2015-12-06, 13:29
Medlem
Tja!
Jag undrar hur den ligger till med huslån. Jag vill köpa en lägenhet på 1,4 miljoner kr. Som jag har förstått det behöver man kunna hosta upp en viss procentuell "start betalning" (ca 208 tusen kr tror jag det är i detta fall) där efter betalar man av huslånet. Mitt frågetecken är detta:

"Totalt lånebelopp, ca: 85% av den bostadens pris/värde: 1 181 500 kr

Om du vill låna över 70 % av bostadens pris/värde vill vi att du amorterar på den delen som är mellan 70–85 %. Då räknar vi med 7,5 års rak amortering."
Så betyder det att jag betalar ränta för 15 % av lånet? Så då kommer vi till den stora frågan, vad betalar man extra utöver huslånet. Vilka andra faktorer har betydande roll?
Citera
2015-12-06, 13:34
Medlem
vtcs avatar
Du betalar ränta för hela lånet. Amortering innebär att betala av så att lånebeloppet minskar - det vill säga pengarna du betalar utöver själva räntan.
Citera
2015-12-06, 14:46
Medlem
Du kanske inte ska köpa hus eller lägenhet om du inte förstår lån räntor eller amortering. Skulle behövas privateknomi i skolan...
Citera
2015-12-06, 22:22
Medlem
Du är inne på rätt spår men är inte riktigt där.

Köpeskillingen som är det totala priset för lägenheten ska i ditt fall delas upp i tre delar.
Handpenning, topplån och bottenlån.
Handpenningen är pengar som du själv går in med. 15% som blir 210 000kr av 1,4mkr.
Topplånet är glappet mellan 70% och 85%, dvs ytterligare 15%, alltså 210 000kr.
Bottenlånet är resten, 70%.

Du betalar ränta på hela lånebeloppet där räntesatsen kan skilja sig mellan topp- och bottenlån.
Den stora skillnaden mellan topp- och bottenlån är att du måste amortera på topplånet. Då betalar du helt enkelt av en liten del av skulden varje månad. I ditt exempel ska du betala av det på 7,5 år, dvs på 90 månader vilket blir 2333,33kr per månad.

För att räkna ut totalbeloppet som du måste betala till banken varje månad så kan du använda den här formeln.
Lånebelopp X Ränta (Ränta skrivs som t.ex. 0,015 vid 1,5% ränta) = Räntekostnad per år.
Räntekostnad per år / 12 = Räntekostnad per månad.
Räntekostnad per månad + 2333,33kr = Totalt per månad. (Ränta och amortering)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in