2015-12-07, 05:57
Medlem
Drinkycrows avatar
Sam Childers är en biker-gone-christian som driver ett barnhem i Södra Sudan. Ni känner kanske till Kony? Tror inte han är ett problem längre men hans milis LRA är fof aktiva vad jag vet men i mycket mer begränsad form.
Hursomhelst hävdar han att han slagits mot LRA tillsammans med Sudan People's Liberation Army(spla) något de förnekar. Hans historia är dock tilltalande till många så en bok har skrivits och en film kom ut som heter machinegun preacher. Typiskt white saviour perspektiv verkar det som men jag tror inte jag är så sugen på att läsa boken eller se filmen. FBI gjorde dessutom en räd mot honom i USA härom året. Jag sitter uppe halvmanisk och läser lite om hela grejen. Personligen känns han som kronisk mytoman.

Har någon sett filmen? Bra/dålig
Är snubben en hjälte en del tycker så?
Vet ni något om honom?

Bästa artikeln jag hittat so far:
http://www.christianitytoday.com/ct/...npreacher.html
Tro det eller ej men den är informativ, saklig och nyanserad trots att den är i en kristen tidning

Jag ska själv läsa lite mer och kul om ni gräver med. Min utgångspunkt är trots allt att lita på SPLA om att inget samarbete finns och andra kritiska röster, allt han påstår är antingen lögn eller grov överdrift. Tycker ni han känns trovärdig?

Spekulationer på om det han gör är rätt eller inte enligt kristen teologi kan vara intressant men finns nog andra trådar om hurvida kristendom förespråkar pacifism eller ej.

Mod:
Vet ej om jag kan ändra rubrik men "Sam Childers - Machine Gun Preacher" är nog en bättre rubrik. Att jag vill veta mer om honom är ju ganska starkt indikerat av att jag postar i skvaller
Citera
2015-12-07, 07:05
Medlem
Drinkycrows avatar
"The missionary also wrote in his book that he was present during deals to broker peace which brought about the end of Sudan's civil war six years ago. The SPLA have denied these statements."

Allvarligt den här snubben förtjänar ju definitivt Nobelmedalj för sina insatser för freden

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...lling-lie.html

Han har ju tydligen fått moder Teressas pris, kollar de inte upp att de inte är mytomaner de har att göra med?
Citera
2015-12-07, 08:00
Medlem
Drinkycrows avatar
Här är en Q&A med honom:
http://whatiwannaknow.com/2013/03/sam-childers/

Favoritcitat
"You’ve got to also remember how much peace did the AK-47 bring to other countries. You know, there has never been peace anywhere in the entire world without a war."

Fredspriset nästa?
Citera
2023-10-27, 01:59
Medlem
Blev inbjuden till hans fb sida för en tid sen och bestämde mig för att kolla upp lite om kille, för varken hans grupp eller hemsida ger en ordentlig bild.

Förstår de ba som han gör välgörenhet i vissa länder i Afrika, men de är något som klingar fel med välgörenhet och ”machine gun preacher”..

Trodde han va någon som promotade The Second Amendment, men försökte läsa artikeln från Christianity today men den har blivit låst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in