2015-12-10, 01:05
Medlem
Datrommiss avatar
Hej,

Har inte varit aktiv på länge nu, all min träning gick åt helvete efter två skador kort efter varandra.

Har inte tränat nästan något alls under 1,5 år och det känns som att jag tappat hela min identitet nästan..

Lång text nu

Men, till saken:
För snart två år sen så skadade jag höger axel under ett tyngre bänkpass, det smärtade till under den koncentriska delen, men fick upp vikten, och det var just efteråt det började "bulta" och jag kunde knappt lyfta armen, framförallt inte snett uppåt/framåt.
Gjorde egentligen ingenting direkt åt det, är van vid små skador och det brukar läka med vila (tänkte jag), men det blev inte alla bättre..
Sen två månader senare så hoppade ryggen under ett benpass, när jag körde raka marklyft tungt, det bara small och smärtan kom snabbt ökandes.

Där satt jag då, med trasig axel och trasig rygg.
Började då träffa en finsk sjukgymnast som körde all möjlig "hokus pokus" under ett par månader men det vart inte bättre.
Sen i augusti så körde jag lite Chins och då small det i axeln igen, och sen dess så har det i princip inte gått att träna något, försökte ett tag träna runt det, men det var lönlöst.

Träffade ortoped/sjukgymnaster/läkare/naprapater men det mesta jag fick var en kortisonspruta in i slemsäcken i axeln och vila efter det.

Sen en månad tillbaka nu så har jag börjat med akupunktur en gång i veckan och myycket rehab hemma varje dag, både för rygg och axel, träffar en ny sjukgymnast som tror att hon har hittat felet på mig,
Har tydligen en instabil axel åt typ alla riktningar (fram, bak, upp och ner), ryggen är diskförskjutning (ryggen har hoppat flera gånger efter skadan..), sen kom vi även fram till att jag är hyfsat överrörlig, och enda sättet att se till att jag blir bra är att få mig att börja träna igen, men måste bli bra FÖR att jag ska KUNNA träna, jävlar moment 22.

Tränar mycket för att få igång transversus abdomis och gör även mckenzieövningarna vid smärta
Tror verkligen att ryggen blir bra om jag kan börja träna igen, för som det är nu så tar allt ont, armbåge, knän, axel, rygg, höften är spänd (även ryggen är liksom spänd hela tiden)

Axeln däremot, jag vet inte, är det någon som har erfarenhet av instabil axel?
Känns inte som att det händer så mycket,

Ett axplock av mina axelövningar:
sidolyft med rak arm utan vikt
Omvänd flyes med 3kg hantel
Stå och rulla en boll mot väggen i åttor i typ 30sek
Ligga på mage och dra ihop skulderbladen
Luta med armarna mot en vägg och dra in och ut skulderbladen
Liggande utåtrotationer med låg vikt
Hantellrodd med 3kg hantel
Och många fler

Sen gör jag även 8 rygg/bålövningar

Är det även någon som har erfarenhet av akupunktur?
Citera
2015-12-10, 01:09
Medlem
Datrommiss avatar
Kan ju tillägga att jag kan röra armen, men har hela tiden ett tryck i axeln och en molande smärta.

Kan absolut inte pressa någonting, inte ens en armhävning, då hugger det direkt.
Inte heller latsdrag/Chins, kan inte göra den omvända shrugen i toppläget, då hugger det också.

Har även konstaterats inflammerat bicepsfäste ett par gånger.

Måste hitta en väg ut från detta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in