Citat:
Ursprungligen postat av
inkomsttagaren
Jag tror inte att vi får hög reporänta på många år. Den lär ligga under 0,5% under lång tid.
Mmm.. Och ska staten kunna gasa måste den köra QE på QE...
QE är ju osunda pengar så det skriker om det. Tyvärr verkar vi hamnat i en japansk situation.
Citat:
Boräntan beror på bankernas upplåningskostnader, här misstänker jag att de kan stiga utan att reporäntan stiger. Jag tror att den delvis finansieras internationellt.
Jo, men poängen är ju att låntagaren och banken visserligen kan hitta en lösning som på ytan ser ut att funka, i realiteten så skulle konsumtionen och allt småföretagande som inte vänder sig till en internationell marknad från början avstanna, vi får en grekisk situation.
Citat:
Det gör de inte. Politikerna har bestämt sig för att hålla byggandet på en låg nivå. Det som väntar Sverige är större klassskillnader mellan höginkomsttagare med bostadskarriär och låginkomsttagare som konkurrerar om jobben bland massor av arbetskraft som nu har anlänt landet.
Men det har inte kommit arbetskraft, det är semi-rika araber med skrivbordsmeriter som strömmar in. De har haft en hygglig position hemmavid och kommer inte för att bo i tältläger och skura dass. Det inser naturligtvis regeringen också, de måste sätta stopp på ett brutalt sätt, vi har redan börjat repatriera, iaf i ord, vad jag förstår.
Hur man ska kunna göra karriär om man inte får in en fot är en annan bra fråga...