Förbundskapten Sandmark tycker även hon(på sin blogg) att helgen inte gav så många bra resultat som den borde. Lyfter fram Björk.
Konstigt att ingen har följt upp det någonstans att Alshammar inte kom till start.
Ulrika Sandmark bör kanske leta på andra sidan Atlanten i stället? Jag noterade nyligen att Emma Svensson innehar de svenska yardsrekorden på både 50- och 100 frisim, men jag kan inte hitta några resultat på 50/100 m fritt från henne i Octoopen efter 2009/2010, vilket betyder att hon förmodligen har gått lite under radarn de senaste 5-6 åren. Emma har däremot simmat 100 y på 48.59, samt 48.69 i år, för Florida i amerikanska collegeserien, vilket enligt Swimming World Magazines konverteringsverktyg motsvarar ca 55 blankt på 100 m fritt i långbana. Den tiden står sig väl rätt så bra jämfört med övriga som konkurrerar om den sista platsen i ett svenskt 4x100 m frisim lag?
Ulrika Sandmark bör kanske leta på andra sidan Atlanten i stället? Jag noterade nyligen att Emma Svensson innehar de svenska yardsrekorden på både 50- och 100 frisim, men jag kan inte hitta några resultat på 50/100 m fritt från henne i Octoopen efter 2009/2010, vilket betyder att hon förmodligen har gått lite under radarn de senaste 5-6 åren. Emma har däremot simmat 100 y på 48.59, samt 48.69 i år, för Florida i amerikanska collegeserien, vilket enligt Swimming World Magazines konverteringsverktyg motsvarar ca 55 blankt på 100 m fritt i långbana. Den tiden står sig väl rätt så bra jämfört med övriga som konkurrerar om den sista platsen i ett svenskt 4x100 m frisim lag?
Emma Svensson har väl blivit en typisk yardssimmerska som har svårt att omvandla sina tider i yardsbassäng till långbanebassäng. Simmade hon inte någon amerikansk GP i våras?
Edit: 2013 simmade hon 50 fritt i 50m-bassäng på 25.83 vilket var hennes bästa tid sedan 2010-11. I år har hon simmat på 26.45 som snabbast. På 100 m har hon inte varit under 58 s sedan 2011.
Senast redigerad av Alkibiades 2015-12-14 kl. 21:37.
Svenssons resultat finns där på octoopen om du sorterar efter år, tyvärr är hennes pers i långbana just 6 år gammalt av en anledning. Hon var med på SM i somras, simmade 100 fritt på 58.53 och gick inte till final. Däremot blev hon fyra på 50 rygg. Efter en liten titt har hon inte varit under 58 sek med textildräkt sedan 2011. Även Nathalie Lindborg har något liknande i yardbassängen och även hennes långbanepers är från 2009. Så njä, konverteringen ljuger tyvärr i det här läget.
Men ja, den som kommer ner på 55 blankt lär ha en stor chans på OS. Tror att Marko-Varga fixar att gå under 55 nästa år och hennes största motståndare till platsen är Alshammar, upp till denne själv givetvis. Liten chans också för Kuras som visade ca 55.5-kapacitet i somras(men aldrig gjort det i ett individuellt lopp, därav pers över 56). I övrigt tror jag nog inte på någon.
Angående college specifikt tror jag inte att det gör dig till någon internationell toppsimmare. Alltför stor skillnad på yards och meter, och sen går säsongerna ihop sig alldeles för mycket. Ser du till Missy Franklin presterade hon sämre på långbana under sin collegetid(sedan OS 2012 till i våras, trots en massa rekord i yardbassängen). Simone Manuel har blivit en halvsekund sämre sedan hon började college förra hösten, trots att hon har införskaffat det amerikanska rekordet i yards på 100 fritt. Ledecky kommer inte att börja på college förrän efter OS då hon inte vill ha någon distraktion. Man blir snarare lite sämre(eller bättre på något helt annat) överlag. Däremot tror jag att det är ett ypperligt sätt att få fler att simma längre, och det kan ju vara en tillgång det också.
Så bli inte helt förvånade om Louise Hansson gör en massa fantastiska yardsimningar nästa vinter men får svårt att slå sina resultat från Rio under en överskådlig framtid.
De där konverteringsverktygen som finns på en del siter kan ge extremt märkliga resultat ibland. Bland annat så skulle Louise Hansson´s 57.74 på 100 rygg omvandlas till 59.24 på långbana. Det tror jag inte en sekund på, man kan nog lägga på ungefär en sekund på den tiden för att komma någorlunda rätt.
Amerikanerna har en tendens att själva grovt övervärdera sina yards-tider. Många amerikaner trodde ju på allvar att Manuel skulla vara en medaljkandidat på 100 fritt i Kazan, vilket hon inte var i närheten av. Det skulle vara intressant att se vad Kromowidjojo, Sjöström och Campbells hade gjort för tider i en 25-yards bassäng. Jag tror att många amerikanska simmare (och kanske framför allt fans) hade fått sig en ordentlig reality check om de hade fått se vilka tider man behöver simma på i yards för att vara en medaljkandidat på långbana.
Coleman öppnade säsongen i söndags med tävlande i Australien. Kom trea bland deras grädda med tiden 1.57.67. McKeon vann på 1.56.09. Simmade sen 54.70 på 100, Cate vann på 52.84.
Coleman öppnade säsongen i söndags med tävlande i Australien. Kom trea bland deras grädda med tiden 1.57.67. McKeon vann på 1.56.09. Simmade sen 54.70 på 100, Cate vann på 52.84.
Jennie simmade 100 bröst på 1.07.96.
Coleman också 100 rygg på 1.02.33 och 200 rygg på 2.13.82. Hon har väl sagt att hon skall tävla oftare i Australien denna gång jämfört med förra gången hon var där då ett av skälen till att hon inte simmade snabbare på VM var att hon var tävlingsovan.
Isak Eliasson satte häromdagen svenskt juniorrekord på 100 fritt i samma tävling.
Senast redigerad av Alkibiades 2015-12-16 kl. 17:41.
Coleman också 100 rygg på 1.02.33 och 200 rygg på 2.13.82. Hon har väl sagt att hon skall tävla oftare i Australien denna gång jämfört med förra gången hon var där då ett av skälen till att hon inte simmade snabbare på VM var att hon var tävlingsovan.
Isak Eliasson satte häromdagen svenskt juniorrekord på 100 fritt i samma tävling.
50.08 På Eliasson f.ö.
En annan som gjorde fina tider som junior är Oscar Ekström. Han hade t.ex 50.35 på JEM 2012, men har inte utvecklats de senaste tre åren. Vi får hoppas att Isak Eliasson lyckas bättre framöver.
Swim Open Stockholm 30 mars - 2 april kommer att sändas av Eurosport. Intressant, Eurosport har väl förut bara sändit från mästerskap och inga andra tävlingar. Vet inte om det bara kommer sändas i Eurosport 2 men ändå. Betyder väl också att det är Eurosport som skall stå för produktionen vilket de inte gjort förut. Trodde mer på att SVT eller TV4 skulle sända (men tydligen inte lätt att få tv-tid torsdag-söndag på kvällstid).
Landslaget och NEC-gruppen är på tre veckors träningsläger i USA och NEC-gänget tävlar på amerikanska GP-tävlingen i Austin (Arena Pro Swim Series) 15-17 januari direkt efter träningslägret. Sjöström är anmäld på 50 frisim, 100 frisim, 200 frisim, 100 fjäril och 100 ryggsim, Alshammar på 50 frisim, 100 frisim, och 100 fjäril, Sjödin på 100 frisim, 200 frisim, 100 fjäril, 200 fjäril och 200 medley, Persson på 100 bröst, 200 bröst, 200 medley och 400 medley. Fler svenskar som tävlar är Christoffer Carlsen, Mattias Carlsson, Adam Paulsson, Jesper Björk och Jessica Eriksson. Lite synd att inte Hanssons och övriga skånesimmerskor inte deltar.
Högklassigt startfält på 200 m fritt med Sjöström, Ledecky, Franklin, Schmitt och Hosszu. För övrigt första gången som Sjöström och Ledecky simmar mot varandra.
Jag fick som jag ville, så här skrev jag i början av oktober:
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svenska simförbundet har presenterat landslags- och NEC-planeringen för 2016 där OS i Rio naturligtvis är höjdpunkten. 2016 inleds med läger i Florida där sedan NEC är med på GP i Austin. Innebär det att vi då får se Sjöström mot Ledecky på 200 m fritt?
Senast redigerad av Alkibiades 2016-01-08 kl. 06:54.