Såvitt jag vet så valde han själv att sluta i Larz-Kristerz.
Jag har känt till honom under större delen av mitt liv, eftersom jag själv kommer från Älvdalen.
Jag minns att vår bildlärare en gång i början av 2000-talet visade oss nån videoinspelning under en mer chill lektion (antagligen kring slutet av årskurs 9) där Stefan Nykvist gjorde nån sorts sketch där han spelade en munter pianomelodi och sen satte sig och spelade ett skämtsamt trumsolo, och jag tror att den videon hade spelats in någon gång i början av 90-talet, så han har "varit med" ganska länge.
Han var också med som pianist under en spelning för skidåkare eller nåt liknande i Älvdalens kyrka år 2001, där han spelade och sjöng låten "Himlen Är Oskyldigt Blå" av Ted Gärdestad.
Det finns faktiskt en video från Älvdalen där Stefan Nykvist och Peter Larsson lirar lite låtar under en musiktävling från typ mitten av 90-talet:
https://youtu.be/KCg_ySHKKaI
Jag tror att Stefan Nykvist vid den här tiden var lite av en hobbymusiker som var väldigt ivrig att uppträda på olika föreställningar, och jag minns att Peter Larsson brukade jobba på Preem.