2015-12-10, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Va i helvete! Vad är det där för något konstigt skit??? Vinklar Aftonbladet så att invandrare skall se snälla ut och Svenskar elaka???!!!
Vaaa, vart har du legat de senaste åren udner en sten?

Klart dom gör hela tiden!!!!!!!!!!
Citera
2015-12-10, 22:58
Medlem
W.Smiths avatar
Givetvis är han koladealer, jag vet inte varför dessa ska hyllas och ges massmedialt utrymme... Inte är det av press-etiska skäl i alla fall. ($$$)

Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
För det första: Är du förvånad?
För det andra: Det ena fallet handlade om 23 gram kokain "för eget bruk" och det andra om smuggling av 1400000 gram kokain.

Förresten blev inte Jonas helt frikänd?

Nästan helt säker på att någon dömdes till 18 år i det fallet. Bra att ha sådan info i bakhuvudet när man betänker att tingsrätten i Kortedala-misshandeln till exempel bedömde straffvärdet för att sparka fram hjärnskador och blindhet på en sjukpensionär i 60-årsåldern till 3.5 år. (Anm. Gms i Kortedala var baaaarn och dömdes såklart knappt alls, 3.5 år hade gällt om dom hade varit över 21 år gamla.)
Citera
2015-12-11, 01:13
Medlem
Man kan såklart känna sympati för honom när det vinklas såhär.

Och så är han ju snygg.

Funderar lite på hur "oskyldig" han är dock:
Han kommenterar sin dom så här:
– Ingen är någonsin oskyldig när det har med droger att göra men anklagelserna var helt falska. Men det finns saker som jag hade kunnat göra annorlunda, säger Farzan Athari.

Så han är inte oskyldig men anklagelserna var helt falska?

Farzan Athari greps i sitt hem i Dubai dit han hade flyttat från Sverige för att arbeta två år tidigare. Han hade narkotika i fickan, men han menar själv att drogerna inte tillhörde honom och han påstår att han utsatts för en brottsprovokation.

Så någon uppmanade honom att stoppa drogerna i fickan?
Jag kan tänka mig att drogerna tillhörde hans kompisgäng. Sen på nåt sätt hamnade de i hans ficka.
Det är ganska oväsentligt eftersom man är ansvarig för droger man har på sig eller i sin direkta närhet. Det är samma sak i de flesta europeiska länder, vad jag vet. Om det ligger 25g kokain på bordet när polisen trampar in kan du inte säga "inte mitt" och gå fri.

Vad gäller mängden så verkar gränsen ligga just kring 25g för att räknas som personligt bruk. I flera delstater i USA hade han fått omkring 3 års fängelse för detta. (jag snabbgooglar lite)

Varför säger de att rättsystemet är osäkert?
Ami Hedenborg är pressansvarig på Amnesty. Enligt henne är regimen i Dubai känd för att vara auktoritär och rättsystemet är inte att lita på.
– Det är överlag inga säkra rättsprocesser, de är inte oberoende eller opartiska. Man kan till exempel inte överklaga och det förekommer framtvingade bekännelser, säger Ami Hedenborg.

Citerar:

Dömdes till livstid i januari 2014. Efter åtta månaders inlåsning i centralfängelset i Dubai kom beskedet från domstolen: livstids fängelse för narkotikabrott. Men två av domstolens ledamöter hade hellre velat utdöma dödsstraff.
Sänkt straff april 2014. Farzans fall prövades på nytt i en ny rättegång i en högre instans. Då sänktes straffet till tio års fängelse.

Han överklagade och fick sänkt straff. Så som det ska vara i en rättstat.
Det har inte heller förekommit någon framtvingad bekännelse eller tortyr.
Att Amnesty säger att de är oschyssta är inte så konstigt, Amnesty kritiserar i princip alla länder.

På en internationell lista hamnar För. Arab Em. (där Dubai tillhör) strax under Portugal och Spanien:
http://worldjusticeproject.org/rule-law-around-world
Det är alltså inte något laglöst uland.

Men visst, det är ju en diktatur och som sådan mer benägen till godtycklighet. Också därför han blev benådad.
Senast redigerad av grelin1999 2015-12-11 kl. 01:41.
Citera
2015-12-11, 05:48
Medlem
Jag kan säga såhär, det är allmänt vedertaget bland brottslingar att inte strutsa omkring med andras knark, man förvarar inte 25gram i fickan åt någon annan. Helt totalt uppenbart att han sålde knark till sina kontakter som han sen beskyller i sin rapplåt vara dåliga personer som drog ner honom i skiten. (när det var hans som var dålig)

Killen förtjänar sitt straff. Kanske inte livstid, vi ska inte överdriva. Men ett jävla fett straff som 10 år är, för knark förstör liv. Något Farzan uppenbarligen inte brytt sig ett skit om, han brydde sig bara om sig själv. Och ni som undrar varför det finns så mycket lättillgängligt knark i modevärlden?

Ja för att det finns sådana som Farzan.

Att sedan tidningarna rapporterar om honom febrilt måste vara för att de tror han är en oskyldigt dömd rockstjärna, vad kan man förvänta sig om dessa blåsta avskräden till journalister?

Det ända han är, är en modell som minglar runt och visar sig på bild med kändisar.
Senast redigerad av sampanl 2015-12-11 kl. 05:57.
Citera
2015-12-11, 07:35
Medlem
Kokainkung? Mer desperat pundare, han hade 25g i ett land med såna sjuka lagar.. då är man bara slut i huvudet.
Citera
2015-12-11, 08:48
Medlem
Bli uthängd som narkoman med namn och bild. Nja så jävla smickrande är det inte och inte tas han emot som en hjälte heller. Frågan är om nyhetsvärdet är så stort.
Det finns över 200 fängslade svenskar runt om i världen. Om någon blir benådad så kommer det nog uppmärksammas. Rymmer man så kan man få stjärnsstatus liksom "El Choko"
Citera
2015-12-11, 09:19
Medlem
nedboys avatar
Hemskt att de hyllar en knarklangare på det här sättet. Finns väl rätt många som säger sig vara oskyldiga och sitter i finkan? Det blir ju svårare för samhället att bekämpa knarket när media hyllar det så här. Hur tänker de?

Sen tycker jag inte att 10 år för att langa kokain är ett speciellt hårt straff.

Sen undrar man om den här rap-låten verkligen kan ha gjort någon skillnad? Hur många fängelsekunder i Arab Emiratet kommer göra rap-låtar nu där de grinar och inte menar att de ville mörda, knarka, råna osv?
Citera
2015-12-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Killen förtjänar sitt straff. Kanske inte livstid, vi ska inte överdriva. Men ett jävla fett straff som 10 år är, för knark förstör liv.
Hahaha, ja stackars alla pundare som knullar fotomodeller och dricker sprit.

Det var inte heroin han sålde. Men helt efterblivet och göra det i Dubai och är en av orsakerna varför jag aldrig skulle sätta min fot i det landet.

Killen satt 2,5 år i ett arabland för 23 gram kola, det är bra mycket mer än han skulle fått i Sverige.

Om man ska se till dom 200 000 som kom till Sverige i år så är nog Farzan en av det sista du behöver oroa dig för. Sverige har bra mycket större problem än honom så varför inte koncentrera sig på det som är viktigt?
Senast redigerad av bengbeng 2015-12-11 kl. 13:19.
Citera
2015-12-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Givetvis är han koladealer, jag vet inte varför dessa ska hyllas och ges massmedialt utrymme... Inte är det av press-etiska skäl i alla fall. ($$$)
Nästan helt säker på att någon dömdes till 18 år i det fallet.

Han klarade sig tydligen. Tror dock han har andra problem i Spanien och Colombia.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19122840.ab
Citera
2015-12-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
Hahaha, ja stackars alla pundare som knullar fotomodeller och dricker sprit.

Det var inte heroin han sålde. Men helt efterblivet och göra det i Dubai och är en av orsakerna varför jag aldrig skulle sätta min fot i det landet.

Killen satt 2,5 år i ett arabland för 23 gram kola, det är bra mycket mer än han skulle fått i Sverige.

Om man ska se till dom 200 000 som kom till Sverige i år så är nog Farzan en av det sista du behöver oroa dig för. Sverige har bra mycket större problem än honom så varför inte koncentrera sig på det som är viktigt?

Det som är viktigt är att låsa in alla brottslingar bakom lås och bom. Och det länge länge länge.
Citera
2015-12-11, 16:21
Medlem
Det här är ju som att diskutera rasism med Kitimbwa Sabuni.
Citera
2015-12-11, 16:49
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Det som är viktigt är att låsa in alla brottslingar bakom lås och bom. Och det länge länge länge.

Killen blev tagen med 23g kokain, en festdrog. Idioti att ta det i Dubai, men 2.5år är mer än tillräckligt för en sådan mängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in