2015-12-08, 00:48
Medlem
Jag anser att ekonomierna har målat in sig i lågränteträsket och att det ter sig omöjligt att höja, visst kan vi få någon procents ränta men hög ränta?
Det är lite som banken menar att ett hushåll kan ta 6% ränta på lånet, det är nog möjligt rent tekniskt men hur skulle då hushållet leva? Hur ska nya suckers kunna komma in på bostadsmarknaden? Brist betyder ju inget om jag är pank.
Citera
2015-12-08, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag anser att ekonomierna har målat in sig i lågränteträsket och att det ter sig omöjligt att höja, visst kan vi få någon procents ränta men hög ränta?
Jag tror inte att vi får hög reporänta på många år. Den lär ligga under 0,5% under lång tid.
Citat:
Det är lite som banken menar att ett hushåll kan ta 6% ränta på lånet,
Boräntan beror på bankernas upplåningskostnader, här misstänker jag att de kan stiga utan att reporäntan stiger. Jag tror att den delvis finansieras internationellt.
Citat:
Hur ska nya suckers kunna komma in på bostadsmarknaden?
Det gör de inte. Politikerna har bestämt sig för att hålla byggandet på en låg nivå. Det som väntar Sverige är större klassskillnader mellan höginkomsttagare med bostadskarriär och låginkomsttagare som konkurrerar om jobben bland massor av arbetskraft som nu har anlänt landet.
Citera
2015-12-08, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Jag tror inte att vi får hög reporänta på många år. Den lär ligga under 0,5% under lång tid.
Mmm.. Och ska staten kunna gasa måste den köra QE på QE...
QE är ju osunda pengar så det skriker om det. Tyvärr verkar vi hamnat i en japansk situation.

Citat:
Boräntan beror på bankernas upplåningskostnader, här misstänker jag att de kan stiga utan att reporäntan stiger. Jag tror att den delvis finansieras internationellt.
Jo, men poängen är ju att låntagaren och banken visserligen kan hitta en lösning som på ytan ser ut att funka, i realiteten så skulle konsumtionen och allt småföretagande som inte vänder sig till en internationell marknad från början avstanna, vi får en grekisk situation.
Citat:
Det gör de inte. Politikerna har bestämt sig för att hålla byggandet på en låg nivå. Det som väntar Sverige är större klassskillnader mellan höginkomsttagare med bostadskarriär och låginkomsttagare som konkurrerar om jobben bland massor av arbetskraft som nu har anlänt landet.
Men det har inte kommit arbetskraft, det är semi-rika araber med skrivbordsmeriter som strömmar in. De har haft en hygglig position hemmavid och kommer inte för att bo i tältläger och skura dass. Det inser naturligtvis regeringen också, de måste sätta stopp på ett brutalt sätt, vi har redan börjat repatriera, iaf i ord, vad jag förstår.

Hur man ska kunna göra karriär om man inte får in en fot är en annan bra fråga...
Citera
2015-12-08, 09:42
Medlem
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

50% risk / chans att vi har en reporänta på 2% redan 2019.
Citera
2015-12-14, 18:23
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:

Var är självändamålet med hög ränta då?
Du får det att låta som att du nästan är bitter över att räntan är så låg.

Pratar vi "pengarna på banken" så är väl realräntan den intressanta. Den var ju inte högre baraför att vi hade högre ränta förr. Tvärtom, i perioder har vi haft negativ realränta.
Citera
2015-12-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Var är självändamålet med hög ränta då?
Du får det att låta som att du nästan är bitter över att räntan är så låg.

Pratar vi "pengarna på banken" så är väl realräntan den intressanta. Den var ju inte högre bara för att vi hade högre ränta förr. Tvärtom, i perioder har vi haft negativ realränta.
Jo, jag vet, jag brukar dessutom bry mig om helt andra räntor än marknaden, de som redovisas gäller stater och banker. Husägare och industrier är mer intressanta.

Ja, jag minns när jag var i finansmarknaden som spelare, ett gammalt talesätt från citys handlare var att de kunde hantera allt utom en ränta under 2%. Peter Malmquiost kör ju fed-modellen som grund för aktievärdering. Hur gör man då? Vi har islamistisk ränta men inga en dess fördelar.

Och jag kan vara för en låg eller obefintlig ränta, OM den är till för att folket ska få det bättre, inte öka priset på bostadstocken, OM den göär att företagen investerar, och inte för oklokt så alla lån bara blir värdelösa. Nu är det ju misskötsel överallt, idag hör vi maggan mena att vår välfärd ska styrka på foten pga invadringen. Der pengarna får hon nog hitta annorstädes, fast, vem bryr sig om en såpass välutbildad ekonom som hon ändå är som inte är en rigtig biznisse, utan mer ser till att the old shit funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in