2007-05-14, 14:10
Medlem
skalman1973s avatar
nej är inte verksam längre av flera skäl men får höra en hel del ändå sen finns det en policy som polis räddningstjänst sjöbevakningen och landstingen följer man rapporterar inte självmord till pressen pga att http://sv.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt det smittar av sig av någon underlig anledning
Citera
2007-07-05, 15:06
Medlem
meelows avatar
Jag vet i alla fall med säkerhet att bara den senaste månaden har två hoppat. En kvinna som dog, och en man som överlevde, men med massiva skador. Sen den "psykstörda kvinnan" det talades om, hon hoppade inte från högbrodelen, utan i från lägsta möjliga punkt, och precis i samma sekund som polisen kom fram. Gissar att hon ville vara säker på att klara sig!
Citera
2007-07-05, 20:16
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meelow
Jag vet i alla fall med säkerhet att bara den senaste månaden har två hoppat. En kvinna som dog, och en man som överlevde, men med massiva skador. Sen den "psykstörda kvinnan" det talades om, hon hoppade inte från högbrodelen, utan i från lägsta möjliga punkt, och precis i samma sekund som polisen kom fram. Gissar att hon ville vara säker på att klara sig!

hon ville väl bli frisk
Citera
2009-08-11, 22:27
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meelow

Hoppade hon från lägsta delen har jag svårt att tro att hon avled.

Det är ju inte mer än 6-7 meter, finns ju hopptorn som är 10 meter höga.

Eller hoppade hon ner på en av dom där små öarna?
Citera
2009-08-11, 22:43
Medlem
Menar ni att dom hoppar ner i vattnet från en höjd av 30 meter eller vad ni sa? Är det inte ganska stor chans att klara sig?

Jag menar världrekordet i "highest dive" ligger på runt 50 meter. Då borde det väl finnas goda chanser att klara sig om man hoppar från 30.
Citera
2009-08-12, 01:04
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Menar ni att dom hoppar ner i vattnet från en höjd av 30 meter eller vad ni sa? Är det inte ganska stor chans att klara sig?

Jag menar världrekordet i "highest dive" ligger på runt 50 meter. Då borde det väl finnas goda chanser att klara sig om man hoppar från 30.

Läs denna tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=213073

Jag tror att världsrekårdhållaren är i en klass försig, om jag ska vara ärlig är det nog bara en tidsfråga innan han stryker med om han fortsätter hoppa från dom höjderna.

Det handlar ju extremt mycket om teknik, bara ett rygg eller magplask från 10 meter kan ju vara livsfarligt.
Tänk dig själv, att genomföra ett stavhopp på 6 meter är nog inte helt ofarligt för en normal människa som inte är bevandrad med sporten, tror häller inte ett höjdhopp på 2 meter skulle vara någon bra ide att genomföra om man inte bemästrar landnings tekniken till fullo.

Och folk som vill ta självmord borde ju villja hoppa på det farligaste sättet, dom lär ju inte försöka genomföra ett perfekt dyk eller liknande som krävs för att man överleva ett sådant högt fall.

Dessutom är det ganska vanligt att folk överlever hopp från ölandsbron, då är det nog främst från dom lägre delarna, dödrisken för ett 30 meters hopp tror jag är ganska hög för någon som inte bemästrar tekniken.
Citera
2009-08-12, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
Tidningarna skriver inget om det men hur stort antal kan det vara? En styck i veckan, fler, mindre? Vad kan överlevnadschansen vara då högbrodelen "bara" är typ 30m hög?
Fel fel fel.
Bron är ungefär 52 meter hög, och senaste siffran jag såg var 5 personer om året. Ska se om jag kan hitta källa på det...

EDIT: Hade rätt! Källa: http://www.lakartidningen.se/include...articleId=9333
Senast redigerad av aqqt 2009-08-12 kl. 07:14.
Citera
2009-08-12, 14:50
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Fel fel fel.
Bron är ungefär 52 meter hög, och senaste siffran jag såg var 5 personer om året. Ska se om jag kan hitta källa på det...

EDIT: Hade rätt! Källa: http://www.lakartidningen.se/include...articleId=9333

Högsta höjd 41,69 meter.
Källa: http://www.olanningen.com/oland/olandsbron.htm
Citera
2009-08-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falco-Foxburr
Högsta höjd 41,69 meter.
Källa: http://www.olanningen.com/oland/olandsbron.htm
Vafalls? Har de sänkt den?
Citera
2009-08-13, 13:12
Medlem
Falco-Foxburrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Vafalls? Har de sänkt den?

Hmm kanske...eller så har vatten nivån stigit?

Måste vara den där jävla växthus-effekten.
Citera
2009-08-13, 15:40
Medlem
purezones avatar
Står absolut inget om de i tidningar eftersom det inte får bli något populärt självmordställe.
Men de händer rätt ofta mer än vad an kan tro, inte alla dör dok. Har en polare på vägverket i kalmar län.
Citera
2009-08-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
Står absolut inget om de i tidningar eftersom det inte får bli något populärt självmordställe.
Men de händer rätt ofta mer än vad an kan tro, inte alla dör dok. Har en polare på vägverket i kalmar län.
Jo, Ölandsbron är mest populär i landet. Jag såg att någon förklarade det med att den är en av de högsta och att den ligger ganska centralt.
Men ändå är det alltså bara fem om året som hoppar, och jag undrar hur många av dem som orkar upp till högsta delen. Sedan så kan jag tänka mig att många överlever, även om de bryter ett ben eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in