2015-12-10, 11:56
Medlem
Malawarebytes oskadliggjorde ett virus/malaware. Kvar finns tydligen spår kvar av det borttagna viruset någonstans i systemet (registerfilerna? Autostart?) som orsakar ett RunDLL felmeddelande vid uppstart av Windows 10. Jag misstänker att viruset tagit ett random namn, men sökvägen är:

C:\Users\Hem\AppData\Local\Logo Builder\zBin\LogoBuilder.dll.

Jag har sökt i registret efter logobuilder men får ingen träff. Har avbockat det som ser skumt ut i autostart, men hjälper inte.

Har kört tdsskiller.exe, rkill.exe, ccleaner och malawarbytes, men felmeddelandet dyker upp ändå.

Any advice?
Citera
2015-12-10, 12:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Malawarebytes oskadliggjorde ett virus/malaware. Kvar finns tydligen spår kvar av det borttagna viruset någonstans i systemet (registerfilerna? Autostart?) som orsakar ett RunDLL felmeddelande vid uppstart av Windows 10. Jag misstänker att viruset tagit ett random namn, men sökvägen är:

C:\Users\Hem\AppData\Local\Logo Builder\zBin\LogoBuilder.dll.

Jag har sökt i registret efter logobuilder men får ingen träff. Har avbockat det som ser skumt ut i autostart, men hjälper inte.

Har kört tdsskiller.exe, rkill.exe, ccleaner och malawarbytes, men felmeddelandet dyker upp ändå.

Any advice?

RunDLL fel för windows eller något program ?

Kör en sfc /scannow.

Rkill, tdsskiller och MBAM bör köras i felsäk.läge i nämnd ordning för bäst resultat.

Sist, backa tillbaka till innan borttagningen och kör MBAM skannen men sätt bara i karantän/spara filerna och kolla sedan upp vad det är.
Citera
2015-12-10, 12:24
Medlem
Tack för svar! Jag lyckades lösa det när jag körde CCleaner igen. Under fliken "startup" (som jag inte kollade första gången) och under "Schedule", där hade dll-filen gömt sig att köras vid uppstart av Windows. Den är raderad nu

Tack igen.
Citera
2015-12-10, 12:30
Medlem
1FFs avatar
Fel av mig, tdss, rkill och mbam är rätt ordning. Precis som du skrev det.
Citera
2015-12-10, 12:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Tack för svar! Jag lyckades lösa det när jag körde CCleaner igen. Under fliken "startup" (som jag inte kollade första gången) och under "Schedule", där hade dll-filen gömt sig att köras vid uppstart av Windows. Den är raderad nu

Tack igen.

Bra.

Men det är ändå ingen dum idè att köra sfc ändå.
Citera
2015-12-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Bra.

Men det är ändå ingen dum idè att köra sfc ändå.

Ok, will do! Stort tack
Citera
2015-12-10, 12:41
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd t.ex. AUTORUNS från https://technet.microsoft.com/en-us/...rnals/bb963902 som hjälper dig att mecka bort sånt som inte hör hemma i datorn.
Citera
2015-12-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Använd t.ex. AUTORUNS från https://technet.microsoft.com/en-us/...rnals/bb963902 som hjälper dig att mecka bort sånt som inte hör hemma i datorn.

Tack! Ska prova på en gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in