2015-12-12, 09:25
Medlem
Abattoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islandmountain10
Synd att C ska hålla fast vid alliansen, annars hade de nästan varit ett vettigt parti. Men en röst på C är en röst på KD så det är bara att glömma... :/

Självklart skulle vi kunna sänka sänka kostnaderna för flyktingmottagandet.
Maten för vissa flyktingar går på över 17000 kr per person och månad, pengar som utan problem skulle räcka till mat för tio personer om man använde det effektivt!
http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/vi...oner-i-manaden
Förenklade regler för att enkelt kunna bygga billiga men funktionella modulhus/baracker skulle kunna minska efterfrågan på asylboendena och hindra dessa för att ta ut hutlösa priser!

En världsstat är långt ifrån verklighet men det betyder inte att man inte kan sträva efter att motverka den idiotiska tanken om att världen ska vara uppdelad i länder.
Varför ska man få olika förutsättningar i livet beroende på var man är född? Och hur kan man vara så dum att man kallar sig nationalist? Att vara stolt över ett visst land bara för man är född där är ju idiotiskt, stolt ska man vara över saker man själv har gjort, inte något som bara slumpen har gett dig!

Hur menar du att det är en slump att jag är svensk född i Sverige av svenska föräldrar? Jag hade enbart kunnat födas som svensk, i och med mitt svenska arv. Jag hade aldrig kunnat födas som kines. Arv har ingenting med tur att göra. Slumpen har inte gett mig förmånen att födas i Sverige, mina föräldrar har gett mig den förmånen, precis som deras föräldrar gett dem den möjligheten. Ingen jävla slump det här.
Citera
2015-12-12, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Nej. Dina föfäder kom hit. Första människorna kom från Afrika. Och vi kan ta emot ca 2500000 enligt Annies beräkningar.

https://youtu.be/99VjCqtRiA0

Vad nu förfäder har med saken att göra? Men neandertalare kommer inte från Zimbabwe. Med ditt efterblivna tänkesätt så finns det bara ett land som är ursprungliga och alla andra länder är allas.
Citera
2015-12-12, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av islandmountain10
Synd att C ska hålla fast vid alliansen, annars hade de nästan varit ett vettigt parti. Men en röst på C är en röst på KD så det är bara att glömma... :/

Självklart skulle vi kunna sänka sänka kostnaderna för flyktingmottagandet.
Maten för vissa flyktingar går på över 17000 kr per person och månad, pengar som utan problem skulle räcka till mat för tio personer om man använde det effektivt!
http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/vi...oner-i-manaden
Förenklade regler för att enkelt kunna bygga billiga men funktionella modulhus/baracker skulle kunna minska efterfrågan på asylboendena och hindra dessa för att ta ut hutlösa priser!

En världsstat är långt ifrån verklighet men det betyder inte att man inte kan sträva efter att motverka den idiotiska tanken om att världen ska vara uppdelad i länder.
Varför ska man få olika förutsättningar i livet beroende på var man är född? Och hur kan man vara så dum att man kallar sig nationalist? Att vara stolt över ett visst land bara för man är född där är ju idiotiskt, stolt ska man vara över saker man själv har gjort, inte något som bara slumpen har gett dig!

Vore kul att säga till en turk kroat thai eller en Saudi att inte vara stolta över sitt land folk och historia. Lycka till. Idiot.
Citera
2015-12-12, 09:31
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
En majoritet av invandrare går på bidrag eller har subventionerade jobb. Dessa utgör ett brakminus.
Lösningen är således att avreglera bostads-och arbetsmarknaden, precis som Lööf påpekar.
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Centern är döende, kommer inte klara 4% spärren i nästa val så hon fiskar röster bland blattar som redan fått rösträtt. Hon borde fiska röster bland typ alkisar med gratis sprit istället det hade gett högre siffror men mindre godhetspoäng. Systemet har kukat ur.
Nu misstar du nog dina egna förhoppningar för verkligheten. Sådana prognoser kommer varje mandatperiod och visar sig alltid vara fel.
Citera
2015-12-12, 09:44
Medlem
Ydalirs avatar
Centerpartiet vad är det? Närodlad nyliberalism med Annie Lööf och dörröppnaren mot de otänkbara mr Federley. Ett parti som tappat bort kontakten med sin agrara bas. Hur C kunnat bli så vilse i pannkakan är för mig en gåta! C sällar sig numera till V och MP och det tre bildar tillsammans dårarnas trojka!
Ska bli intressant att se hur många gamla centerväljare som känner sig bekväma med den konstellationen.
Citera
2015-12-12, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Lösningen är således att avreglera bostads-och arbetsmarknaden, precis som Lööf påpekar.

Nu misstar du nog dina egna förhoppningar för verkligheten. Sådana prognoser kommer varje mandatperiod och visar sig alltid vara fel.

Förklara gärna vad avreglering av arbetsmarknaden ska leda till. Vad ska en babbel utan utbildning eller svenskunskaper göra?
Citera
2015-12-12, 10:15
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
Centerpartiet vad är det? Närodlad nyliberalism med Annie Lööf och dörröppnaren mot de otänkbara mr Federley. Ett parti som tappat bort kontakten med sin agrara bas. Hur C kunnat bli så vilse i pannkakan är för mig en gåta! C sällar sig numera till V och MP och det tre bildar tillsammans dårarnas trojka!
Ska bli intressant att se hur många gamla centerväljare som känner sig bekväma med den konstellationen.

Jag har varit Centerpartist länge, men de här var droppen!!! Jag vete sjutton längre vart jag står, finns ingenting politiskt parti jag gillar längre i svensk politik.

Man kanske skulle flytta till ett annat land. Danmark? kanske eller Norge
Citera
2015-12-12, 10:40
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Förklara gärna vad avreglering av arbetsmarknaden ska leda till. Vad ska en babbel utan utbildning eller svenskunskaper göra?
Arbeten som efterfrågas men kräver låg utbildning och kompetens. Inte bara skulle invandrarna bli skattebetalare istället för en börda, dom skulle också lära sig språket betydligt fortare.
Citera
2015-12-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Arbeten som efterfrågas men kräver låg utbildning och kompetens. Inte bara skulle invandrarna bli skattebetalare istället för en börda, dom skulle också lära sig språket betydligt fortare.
Att vara skattebetalare med låg lön är ingen vinst. Bara en lite mindre börda än arbetslös. Men förändringarna skulle bli kostsamma för många som skulle tvingas gå ner i lön. Enda sättet att vinna är att inte importera bördor.
Citera
2015-12-12, 14:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Nej. Dina föfäder kom hit. Första människorna kom från Afrika. Och vi kan ta emot ca 2500000 enligt Annies beräkningar.

https://youtu.be/99VjCqtRiA0

Jo, rent praktiskt så kanske vi skulle kunna ta emot 250.000 flyktingar per år, men då skulle det, så att säga, vara kris året om, ungefär som vi haft det de senaste fyra månaderna. Skulle det vara så att vi, sedan, utan större problem, lyckas integrera dessa människor i samhället, så skulle allt vara gott. Men med integrera så menar jag att:

Dessa människor skall ha samma rättigheter som andra svenskar
Dessa människor skall ha samma skyldigheter som andra svenskar.
Dessa människor skall kunna arbeta och bo på samma villkor som andra svenskar
Dessa människor skall omfatta de svenska moderna och postmoderna värdringarna.
Dessa människor skall vara ungefär lika lite religiösa och fundamentalistiska som de flesta svenskar är.
Dessa människor skall, efter rimlig tid, uppnå samma förvärvsfrekvens som de flesta svenskar i arbetsför ålder.
Dessa människors barn och ensamkommande flykting barn, skall inom rimlig tid, klara sig lika bra i skola som de flesta svenska barnen gör.
Dessa människor skall ha rätt till sin egna kulturella identitet om det inte, i stort, innebär att grundläggande svenska moderna och postmoderna värderingar urholkas och att andelen religiösa fundamentalister i befolkningen ökar kraftigt.

Men tyärr: Annie Lööf vision kräver en omfattande systemförändring. Dessa flyktingar skulle inte få samma rättigheter vad gäller boende och arbete som andra svenskar. De skulle bli en tredjeklassens medborgare som, genom att tvingas acceptera slavlöner, skulle dra ned på samtliga svenskars levnadsnivå och rättigheter:

Vi skulle tvingas till libertinernas, (i detta fall Stureplanscenterns) nattväktarstat. med noll social trygghet och enorma inkomstskillnader, (redan i dag är faktisk Kina ett mer jämlikt samhälle än Sverige som gått kraftigt bakåt inom detta område).

Klyftorna och segregationen skulle bli helt enorm med slumområden i stil med de i tredje världen.

Eftersom hälften av de muslimer som bor i Sverige, enligt en tysk undersökning, bär på religiösa fundamentalistiska attityder och värderingar så skulle vi få en stor grupp religiösa fanatiker att hantera. Detta skall inte förväxlas med terrorsympatier, men en nödvändig förutsättning för att få sådana är att man först och främst är en religiös fundamentalist.

Jag hade tidigare en idé om att vi skulle kunna göra Sverige till en stormakt, just genom att ta in så många invandrare som Annie Lööf önskar. Orsaken till denna min önskan var att vi skulle kunna sprida våra moderna och postmoderna värdringar effektivare över världen om vi blev en regional stormakt att räkna med.

Men sedan dess så har jag insett följande:

Även efter en väldigt lång tid så kommer allt för få invandrare in på den svenska arbetsmarknaden. Och antalet timmar per vecka de då jobbar kan vara väldigt få.

Den svenska skolans problem kan säkert, till större eller mindre del, förklaras med att flyktingbarn, som inte talar svenska, som i genomsnitt har sämre utbildade föräldrar, har det svårare i skolan.

Vi har redan bostadsbrist i landet. Visst både kan man, och bör man, bygga många fler bostäder, med det tar ändå tid. Lika så behövs, hur som helst, massiva investeringar i infrastruktur, skolor, vård och omsorg, som knappast blir mindre vid en obegränsad invandring.

Detta kan vi dock säkert klara, speciellt med tanke på att befolkningsökningen kan bli uppåt en 200.000 per år de närmaste fem åren. Alltså detta utan Annie Lööfs obegränsade invandring.

Däremot så verkar så väl ekonomi som arbetsmarknad snarare må bra av den senaste tiden flyktinginvandring, men detta är på kort sikt. Hur det hela slår på lång sikt återstår att se. Om vi, fortsättningsvis håller oss till den invandringsnivå som rådde 2010 t.om. 2014 så kan vi säkert lösa många av dessa problem och ta tillvara de människor som hittills kommit.

Detta innebär ett flyktingmottagande på mellan 50.000 och 100.000 människor per år. För det kan väl ändå inte vara så att den alliansregeringen, som Annie Lööf satt med i, i själva verket var superrasister som tog emot så "få" flyktingar under dessa år?

Men den viktigaste invändningen emot Lööfs vision, förutom då själva systemskiftet, (får en socialdemokrat välja mellan välfärdssamhället och internationell solidaritet så väljer hen alltid det förstnämnda), är att våra moderna och postmoderna värderingar riskeras att urholkas av religiös fundamentalism, och då har jag ändå ett väldigt stort förtroende för just styrkan i våra moderna och postmoderna värderingar. Det är inte så att vi skulle hamna på samma extrema nivå vad gäller traditionella värderingar, som råder i de flesta muslimska länderna, men det finns ändå en risk för att Sverige skulle bli ett mindre modernt och postmodernt land när det kommer till invånarnas attityder och värderinger.

Som sagt: Det är ingen risk att "muslimerna tar över". Men det finns en risk att vi får in för mycket traditionella värderingar i vårt samhälle med Lööfs obegränsade invandring, vilket jag alltid ser som någonting av ondo.
Senast redigerad av Ola Schubert 2015-12-12 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in