2015-12-09, 06:44
Medlem
En bekant till mig vill att jag ska agera "checkpoint" i en pengartransaktion, det handlar om belopp över det 6-siffriga och som "tack för besväret" får jag runt 10-20'000kr. Låter det för bra för att vara sant och är jag blåögd eller deltar jag i någon penningtvätt?

Han sa till mig att alla hans polare sitter hos KFM och eftersom jag inte har några skulder så ska jag hjälpa honom.
Iallafall så säger han att pengarna ska sättas in på mitt konto från en kille som är skyldig personen som har varit i kontakt med mig. (Vet förövrigt inte om pengarna kommer ifrån någon kriminell verksamhet eller något liknande, eller om det överhuvudtaget är vita pengar.) Sedan ska jag göra en överföring till honom, minus pengarna jag får.
Kan jag åka dit på detta? Kommer Skatteverket höra av sig? Vad säger jag som försvarstal? Eller bör jag dra mig ur påengång med tanke på att jag får hyfsat bra med betalt för besväret för ett "vattentätt" uppdrag som han säger att det är?

Tacksam för svar
Citera
2015-12-09, 06:52
Medlem
Känns som att ett sexsiffrigt belopp som inte är en (hög) lön som konstant trillar in med största sannolikhet kommer flaggas av banken för kontroll enligt penningtvättslagen. Jobbar ej på bank själv så kan inte säga var gränserna går.

Jag skulle dock ställa frågan till mig själv om det är värt risken för rättsliga problem för en summa på 10-20 tusen.

Edit: Och kanske ännu värre vad som kan hända om pengarna blir frysta på ditt konto. Varken avsändare eller mottagare lär bli särskilt nöjda...
Senast redigerad av BengtGbg 2015-12-09 kl. 06:57.
Citera
2015-12-09, 08:38
Avstängd
Du hör väl själv att detta innebär problem för dig. Banken skickar info till Skatteverket för alla medborgare. Självklart syns det att du har stora tillfälliga belopp på kontot. Speciellt om du har det när året tar slut. Det påverkar din deklaration. Låt honom sköta detta själv. Du tar en stor risk.
Citera
2015-12-09, 09:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du hör väl själv att detta innebär problem för dig. Banken skickar info till Skatteverket för alla medborgare. Självklart syns det att du har stora tillfälliga belopp på kontot. Speciellt om du har det när året tar slut. Det påverkar din deklaration. Låt honom sköta detta själv. Du tar en stor risk.
Vad in i glödheta svamlar du om?

Till TS: klassiskt penningtvätt, låt bli det.
Citera
2015-12-09, 09:40
Medlem
Fina vänner du har TS.

Ska du köra bil nästa gång när dina vänner behöver en chaufför när de kommer springandes ut från banken med fickorna fyllda med sedelbuntar?
Citera
2015-12-09, 09:50
Medlem
säg att du måste fråga din bank först och kolla med dem in din kompis tjatar på dig.
Citera
2015-12-09, 10:33
Medlem
definitionen på penningtvätt är följande:
"Som penningtvätt räknas bland annat åtgärder som syftar till att dölja samband mellan egendom och brott, att försvåra för myndigheter att spåra vinster från ett brott eller brottslig verksamhet och att skapa en falsk förespegling av att en egendom har kommits över på laglig väg." alltså kan du inte bli åtalad för medhjälp till penningtvätt eller penningtvätt om detta inte är pengar som kommer från brottslig verksamhet. Du får helt enkelt fråga din kompis vart pengarna kommer från.
Däremot kan skatteverket beskatta dig för pengarna som oredovisade inkomster och då får du snällt betala skatt på dessa. Tror dock inte att banken anmäler dig till FI om detta bara sker en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in