2015-12-06, 23:02
Medlem
Köpte nyss en burk för 10k, min första burk, byggde den och installerade moderkortets drivrutiner utan problem osv tills graffikortet inte funkade (fläckarna va dock på och den lyste) när jag testade att sätta in hdmi kabeln i en av dess portar. var alltså tvungen att sätta hdmi kabeln in i moderkortet för tillfället. försökte leta efter lösningar på om hur jag skulle fixa grafikkortet och det va visst något snille som sa att man skulle ta disable på intel hd, och det gjorde jag, datorn restartade och allting blev svart, man hörde ftf ljud och allting va på i burken. grafikkortet funkar ftf inte och nu funkar inte moderkortets grafik, så skärmen är bara helt svart. så smart som jag är försökte jag leta efter info om hur detta skulle lösas och testade då med att stänga av burken och ta av batterier som ligger på moderkortet så att allting skulle bli till standard inställningar, men det funkade inte heller och nu hör man inte windows ljudet alls, och eftersom jag inte ser så vet jag inte vad fr nytt problem har uppstått...
Har ni några lösningar på om hur jag ska fixa black screen?
Citera
2015-12-06, 23:25
Medlem
nu vet jag inte riktigt hur du gjorde när du tog bort batteriet men ifall du inte gjorde exakt som jag skriver nu så pröva med det!

Stäng av dator-> Dra ut elkabel-> klicka igång datorn några gånger(utan kabel, ja!)-> ut med batteri-> in med batteri-> in med kabel-> starta data
Kör hårt!

ifall det inte fungerade så skriv vad du har för moderkort
Citera
2015-12-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon9542
nu vet jag inte riktigt hur du gjorde när du tog bort batteriet men ifall du inte gjorde exakt som jag skriver nu så pröva med det!

Stäng av dator-> Dra ut elkabel-> klicka igång datorn några gånger(utan kabel, ja!)-> ut med batteri-> in med batteri-> in med kabel-> starta data
Kör hårt!

ifall det inte fungerade så skriv vad du har för moderkort

Funkar inte alls, ftf lika svart.. moderkortet - gigabyte ga-z97p-d3
Hittar inga mer lösningar alltså, fattar ingenting.
Citera
2015-12-08, 07:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Som det nämns här på tråden så måste vissa detaljer nämnas, te.x märke på moderkortet. Men lättast och fortast felsökning här är en ny och ren installation på Windows. Har du provat med detta?
Citera
2015-12-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Som det nämns här på tråden så måste vissa detaljer nämnas, te.x märke på moderkortet. Men lättast och fortast felsökning här är en ny och ren installation på Windows. Har du provat med detta?
Hur ska jag ladda ner nytt windows? ser ju ingenting?
Citera
2015-12-08, 15:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimiccube

Datorn bootar inte ens med en installationsskiva i?
Citera
2015-12-08, 18:15
Medlem
Citat:
har ingen skiva, har det dock på ett usb, är det bara att sätta in usb och starta sen bootar det av sig själv?
Citera
2015-12-08, 18:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
har ingen skiva, har det dock på ett usb, är det bara att sätta in usb och starta sen bootar det av sig själv?

Visst går det. Sök på Windows 10 installation på USB så finner du mängder med guider.
Citera
2015-12-08, 19:40
Medlem
Citat:
Funkar inte alls, ftf lika svart.. moderkortet - gigabyte ga-z97p-d3
Hittar inga mer lösningar alltså, fattar ingenting.

Citat:

Citat:

Som jag tolkar diskussionen så har du just nu (minst) TVÅ problem:
  1. Inte ens din BIOS producerar något läsbart (bild) på din skärm
  2. Ditt moderkort försöker inte ens att boota

Det första "felet" kan nog vara samma som det som gjorde att du gav dig på batteri-tricket: Video-(bild-)signalen kommer inte ut i den kontakt som din bildskärmssladd är ansluten på.

Några tips:
Det är ett ganska vanligt problem man har på en ny burk, tills man lärt sig vilka inställningar i BIOS/drivrutin/Windows/(skärm) som funkar efter uppdateringar till senaste versioner.
Till att börja med funkade det nog i BIOS, men inte efter att Windows bootat.

Det andra problemet beror nog på att din BIOS försöker be dig bekräfta något efter din batteri-reset - Men skriver det på din "osynliga" skärm...

Först kollar du om du har något "intelligent liv" i moderkortet: Starta och vänta typ en ½ minut, sedan provar du om CapsLock- och NumLock-tangenterna tänder och släcker sina indikator-dioder.

Sedan kolla om du har tillgång till fler sladdar/skärmar och försök få bild från BIOS (du behöver/bör inte ens ha någon bootbar disk/USB ansluten innan du lyckats här).

Som sista åtgärd så lossar och tar bort ditt "fina" grafikkort helt och kör enbart med moderkortsgrafiken (=färre kontakter och inställningar som kan påverka).
Citera
2015-12-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Som jag tolkar diskussionen så har du just nu (minst) TVÅ problem:
  1. Inte ens din BIOS producerar något läsbart (bild) på din skärm
  2. Ditt moderkort försöker inte ens att boota

Det första "felet" kan nog vara samma som det som gjorde att du gav dig på batteri-tricket: Video-(bild-)signalen kommer inte ut i den kontakt som din bildskärmssladd är ansluten på.

Några tips:
Det är ett ganska vanligt problem man har på en ny burk, tills man lärt sig vilka inställningar i BIOS/drivrutin/Windows/(skärm) som funkar efter uppdateringar till senaste versioner.
Till att börja med funkade det nog i BIOS, men inte efter att Windows bootat.

Det andra problemet beror nog på att din BIOS försöker be dig bekräfta något efter din batteri-reset - Men skriver det på din "osynliga" skärm...

Först kollar du om du har något "intelligent liv" i moderkortet: Starta och vänta typ en ½ minut, sedan provar du om CapsLock- och NumLock-tangenterna tänder och släcker sina indikator-dioder.

Sedan kolla om du har tillgång till fler sladdar/skärmar och försök få bild från BIOS (du behöver/bör inte ens ha någon bootbar disk/USB ansluten innan du lyckats här).

Som sista åtgärd så lossar och tar bort ditt "fina" grafikkort helt och kör enbart med moderkortsgrafiken (=färre kontakter och inställningar som kan påverka).
Problemet är att jag försökte ladda er drivrutinerna och hitta nån lösning på att mitt graffikkort skulle funka, men nu har jag avinstallerat intel hd på moderkortet, detta blir att jag varken får någon bild från graffikkortet eller moderkortert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in