera hur ledamöter ska eller får rösta i riksdagen utgör ett potentiellt hot mot denna princip, även om det är ett relativt oskyldigt förslag som att lagreglera kvittningsrätten.
Citera
2015-12-11, 00:46
Medlem
Citat:

Många frågor avgörs väl dock genom arbete i utskotten av dess respektive ledamöter utan större konflikter och medial uppmärksamhet.
Citera
2015-12-11, 10:04
Medlem
Inte mindre än 54 utav 349 riksdagsledamöter var frånvarande när Sveriges riksdag sa JA till Lissabonfördraget. Detta upplever jag som en enorm nonchalans från dessa riksdagsledamöter och givetvis kommer deras namn redovisas efter detta fega agerande.

En politiker tyckte det var viktigare att besöka en strutsfarm (utkvittad?), en annan besökte hellre ett PRO möte(utkvittad?) och åtskilliga av dem skyllde på att de var sjuka, men hade inte sjukanmält sig. Naturligtvis ska kvittning förbjudas, de är ditsatta av svenska folket och ska fullgöra sitt uppdrag att rösta.

http://thoralfalfsson.webblogg.se/2008/november/54-ledamoter-franvarande.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in