2015-12-06, 18:36
Medlem
svensvenglenns avatar
Varför räknar man inte BNP som ett mått på det värde som den privata sektorn producerar? Den offentliga sektorn paratiserar ju bara på den privata och får all sin finansiering därifrån. Därav är det väl ett bättre mått att bara räkna in värdet av den privata sektorn? Då får man dessutom inte med idiotiska BNP ökningar som t.ex. att ju mer sjuka vi är och ju mer invandrare som går på bidrag desto bättre är det för BNP.
Citera
2015-12-06, 18:41
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Varför räknar man inte BNP som ett mått på det värde som den privata sektorn producerar? Den offentliga sektorn paratiserar ju bara på den privata och får all sin finansiering därifrån. Därav är det väl ett bättre mått att bara räkna in värdet av den privata sektorn? Då får man dessutom inte med idiotiska BNP ökningar som t.ex. att ju mer sjuka vi är och ju mer invandrare som går på bidrag desto bättre är det för BNP.

Har du testat att göra en så kallad "google"?

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---detaljerat/
Citera
2015-12-06, 19:23
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Har du testat att göra en så kallad "google"?

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---detaljerat/

jag frågade inte hur andelarna förhöll sig, jag frågade varför man inte redovisar utan offentlig sektor. det är enligt mig lurendrejeri och idioti att räkna med skatteomkostnader för bidrag, vård osv som något positivt
Citera
2015-12-06, 19:57
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
jag frågade inte hur andelarna förhöll sig, jag frågade varför man inte redovisar utan offentlig sektor. det är enligt mig lurendrejeri och idioti att räkna med skatteomkostnader för bidrag, vård osv som något positivt

Men man redovisar ju det, du fick precis en länk till det. Vad är problemet?
Citera
2015-12-06, 20:17
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Men man redovisar ju det, du fick precis en länk till det. Vad är problemet?

jag menar i den allmänna debatten när man pratar om BNP. Att det sedermera går att få tag på nedbrutna siffror är en annan sak. det borde inte vara inkluderat öht då det är missvisande
Citera
2015-12-06, 20:29
Medlem
Vi kan väl lika gärna hitta ett annat mått än att omvandla det förålderliga bnp till något lite bättre.

Ska läkemedelsföretagens vinst räknas med när fler blir sjuka?

Ska det påverka BNP negativt när man t.ex. minskar behov av kollektivtransporter m.h.a. samhällsplanering?

Etc... Vi bör hitta ett annat sätt att mäta framgång i länder.
Citera
2015-12-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Vi kan väl lika gärna hitta ett annat mått än att omvandla det förålderliga bnp till något lite bättre.

Ska läkemedelsföretagens vinst räknas med när fler blir sjuka?

Ska det påverka BNP negativt när man t.ex. minskar behov av kollektivtransporter m.h.a. samhällsplanering?

Etc... Vi bör hitta ett annat sätt att mäta framgång i länder.
Håller med om att bnp inte är ett jättebra instrument för att mäta ekonomin eller framgången egentligen, tycker jag som heller aldrig läst ekonomi.

Läkemedelsföretag som nämns ovan är ibland något mellanting mellan offentlig och privat verksamhet. Läkemedel kan vi som kunder köpa antingen för pengar som vi tjänat i form av lön i ett privat företag, eller så kan vi köpa läkemedlet för skatte-/bidragspengar, eller subventionerat i form av pengar som är både privata och offentliga.

M.a.o. så är det troligen svårt att dela upp bnp i offentligt och privat, det överlappar. Ibland även oklart om s.k. nedskärningar i offentlig sektor eller privatisering är nedskärning eller besparing egentligen, då privata vårdenheter kan vara dyra i drift och finansieras helt av skattepengar t.ex. Och statliga företag av olika slag kan gå med vinst om de sköts på ett bra sätt, i en del fall är privatisering att betrakta som plundring av folkets gemensamma ägodelar.
Citera
2015-12-19, 15:46
Medlem
Citat:
Varför räknar man inte BNP som ett mått på det värde som den privata sektorn producerar? Den offentliga sektorn paratiserar ju bara på den privata och får all sin finansiering därifrån.
För att man ska kunna jämföra länder att det rimligt att räkna både privat och offentlig sektor.
Annars skulle t ex sjukvård, skola, apotek, bilbesiktning, tågtrafik, elnät, kärnkraft, vattenkraft, skogsbruk som var statligt i ett land inte räknas. Medan i ett annat land där samma saker var privat skulle de räknas. Skulle bli mycket missvisande när man jämförde länder.
Citera
2015-12-19, 15:54
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:

Det förstår du väl? Politiker vill försöka få det till att vi tjänar pengar på invandringen. Otroligt nog finns det människor som tror det, man kan lura i folk precis vad fan som helst verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in