2005-11-07, 19:14
Medlem
Jag har nyligen kommit in på andra tankar att läsa en helt ny utbildning som är ny för år 2006. Det finns ungefär 30 platser och det finns en liknande utbildning som kräver 19 ungefär i snitt.

1. Frågan är, tror ni intagningspoängen kommer ligga relativt högt då utbildningen är helt ny för nästa år?

2. Jag läser på högskolan nu fast ska tenta upp betyg i sidan om. Jag har tänkt på tenta upp 400p som jag har godkänt i till mycket väl godkänd. Gör detta stor skillnad om man ligger på 13.9 i snitt?

//madass
Citera
2005-11-07, 20:37
Medlem
Kolla först om skolan godtar upplästa betyg.
Citera
2005-11-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Kolla först om skolan godtar upplästa betyg.

Japp det gör dom.
Citera
2005-11-07, 21:33
Medlem
InkoPinkos avatar
Var bedrivs utbildningen?

Det skiljer ju antagligen rejält på intagningspoängen beroende på om utbildningen bedrivs på högskolan i Skövde eller på Uppsala Universitet...
Citera
2005-11-07, 21:46
Medlem
Hispers avatar
Något man bör vara medveten om när man funderar på att hoppa på en ny utbildning är att det kan vara en hel del blandat strul med olika kurser, litteratur, examinering mm.

Jag tycker inte du skall låta det vara styrande men ända väga in det.
Citera
2005-11-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Var bedrivs utbildningen?

Det skiljer ju antagligen rejält på intagningspoängen beroende på om utbildningen bedrivs på högskolan i Skövde eller på Uppsala Universitet...

En av de mer respektabla skolerna.

Vet inte om det är värt att försöka tenta upp 400p innan april/maj...stuck!
Citera
2005-11-07, 22:36
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madass
Jag har nyligen kommit in på andra tankar att läsa en helt ny utbildning som är ny för år 2006. Det finns ungefär 30 platser och det finns en liknande utbildning som kräver 19 ungefär i snitt.

1. Frågan är, tror ni intagningspoängen kommer ligga relativt högt då utbildningen är helt ny för nästa år?

2. Jag läser på högskolan nu fast ska tenta upp betyg i sidan om. Jag har tänkt på tenta upp 400p som jag har godkänt i till mycket väl godkänd. Gör detta stor skillnad om man ligger på 13.9 i snitt?

1. Kan jag inte spekulera i... rent intuitivt så skulle jag gissa att helt nya saker har lägre intagningspoäng. Speciellt vad gäller sista intagna reserv (många som ansöker på ett infall men sen inte väljer det när ett mer traditionellt alternativ blir möjligt).

2. Nu drog jag en snabb överslagsräkning från höften, men du borde hamna kring 15.5 med den betygshöjningen?
Citera
2005-11-08, 00:14
Medlem
Normalt så brukar det vara väldigt lågt på nya utbildningar om det inte är inom ett extremt hypat område, typ läkare/arkitekt/design.

Skillnaden i betygsmedel mellan MVG och G är 0,4p per 100 betygspoäng. Så 15,5 stämmer. (13,9 + 4*0,4 = 15,5)

Skriv högskoleprovet om du inte gjort det. MYCKET smidigare än att tenta upp.
Citera
2005-11-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Normalt så brukar det vara väldigt lågt på nya utbildningar om det inte är inom ett extremt hypat område, typ läkare/arkitekt/design.

Skillnaden i betygsmedel mellan MVG och G är 0,4p per 100 betygspoäng. Så 15,5 stämmer. (13,9 + 4*0,4 = 15,5)

Skriv högskoleprovet om du inte gjort det. MYCKET smidigare än att tenta upp.

Det är inget för mig dock gjorde jag det för ca 2 år sedan utan att ha ett hum om hur det fungerade.

Det gick dock inte så bra

Tack för resten.
Citera
2005-11-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel

Iofs är ganska nytt med inslag av arkitektur...

Frågan är om man skall satsa på högskoleprovet eller satsa på att höja sig 200-400p...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in