Hej på er! Vet ej om denna fråga borde ligga under privatekonomi men vi testar...
Har en undran angående hur det funkar med semester vid uppsägning?
Mitt fall:
Jag har jobbat x antal år hos min arbetsgivare varav vid det första året hade jag endast obetald semester. D v s nu har jag 25 betalda dagar.
Varje år den 1:a april får jag 25 nya betalda dagar att utnyttja.
Detta året (20150401- 20160331) har jag hittills tagit ut 23 dagar. 2 dagar kvar att utnyttja.
Vad händer om jag skulle säga upp mig nu? Jag vet att semesterdagarna inte kan flyttas över till nästa arbetsgivare och att ja troligtvis får betalt för de 2 dagar jag inte plockat ut.
MEN jag vill ju kunna ha betald semester även hos min nya arbetsgivare i sommar? Borde jag inte jobbat in ca 20 dagar (20150401- ca20151210) till min nästa period som skulle börjat 2016-04-01 om jag inte sagt upp mig? Vad händer med dessa?
Du får ut de intjänade semesterdagarna i pengar som du sedan får hushålla med för att kunna använda när du tar ut obetalda semesterdagar hos din nästa arbetsgivare.
Du får ut de intjänade semesterdagarna i pengar som du sedan får hushålla med för att kunna använda när du tar ut obetalda semesterdagar hos din nästa arbetsgivare.
Bara så att jag tolkar dig rätt; du menar alltså de 2 jag har betalt + de 20(ca) jag borde jobbat in i år?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!